Ενας νεαρός οδηγός μηχανής βρίσκεται σωριασμένος στον δρόμο μιας επαρχιακής πόλης έπειτα από σύγκρουση με αυτοκίνητο. Το κεφάλι του είναι γεμάτο αίματα. Η πλοκή της ιστορίας κορυφώνεται όταν ο δήμαρχος της πόλης αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να οδηγήσει το ασθενοφόρο –ελλείψει οδηγού –προς το πλησιέστερο νοσοκομείο σε μια προσπάθεια να σώσει τη ζωή του νεαρού.

Το παραπάνω στιγμιότυπο δεν είναι βγαλμένο από ταινία δράσης, αλλά από την καθημερινότητα του ΕΣΥ, αποδεικνύοντας ότι η γύμνια του συστήματος σε έμψυχους και άψυχους πόρους δεν είναι σενάριο φαντασίας.

Το περιστατικό συνέβη το μεσημέρι της Δευτέρας: ο δήμαρχος Δεσκάτης Δημήτρης Καραστέργιος επέστρεφε από αυτοψία σε έργα του δήμου. Οταν είδε τον νεαρό οδηγό στο έδαφος γεμάτο αίματα και χωρίς να έχει καμία επαφή με το περιβάλλον, σοκαρίστηκε. Αμέσως κάλεσε το κέντρο υγείας, όπως όμως ενημερώθηκε, το ασθενοφόρο ήταν ακινητοποιημένο. Ο οδηγός είχε ρεπό.

Τα Γρεβενά απέχουν από τη Δεσκάτη 60 χλμ., συνεπώς θα χρειάζονταν τουλάχιστον δύο ώρες για να καταφτάσει ασθενοφόρο από εκεί και έπειτα να επιστρέψει στο τοπικό νοσοκομείο, μεταφέροντας τον τραυματία.

Εν απουσία επιλογών, ο δήμαρχος ανέλαβε δράση: σύμφωνα με δηλώσεις του, o Δημήτρης Καραστέργιου δεν δίστασε ούτε στιγμή. Κατευθύνθηκε προς το Κέντρο Υγείας, πήρε τα κλειδιά του ασθενοφόρου και το οδήγησε ο ίδιος στον τόπο του ατυχήματος.

Στο σημείο έφτασαν –με ιδιωτικό αυτοκίνητο –γιατρός και νοσηλευτής για να του δώσουν τις πρώτες βοήθειες και έπειτα ο δήμαρχος ξεκίνησε την πορεία του προς το νοσοκομείο των Γρεβενών.

Στα λεπτά που ακολούθησαν στήθηκε μια επιχείρηση ανθρωπιάς: ο δήμαρχος ενόσω οδηγούσε το ασθενόφορο συνάντησε στον δρόμο έναν συνταξιούχο διασώστη. Ο δεύτερος προσφέρθηκε να φέρει σε πέρας τη διακομιδή. Μισή ώρα μετά, κι ενώ το ασθενοφόρο κατευθυνόταν προς τα Γρεβενά, ο οδηγός που είχε ρεπό –και είχε στο μεταξύ ενημερωθεί –συνάντησε το ασθενοφόρο στη μέση της διαδρομής, όπου το παρέλαβε για να μεταφέρει τον νεαρό στο νοσοκομείο των Γρεβενών.

Προβλήματα παντού. Το περιστατικό αυτό καταδεικνύει, σύμφωνα με τον δήμαρχο Δεσκάτης, την άμεση ανάγκη να γίνει πράξη η διάταξη που ψηφίστηκε πριν από λίγο διάστημα και ανάβει το πράσινο φως για να αναλαμβάνουν χρέη οδηγού ασθενοφόρου οδηγοί πυροσβέστες αλλά και υπάλληλοι των δήμων, σε μια ύστατη προσπάθεια να μη χάνονται ανθρώπινες ζωές.

Αντίστοιχα όμως προβλήματα αντιμετωπίζουν και άλλες περιοχές της περιφέρειας, καθώς ο διαγωνισμός με πόρους ΕΣΠΑ 2013-2017 για την προμήθεια 186 ασθενοφόρων ολοκληρώθηκε κατά το ήμισυ. Ετσι, το ΕΚΑΒ προμηθεύεται σταδιακά μόλις 90 οχήματα στις Περιφέρειες Κρήτης, Δυτικής Μακεδονίας, Β. και Ν. Αιγαίου, Πελοποννήσου, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Ηπείρου, Ιονίων Νήσων.

Για παράδειγμα, την περασμένη Δευτέρα, όταν συνέβη το τροχαίο στη Δεσκάτη, το νοσοκομείο Χατζηκώστα στα Γιάννινα παρελάμβανε 11 ασθενοφόρα, παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Υγείας Παύλου Πολάκη.

Αντίστοιχα, μεγάλες γεωγραφικές περιοχές όπως η Κεντρική Μακεδονία, η Θεσσαλία, η Πάτρα και η Αττική συνεχίζουν να μάχονται με γερασμένα οχήματα, έως ότου επαναπροκηρυχθεί και ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ για την απόκτηση επιπλέον 96 ασθενοφόρων.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση του Αγρινίου, που διαθέτει επτά παλιά ασθενοφόρα με περίπου 650.000 χιλιόμετρα το καθένα, δεδομένου ότι η Δυτική Ελλάδα δεν ενισχύθηκε με νέα οχήματα.

Την περασμένη εβδομάδα η διοίκηση του σωματείου εργαζομένων ΕΚΑΒ της περιοχής παρέστη στο Δημοτικό Συμβούλιο Αγρινίου ζητώντας 650 ευρώ, ώστε να επισκευαστούν τουλάχιστον τα δύο πιο καινούργια του στόλου. Η κατάσταση, όπως οι ίδιοι την περιέγραψαν, είναι δραματική, εξαιτίας της έλλειψης πόρων για τη συντήρησή τους.

Και η Αττική πάσχει. Πληγωμένο όμως είναι και το ΕΚΑΒ της Αττικής, με τα ασθενοφόρα να είναι φορτωμένα με ακόμη και ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα. Παρά ταύτα το Κέντρο λαμβάνει καθημερινά περί τις 5.000 κλήσεις για διακομιδές. Στην πρωινή και την απογευματινή βάρδια κινούνται στους δρόμους 55 – 65 ασθενοφόρα, το βράδυ όμως ο αριθμός τους πέφτει στα 30.

«Ετσι εξηγούνται οι πολύωρες καθυστερήσεις που καταγράφονται», λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων του κεντρικού τομέα ΕΚΑΒ Γιώργος Μαθιόπουλος, επισημαίνοντας ότι το Κέντρο θα έπρεπε να διαθέτει τον διπλάσιο στόλο. «Αναγκαστικά δίνουμε προτεραιότητα στα βαριά περιστατικά. Ομως, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος από την περιγραφή, ότι ένα φαινομενικά απλό, παθολογικό περιστατικό, δεν είναι σοβαρό» συμπληρώνει, παραδεχόμενος ότι οι καθυστερήσεις μπορεί να φτάσουν τις 3 ώρες.

Οσο για τις βλάβες, λόγω της παλαιότητάς τους, αυτές αποτελούν καθημερινό πρόβλημα, χωρίς ωστόσο να υπάρχει plan b, αφού δεν υπάρχουν εφεδρικά ασθενοφόρα.