Η έκφραση «θέατρο του πολέμου» λειτουργεί απολύτως στην αγγλική γλώσσα, αλλά στην ελληνική ίσως ακούγεται σαν αυτόματη μετάφραση. Στην περίπτωση, ωστόσο, της σκηνικής μεταφοράς αποσπασμάτων του «Πελοποννησιακού Πολέμου» του Θουκυδίδη, στο πλαίσιο των φετινών Αισχυλείων, βρίσκει ιδανική εφαρμογή. Τα αποσπάσματα που προσφέρονται για δραματοποίηση επέλεξε ο Γιάννης Λιγνάδης, ο οποίος εξηγεί στο «Νσυν»: «Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με δύο σκέλη τα οποία προσπαθήσαμε να τα παντρέψουμε: το ένα είναι ιστορία – αρχαιολογία και το άλλο είναι θέατρο».

ΗΘΟΠΟΙΟΙ – ΦΟΙΤΗΤΕΣ. Στην παράσταση συμμετέχουν 26 σπουδαστές και απόφοιτοι Δραματικών Σχολών και Κλασικών Γραμμάτων από την Ελλάδα, την Τουρκία και τις ΗΠΑ, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Thucydides Dramaticus: The Theater of War» που διοργανώνει το Hellenic Education & Research Center, επιχορηγούμενο από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Οι φοιτητές κατά τη διάρκεια του δεκαπενθήμερου προγράμματος (31/7-14/8) παρακολουθούν ήδη σε καθημερινή βάση μαθήματα Αρχαιολογίας, με επισκέψεις και ξεναγήσεις σε αρχαιολογικούς τόπους που έχουν σχέση με τον Πελοποννησιακό Πόλεμο (Αθήνα και Πελοπόννησο κυρίως). Ακολουθούν μονόωρα μαθήματα Ιστορίας και το απόγευμα από τις 17.00 έως τις 21.00 κάνουν πρόβες για την παράσταση της 12ης Αυγούστου.

«Νομίζω ότι είναι ενθουσιασμένοι, επειδή είναι κάτι που το έχω ξανανιώσει στο παρελθόν και έχει να κάνει με τη φιλοσοφία του προγράμματος» μας μεταφέρει ο Γιάννης Λιγνάδης. «Ο ενθουσιασμός τους δικαιολογείται από το γεγονός ότι έχουν μια βιωματική προσέγγιση της ιστορίας. Είναι διαφορετικό να πας και να δεις π.χ. την Πλάταια και τα τείχη της από το να διαβάσεις μόνο το κείμενο. Επηρεάζει και την προσέγγισή τους, καθώς οι μισοί είναι φοιτητές Δραματικών Σχολών και οι άλλοι μισοί –οι ξένοι –Κλασικών Σπουδών. Το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα στην Ελευσίνα θα είναι ο καρπός μιας πολύ ευρύτερης παιδευτικής εμπειρίας. Δεν καλέσαμε τους φοιτητές εδώ για να κάνουν μέσα σε δεκαπέντε μέρες μια παράσταση ή, αν προτιμάτε, μια παρουσίαση. Μέσα σε αυτό το διάστημα κέρδισαν κάτι και νομίζω ότι έχουμε πετύχει ως προς το παιδευτικό αποτέλεσμα. Απομένει να δούμε το καλλιτεχνικό επί σκηνής. Κάποιοι μπορεί να θεωρούν ότι με τον συνδυασμό ιστορίας, αρχαιολογίας και θεάτρου είναι σαν να ανακατεύεις λάδι με ξίδι, αλλά εγώ θεωρώ ότι γίνεται και μάλιστα είναι πολύ πιο παιδευτικό διότι δίνει μια βαθύτερη και πολύ πιο περιεκτική δυνατότητα πρόσληψης».

ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ. «Αντικείμενο διερεύνησης ήταν ο Πελοποννησιακός Πόλεμος του Θουκυδίδη» συνεχίζει ο Λιγνάδης. «Φέτος ήταν τα πέντε πρώτα βιβλία από το σύνολο των επτά του αρχαίου ιστορικού. Εκ των προτέρων βέβαια αυτό το επεξεργάστηκα, γιατί ήταν δύσκολο να βγει κάτι συμπαγές μέσα από τέτοιες διαδικασίες, καθώς μιλάμε για μόνο δύο εβδομάδες. Οπότε διασκεύασα κάποια κομμάτια από τα πέντε πρώτα βιβλία του Θουκυδίδη με συγκεκριμένο όμως θεματικό άξονα. Το λέει και ο τίτλος της παράστασης που δώσαμε: “Πόλεμος βίας διδάσκαλος: Τα περί Πλάταιαν και άλλα δεινά”.

Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ. Οι αμερικανοί φοιτητές πρόκειται να γράψουν εξετάσεις, καθώς με αυτόν τον τρόπο παίρνουν credits για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα. Παίρνουν έναν βαθμό ο οποίος αναγνωρίζεται στις ΗΠΑ. «Είναι ένα σύστημα που έχουν και ενθαρρύνουν οι Αμερικανοί», εξηγεί ο Λιγνάδης, «αλλά είναι και για εμάς τιμή, γιατί αλλιώς δεν θα είχε τέτοια βαρύτητα το πρόγραμμα. Θεωρούν ότι αυτά που κάνουν είναι τέτοιου ύψους ώστε παίρνουν την πιστοποίηση. Για τους έλληνες φοιτητές, επειδή ήταν προϋπόθεση να γνωρίζουν αγγλικά, υπάρχει και για εκείνους αυτή η δυνατότητα. Μπορούν ανά πάσα στιγμή να το χρησιμοποιήσουν στο βιογραφικό τους και να έχουν και εκείνοι κάτι σαν υποτροφία».

INFO

«Πελοποννησιακός Πόλεμος» στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, 12/8 στις 20.30. Είσοδος δωρεάν. Κείμενο – δραματουργία: Γιάννης Λιγνάδης. Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης – Γιάννης Παναγόπουλος. Σκηνική διδασκαλία – κίνηση: Ελενα Καμηλάρη. Ιστορικοί σύμβουλοι: Dr Bella Vivante, δρ Ανδρονίκη Μακρή. Σκηνικά – κοστούμια: Δήμος Κλιμενώφ. Η παράσταση πραγματοποιείται στην αγγλική γλώσσα και παρουσιάζεται με ελληνικούς υπέρτιτλους.