Την ανάσα του ανταγωνισμού από τα ανερχόμενα brands των «μικρότερων» κατασκευαστών κινητών τηλεφώνων νιώθουν πιο έντονα από κάθε άλλη φορά στην ιστορία του κλάδου οι βασικοί παίκτες της αγοράς των smartphones.

Samsung και Apple μπορεί να συνεχίζουν τον αγώνα τους για την επικράτηση στην παγκόσμια αγορά, ωστόσο οι αναλυτές παρατηρούν ότι ο μεταξύ τους ανταγωνισμός αρχίζει να περνά σταδιακά σε δεύτερη μοίρα.

Ο «κοινός εχθρός» που καλούνται και οι δύο εταιρείες να αντιμετωπίσουν σύμφωνα με τις πρόσφατες διαπιστώσεις της Kantar σχετίζεται με τους μικρότερους κατασκευαστές της αγοράς και κυρίως τους Κινέζους, των οποίων οι πωλήσεις στη διεθνή αγορά κινούνται έντονα ανοδικά.

«Οσοι εξακολουθούν να επικεντρώνονται στη μάχη του ανταγωνισμού μεταξύ των δύο κολοσσών Samsung και Apple, χάνουν τη μεγαλύτερη εικόνα. Με τη Huawei να φιλοδοξεί να ξεπεράσει την Apple έως το 2020 και να αναδειχθεί στον δεύτερο μεγαλύτερο κατασκευαστή smartphone παγκοσμίως, αλλά και τις φήμες για είσοδο της Google στην αγορά των συσκευών, Apple και Samsung θα πρέπει να σταματήσουν να ανησυχούν τόσο η μία για την άλλη και να κοιτάξουν τι γίνεται γύρω τους» αναφέρουν χαρακτηριστικά οι αναλυτές της Kantar.

Made in China. Η σημερινή κατάσταση, όπως εξηγούν οι ίδιοι, ευνοεί τα ανερχόμενα brands κυρίως από την Κίνα, όπως είναι η Huawei και η Xiaomi. Κι αυτό, καθώς οι δύο κινεζικές εταιρείες κερδίζουν συνεχώς μερίδια σε ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές, ενώ την ίδια στιγμή οι καταναλωτές στις αναπτυγμένες αγορές –όπου έχουν προβάδισμα οι δύο σημερινοί ηγέτες της αγοράς των smartphones, γίνονται όλο και πιο διστακτικοί στην αλλαγή μάρκας κινητού.

Περιγράφοντας τις συνθήκες του ανταγωνισμού στον χώρο των smartphones ανά τον κόσμο, η Kantar διαπιστώνει ότι στην αγορά των ΗΠΑ η Samsung απέσπασε το 37% των πωλήσεων smartphones κατά την περίοδο Μαρτίου – Μαΐου 2016, ενώ η Apple διατήρησε το 29%. Μάλιστα, μεταξύ των χρηστών που σκοπεύουν να αλλάξουν συσκευή τον επόμενο χρόνο, 88% των σημερινών κατόχων smartphone της Apple και 86% όσων κατέχουν κινητό Samsung σκοπεύουν να παραμείνουν πιστοί στην επιλογή τους. Στη Μεγάλη Βρετανία ο ανταγωνισμός ανάμεσα στα δύο κυρίαρχα brands είναι επίσης έντονος: τρία στα τέσσερα smartphones που πωλούνται στην αγορά ανήκουν είτε στη Samsung είτε στην Apple, με την κάθε κάθε εταιρεία να ελέγχει για λογαριασμό της το 36% της αγοράς.

Ωστόσο, στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά smartphones του πλανήτη, η προσήλωση σε κάποιο brand είναι μικρή και οι δεσμοί που ενώνουν τον καταναλωτή με μια συγκεκριμένη μάρκα smartphone χαλαροί. Ετσι, οι μετακινήσεις των χρηστών από το ένα brand στο άλλο είναι πιο συχνές. Σύμφωνα με την Kantar, τον Μάιο του 2016 το μερίδιο της Samsung στην Κίνα ήταν μόλις 9% και της Apple 20%. Από την πλευρά της, η κινεζική Huawei είχε μερίδιο 26% της αγοράς, ενώ η επίσης κινεζική Xiaomi ήλεγχε το 19%.

Στην ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά της Ινδίας, η οποία μάλιστα αναπτύσσεται με διψήφια ποσοστά, η Samsung ηγείται μεν της αγοράς, ωστόσο, από κοντά ακολουθούν η τοπική Micromax και η κινεζική Xiaomi.

Επιβράδυνση για τις πωλήσεις

Η παγκόσμια αγορά smartphones πάντως, περνά οριστικά σε μονοψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, με την Gartner να προβλέπει ότι για το 2016, οι πωλήσεις έξυπνων κινητών θα αυξηθούν μόλις κατά 7% και θα ανέλθουν σε περίπου 1,5 δισ. συσκευές. Ο αντίστοιχος ρυθμός ανάπτυξης του 2015 ήταν 14,4%.

Οπως εξηγούν τα στελέχη της αγοράς των τηλεπικοινωνιών, η διείσδυση των smartphones στις ανεπτυγμένες αγορές έχει φτάσει στο 90%, γεγονός που καθιστά πλέον εξαιρετικά δύσκολη τη διατήρηση των ρυθμών ανάπτυξης που σημείωναν οι πωλήσεις τους τα προηγούμενα έτη.

Είναι ενδεικτικό ότι το 2010 οι πωλήσεις smartphones κατέγραψαν ρεκόρ ανάπτυξης με ποσοστό 73%. Σήμερα, ο κύκλος ζωής ενός smartphone στις ανεπτυγμένες αγορές αγγίζει τα δυόμισι έτη, κάτι που δεν πρόκειται να αλλάξει μέσα στα επόμενα 5 χρόνια, όπως εκτιμούν τα ίδια στελέχη. Ετσι, το 2020 η παγκόσμια αγορά smartphones θα διαμορφωθεί στις 1,9 δισ. συσκευές.