Κατά καιρούς δέχομαι ερωτήσεις από κανονικούς και άσπονδους φίλους γιατί δεν γράφω λέξη για τον Ακη Τσοχατζόπουλο. Απλώς, επειδή ένας πολιτικός στη φυλακή που έχει καταδικαστεί τελεσίδικα από τη Δικαιοσύνη μιας δημοκρατικής χώρας τι νόημα έχει να είναι στόχος οποιασδήποτε κριτικής; Η δημόσια κριτική για την πολιτική του, αυτή δεν έπρεπε να λείπει όταν έπρεπε. Τι νόημα έχει η φωνή των δημοσιογράφων όταν μιλάει ο εισαγγελέας;

Χθες δημοσιεύθηκε ότι ο Τσοχατζόπουλος εδάρη στη φυλακή από συγκρατούμενούς του τού κοινού ποινικού εγκλήματος. Η είδηση διαψεύστηκε το απόγευμα, και μακάρι να μην εδάρη. Η απώλεια της ελευθερίας είναι η πιο βαριά τιμωρία και το κράτος έχει εξουσιοδοτηθεί από τους πολίτες να εξασφαλίζει αξιοπρεπή και ασφαλή διαβίωση μέσα στη φυλακή, ούτως ή άλλως σκληρό χώρο για να ζεις.

Ακόμα και η διαψευσθείσα φήμη, όμως, γέννησε ένα κύμα ενθουσιασμού πολλών στο Διαδίκτυο. Πρόσωπα που δεν αρκούνται στην καταδίκη, στην τιμωρία μακριά από τη δημόσια θέα ενός καταδικασθέντος, αλλά θέλουν να νιώσουν συμμέτοχοι, θεατές ενός ατελείωτου εξευτελισμού, πανηγύριζαν. Απανθρωπία και εκδικητικότητα σε συσκευασία λαϊκής αγανάκτησης.

Δεν είχα, πάντως, την ευκαιρία να δω τι είπαν οι αριστεροί ριζοσπάστες ακτιβιστές του μεταμοντερνισμού, λάτρεις της «λαϊκής αγανάκτησης» αλλά και οπαδοί του Μισέλ Φουκό, ο οποίος θεωρεί ότι η μεσαιωνική τιμωρία σε δημόσια θέα έχει αντικατασταθεί από τη σημερινή φυλακή, έναν χώρο εφαρμογής μιας «πολιτικής τεχνολογίας» (που εκτείνεται και σε σχολεία, εργοστάσια κ.λπ.), στόχος της οποίας είναι να διασφαλίσει την υποταγή της κοινωνίας στην (ασφαλώς νεοφιλελεύθερη) εξουσία. Οι οπαδοί αυτής της θέσης εξαιρούν τον Τσοχατζόπουλο από το θεωρητικό σχήμα, τον θεωρούν εξαίρεση –ήταν θύτης αυτής της «πολιτικής τεχνολογίας» που τιμωρήθηκε επειδή χρησιμοποίησε τους μηχανισμούς της δι’ ίδιον όφελος.

Η αμφισβήτηση του ανθρωπισμού των μοντέρνων δυτικών δημοκρατιών χρειάζεται πάντα μια ολοκληρωτική, συνωμοσιολογική ματιά στα πράγματα. Ιδίως όταν εκφέρεται από δογματικά απάνθρωπους παπαγάλους ενός νέου ολοκληρωτισμού.