Εξω πάμε καλά. Ή αλλιώς, γίναμε βούκινο κατά το κοινώς λεγόμενο. Η χάρη των επιλογών της κυβέρνησης στο τηλεοπτικό τοπίο με αφορμή –αυτή τη φορά –το σχέδιο νόμου για το σύστημα ηλεκτρονικής διάθεσης διαφημιστικού χρόνου έφθασε έως τις ΗΠΑ. Με το θέμα ασχολήθηκε ο παγκόσμιας εμβέλειας ιστότοπος Hoolywoodreporter.com. «Η κυβέρνηση» γράφει το site «έβαλε στο κάδρο την Ελλάδα προκαλώντας την προσοχή και την αγανάκτηση της εγχώριας τηλεοπτικής αγοράς με το σχέδιό της να ελέγξει με μια εποπτευόμενη από το κράτος εταιρεία τον διαφημιστικό τηλεοπτικό χρόνο».

Η χειραγώγηση των ΜΜΕ

Η μέθοδος και το νομοσχέδιο κατ’ επέκταση αντίκειται «σε θεμελιώδεις ελευθερίες και δικαιώματα» υπογραμμίζει το site και παρομοιάζει την πρόταση της κυβέρνησης με προσπάθειες άλλων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων να χειραγωγήσουν την ελευθερία των ΜΜΕ, όπως της Ουγγαρίας και της Πολωνίας.

Μεγάλα αμερικανικά δίκτυα, από το Time Warner μέχρι το 21st Century Fox και το Discovery Communication, με παρουσία στην ελληνική μικρή οθόνη, δεν πήραν θέση στο ζήτημα, αναφέρει η ιστοσελίδα. Καταγράφει όμως τον προβληματισμό παρατηρητών της αγοράς. «Σε κάθε περίπτωση δραστικών αλλαγών, συγκρούσεις και διασπάσεις μπορεί δυνητικά να επηρεάσουν την επιχειρηματική δραστηριότητα».

Το site παραθέτει την –ακλόνητη –κυβερνητική πεποίθηση, ότι με αυτή τη νομολογία θα επικρατήσει διαφάνεια στον χώρο της διαφήμισης, θα περιοριστεί η φοροδιαφυγή και θα προστατευθούν οι μικρότεροι οικονομικά «παίκτες».

Για κρατικό παρεμβατισμό όμως κάνει λόγο ο μιντιακός ιστότοπος επισημαίνοντας πως όλες οι συναλλαγές θα είναι ανοικτές για την κυβέρνηση, με τον οργανισμό που θα χειρίζεται το ηλεκτρονικό σύστημα να υποχρεούται να δίνει τις εκθέσεις σε καθημερινή, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση, συμπεριλαμβανομένων λεπτομερειών όπως τιμές, εκπτώσεις, χρονοθυρίδες, τηλεοπτικούς σταθμούς, διαφημιστές και ούτω καθεξής. Επιπλέον, η κυβέρνηση σχεδιάζει 10% εισφορά για το κόστος κάθε συναλλαγής, η οποία έρχεται σε συνέχεια του 20% φόρου σε όλες τις διαφημίσεις.

Εχει όμως και τον αντίλογο των άμεσα ενδιαφερομένων (ΣΔΕ, ΕΙΤΗΣΕΕ, ΕΔΕΕ), οι οποίοι με μια φωνή υποστηρίζουν ότι «η νέα νομοθετική πρόταση είναι εν δυνάμει αρνητικό μήνυμα σε υπάρχοντες και υποψήφιους νέους επενδυτές, σε μια στιγμή κατά την οποία η Ελλάδα χρειάζεται να επιβεβαιώσει τις σχέσεις με τους ήδη υπάρχοντες επενδυτές της και να προσελκύσει καινούργιους».

Δίκτυα από 37 χώρες

Η εμπνευσμένη πρωτοβουλία της κυβέρνησης προκάλεσε και την αντίδραση των ευρωπαϊκών εμπορικών τηλεοπτικών σταθμών. Η ένωσή τους ACT (Association of Commercial Television in Europe), που εκπροσωπεί τηλεοπτικά δίκτυα και κανάλια σε 37 χώρες της Ευρώπης, εκφράζει έντονα τηνανησυχία της για τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης που αναμένεται να επηρεάσουν δραματικά το τοπίο των ΜΜΕ στην Ελλάδα, καθώς μπορεί να αποβούν εις βάρος των θεμελιωδών ελευθεριών και δικαιωμάτων που προστατεύονται βάσει της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Εξαιρετικά.