Εφτά από τις πιο σημαντικές εκθέσεις εικαστικών δημιουργών φιλοξενούνται την επόμενη περίοδο στα νησιά του Αιγαίου, από τη Λήμνο έως την Κρήτη. Τα «Πρόσωπα» συγκέντρωσαν προτάσεις για όλα τα είδη τέχνης

ΣΥΡΟΣ

«Χειρονομίες» – «Διαδρομές»,

Αχιλλέας Δρούγκας – Μιχάλης Μακρουλάκης

Σε μια παλιά αγαπημένη τους –στην έπαυλη Τσιροπινά που δεσπόζει στην Ποσειδωνία της Σύρου και γιορτάζει τα 100ά της γενέθλια –επιστρέφουν ο Αχιλλέας Δρούγκας και ο Μιχάλης Μακρουλάκης. Δύο ζωγράφοι που τους συνδέει όχι μόνο μακρά φιλία αλλά και αγάπη για την παραστατική ζωγραφική και για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων, καθώς ο Μιχάλης Μακρουλάκης κατάγεται από το νησί και ο Αχιλλέας Δρούγκας περνά εδώ και πολλά χρόνια τα καλοκαίρια του εκεί. Ηταν εκείνοι που πριν από 16 χρόνια με μια κοινή τους έκθεση εγκαινίασαν την έπαυλη ως εκθεσιακό χώρο. Τώρα επιστρέφουν με αφορμή τη συμπλήρωση ενός αιώνα παρουσίας της πετρόκτιστης έπαυλης που ανήκε στον Κωνσταντίνο Τσιροπινά, ο οποίος είχε διατελέσει δήμαρχος Ερμούπολης στα τέλη του 19ου αι. Στην έκθεση «Διαδρομές σε νέα μονοπάτια – 100 χρόνια μετά», ο μεν Μιχάλης Μακρουλάκης επέλεξε να δείξει έργα εμπνευσμένα από το φυσικό τοπίο της Σύρου και ειδικότερα από τη θάλασσά της στην πρώτη ολοκληρωμένη ενότητα με θέμα το υγρό στοιχείο. Ο δε Αχιλλέας Δρούγκας παρουσιάζει μια νέα φάση της δουλειάς του, λιτή και σχεδόν τρισδιάστατη με κοινό παρονομαστή τον μπλε καμβά, υπό τον τίτλο «Χειρονομίες». Εως τις 28 Αυγούστου.

ΛΕΣΒΟΣ

«Διαπλέοντες το Αιγαίο», Γιώργος Ξένος

Την αγωνία του για την κατάσταση στη Μεσόγειο, τους ναυαγούς, τους αγνοουμένους και όσους αναζητούν μια ελπίδα διαπλέοντας με κίνδυνο της ζωής τους το Αιγαίο επιχειρεί να εκφράσει ο εικαστικός Γιώργος Ξένος κάνοντας «απόβαση», καθώς έχει καταλάβει με τα έργα του το οθωμανικό λουτρό Τσαρσί Χαμάμ, τον Τεκέ στο Κάστρο και το Αρχαιολογικό Μουσείο της Λέσβου. Δύο μεγάλες εγκαταστάσεις το μήκος των οποίων φτάνει τα 8 μ. και το ύψος τους τα 1,4 μ. –πολύπτυχα που αποτελούνται από ακρυλικά έργα σε χαρτί -, 30 ακρυλικά σε τελάρα και 50 περιγράμματα των «Διερχομένων» του στο προαύλιο του μουσείου συνθέτουν την έκθεση «Διαπλέοντες το Αιγαίο –Ενα οπτικό ρέκβιεμ για τη Μεσόγειο», την οποία διοργανώνει η Εφορεία Αρχαιοτήτων Λέσβου, έως τις 20 Σεπτεμβρίου.

ΛΗΜΝΟΣ

«Στο νησί…», Παύλος Σάμιος

Κάνει το ντεμπούτο του «Στο νησί…». Ανοίγει το παράθυρό του και αναρωτιέται πώς μπορεί να φαίνεται από κει το καλοκαίρι. Θα αντικρίσει από μια φέτα καρπούζι και ένα τρανζιστοράκι έως ένα ερωτευμένο ζευγάρι. Και θα διαπιστώσει ότι όλα έχουν ένα κοινό φόντο: το μπλε της θάλασσας. Ολα αυτά ο δημοφιλής παραστατικός ζωγράφος και καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Παύλος Σάμιος αποφάσισε να τα χωρέσει στους καμβάδες του, που συνθέτουν την πρώτη του έκθεση στη Λήμνο και στην Πινακοθήκη Σύγχρονης Βαλκανικής Τέχνης στον Κοντιά. Η έκθεση έχει τον τίτλο «Στο νησί…» και αποτελεί διοργάνωση του Δήμου Λήμνου και του Πολιτιστικού Συλλόγου Κοντιατινών υπό την επιμέλεια του Δημήτρη Λούσκου. Εως τις 10 Αυγούστου.

ΛΕΣΒΟΣ

«Genius loci», φοιτητές ΑΣΚΤ

Πώς βλέπουν δέκα νέοι καλλιτέχνες την ταλαιπωρημένη –μετά την προσφυγική κρίση –Λέσβο, τους ανθρώπους και την ιστορία της; Επειδή μια εικόνα ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις, οι Αννα Τζώρτζη, Γιάννης Σωτηρίου, Ορέστης Καρύδας, Ραφαέλλα Τσόπτση, Ναταλία Κουρσούμη, Μαρία Λίζα Ρεντλ-Παππά, Χριστίνα Αντωνιάδη, Γιώργος Χατζησπύρου, Εριφύλη Δουκέλη, Ελπίδα Μπελάλη, όλοι τους φοιτητές στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, δίνουν τις απαντήσεις τους μέσα από έργα ζωγραφικής, γλυπτά, κατασκευές, εγκαταστάσεις, φωτογραφία και βίντεο στην έκθεση «Genius loci» («Πνεύμα του τόπου»), την οποία επιμελείται η Χριστίνα Σγουρομύτη. Η έκθεση διοργανώνεται από το Γραφείο Διασύνδεσης ΑΣΚΤ και τον πολιτιστικό οργανισμό Στέγη Σ. Τρύφων, το κτίριο του οποίου στον Μόλυβο, όπου και φιλοξενούνται τα έργα, στο παρελθόν στέγαζε το ελαιουργείο – σαπωνοποιείο της οικογένειας Τρύφων. Από τις 12 Αυγούστου έως τις 10 Σεπτεμβρίου.

ΣΙΦΝΟΣ

Εθνική Πινακοθήκη, συλλογική έκθεση

Μια ματιά στην εξέλιξη της σύγχρονης ελληνικής τέχνης μέσα από τα έργα καλλιτεχνών που σφράγισαν με την παρουσία τους το δεύτερο μισό του 20ού αι. και θεωρούνται πρωτοπόροι της γενιάς του ’60 και του ’70 θα έχουν την ευκαιρία να ρίξουν όσοι βρεθούν στο Παλιό Σχολείο του Κάστρου της Σίφνου. Εκεί που για όγδοο καλοκαίρι η Εθνική Πινακοθήκη πηγαίνει διακοπές και παρουσιάζει μέρος των θησαυρών των συλλογών της, πάντα σε επιμέλεια της υπεύθυνης των συλλογών μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης, δρος Λίνας Τσίκουτα. Καλλιτέχνες της γενιάς των ανατροπών και της συμπόρευσης με τα διεθνή κινήματα –όπως οι Γιάννης Γαΐτης, Βλάσης Κανιάρης, Χρίστος Καράς, Νίκος Κεσσανλής και Κώστας Τσόκλης μεταξύ άλλων –και της επόμενης γενιάς που επηρεάστηκε από το κλίμα της δικτατορίας και της Μεταπολίτευσης –όπως οι Αλέξης Ακριθάκης, Χρόνης Μπότσογλου, Δημήτρης Μυταράς, Αλέξης Φασιανός –μέσα από τα έργα τους θα ταξιδέψουν τους επισκέπτες στον χρόνο και στην τέχνη έως τις 30 Σεπτεμβρίου.

ΣΥΡΟΣ

«Το πνεύμα της ύλης», Μάκης Θεοφυλακτόπουλος

Ενας άλλος κόσμος, διόλου παραστατικός, αλλά εκείνος που έχει χτίσει με την παχιά πάστα των χρωμάτων του ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του εξπρεσιονισμού στην Ελλάδα, ο Μάκης Θεοφυλακτόπουλος, παρουσιάζεται στην καρδιά της Σύρου, στην πρωτεύουσά της, την Ερμούπολη και στην Πινακοθήκη Κυκλάδων. Εκεί όπου 28 έργα του ζωγράφου σε επιμέλεια Γιώργου Αλτουβά συνθέτουν την έκθεση «Το πνεύμα της ύλης» με ελαφρώς αναδρομικό χαρακτήρα, καθώς περιλαμβάνει τους χαρακτηριστικούς μοτοσικλετιστές του της δεκαετίας του ’80 για να εστιάσει κυρίως στις άμορφες φιγούρες του της τελευταίας δεκαετίας με τα έντονα περιγράμματα. Εως τις 21 Αυγούστου.

ΡΕΘΥΜΝΟ

«Spira didimo», Κρις Γιαννάκος

Επιστρέφει στα πάτρια εδάφη αλλά και σε πρωταρχικά ερωτήματα που συνδέονται με την αρχή και το τέλος, τον μινωικό λαβύρινθο αλλά ακόμη και με το DNA ο Κρις Γιαννάκος. Με καταγωγή από την Κρήτη και γεννημένος στη Νέα Υόρκη, ο καλλιτέχνης, η δουλειά του οποίου αντλεί στοιχεία μεταξύ άλλων από την παράδοση της αρχαιότητας και της Ορθοδοξίας και έχει παρουσιαστεί σε σημαντικά μουσεία διεθνώς, έρχεται πάλι στην Ελλάδα. Αυτή τη φορά, στον τόπο από όπου κρατούν οι ρίζες του για να στήσει ένα τρισδιάστατο έργο ειδικά διαμορφωμένο για το δίδυμο κτίριο στον προμαχώνα του Αγίου Νικολάου στη Φορτέτσα του Ρεθύμνου. Μια έκθεση – εγκατάσταση που διοργανώνει το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, σε επιμέλεια της Μαρίας Μαραγκού. Η «Spira» όπως είναι ο τίτλος της εγκατάστασης θα εκτίθεται έως τις 4 Σεπτεμβρίου.