Από το παλαιό του γραφείο της COSCO στο Ικόνιο Περάματος έως το μέγαρο του ΟΛΠ στην Ακτή Μιαούλη όπου εγκαταστάθηκε προ ημερών, η απόσταση δεν είναι παρά μερικά χιλιόμετρα ή το πολύ δέκα λεπτά με το αυτοκίνητο.

Στην πραγματικότητα, άλλη είναι η μεγάλη απόσταση που καλείται να διανύσει ο νέος διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Φου Τσενκιού, γνωστός ως κάπτεν Φου. Αυτή που χωρίζει τη νοοτροπία ενός ιδιότυπου κινεζικού καπιταλισμού που δεν τα πάει καλά με τις απεργίες με εκείνη ενός παραδοσιακού ελληνικού δημόσιου οργανισμού και ό,τι αυτό συνεπάγεται για αντιλήψεις και πρακτικές δεκαετιών.

Το πείραμα για τα ελληνικά δεδομένα είναι πρωτόγνωρο, όπως και το στοίχημα για τον 65χρονο Κινέζο, επικεφαλής μέχρι πρότινος της ΣΕΠ, θυγατρικής της COSCO στο λιμάνι. Καλείται να μανατζάρει με επιτυχία τον πρώτο, μετά τον ΟΤΕ, μεγάλο ελληνικό οργανισμό που σπάει οριστικά τους κάβους που τον έδεναν με το Δημόσιο, με ό,τι αυτό σημαίνει για νοοτροπίες και πελατειακές σχέσεις ετών. Και αν στον ΟΤΕ η Deutsche Telekom είχε να κάνει μόνο με υπαλλήλους, το νέο αφεντικό του ΟΛΠ καλείται να βρει κοινή γλώσσα με λιμενεργάτες και εργαζομένους στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος, όπου εδώ και δεκαετίες κουμάντο κάνουν ισχυρά συνδικάτα μιας Αριστεράς πέρα από τον ΣΥΡΙΖΑ και όπου η ανεργία χτυπά διπλάσια του μέσου όρου ποσοστά, αγγίζοντας το 50%.

Αν ο κινέζος μάνατζερ κατορθώσει να κατανοήσει το «DNA» του ΟΛΠ, καταφέρει με όσο πιο βελούδινο τρόπο να τον μετασχηματίσει σε μια ανταγωνιστική εταιρεία με αντανακλαστικά ιδιωτικού τομέα και παράλληλα «ξαναζωντανέψει» τη ναυπηγοεπισκευή στο Πέραμα θα έχει κερδίσει το στοίχημα. Στην αντίθετη περίπτωση θα μανατζάρει έναν προβληματικό οργανισμό, με μόνιμες εστίες αντιπαραθέσεων και τον κίνδυνο μιας απεργίας να παραμονεύει σε κάθε στροφή.

Τη δυσκολία αυτή αναγνωρίζει και ο ίδιος, όπως φάνηκε από την πρώτη του δημόσια τοποθέτηση προς τους 1.300 εργαζομένους μέσω ανοικτής επιστολής, που έφερε τον τίτλο «Ταξιδεύουμε μαζί στο ίδιο καράβι». «Κατανοούμε ότι υπάρχουν ανησυχίες από μέρους σας για τη μελλοντική ανάπτυξη του ΟΛΠ, είναι λογικό κάποιες φωνές να αντιστέκονται στην αλλαγή», ανέφερε ο Φου, που εμφανίστηκε καθησυχαστικός από τη μια, αλλά και με μια αναφορά για απολύσεις που συζητήθηκε στο λιμάνι. «Θα εφαρμόζουμε αυστηρά την ελληνική εργατική νομοθεσία και δεν θα προχωρήσουμε σε άδικες απολύσεις» ήταν το επίμαχο σημείο. Δεν πρόκειται για λάθος στη μετάφραση, αφού ο κάπτεν Φου βρίσκεται έξι χρόνια στην Ελλάδα, γνωρίζει επομένως καλά τι λέγεται δημόσια και τι όχι. Απλώς ήθελε να στείλει ένα μήνυμα, και το έκανε. Αυτό που στην ουσία λέει ο κινέζος μάνατζερ είναι πως αν και η COSCO έχει τη δυνατότητα να κάνει απολύσεις από τον Ιούνιο του 2017 και μετά, οπότε και λήγει η τρέχουσα συλλογική σύμβαση εργασίας του προσωπικού, θα επιδιώξει να τις αποφύγει ή να είναι οι απολύτως απαραίτητες.

Στις υψηλότερες πάντως διοικητικές βαθμίδες, οι πρώτες κινήσεις της COSCO και συγκεκριμένα το γεγονός ότι το top management του ΟΛΠ παραμένει σε μεγάλο βαθμό ελληνικό έχουν μετρήσει θετικά. Στην ανώτερη ιεραρχία της εταιρείας, δίπλα στον Φου, τοποθετήθηκαν τρεις Κινέζοι (δύο αναπληρωτές διευθύνοντες σύμβουλοι και ο γενικός οικονομικός διευθυντής) και τρεις Ελληνες. Ο Αγγελος Καρακώστας ως αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και οι Θάνος Λιάγκος και Γιάννης Κούβαρης ως ανώτεροι σύμβουλοι διοίκησης. Η κίνηση θεωρήθηκε, αν μη τι άλλο, έξυπνη.

Η πρώτη πάντως μεγάλη δοκιμασία για τον κινέζο μάνατζερ θα έρθει τον Σεπτέμβριο, οπότε και αναμένεται να συζητηθούν ο νέος γενικός κανονισμός εργασίας, ο κανονισμός προσωπικού, η οργανωτική δομή του ΟΛΠ και θέματα όπως οι υπερωρίες. Παράλληλα θα δρομολογηθούν οι πρώτες επενδύσεις σε ναυπηγοεπισκευή, car terminal, logistics και κρουαζιέρα, ένα συνολικό master plan 600 εκατ. ευρώ, που θα αρχίσει σταδιακά να ξεδιπλώνεται μέσα στο 2016.

Στο μεγάλο λιμάνι περιμένουν επίσης την απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Εργασίας και Ναυτιλίας για τη δυνατότητα μετατάξεων στο Δημόσιο, της διάταξης δηλαδή που συμπεριέλαβε τον Ιούνιο η κυβέρνηση στη σύμβαση παραχώρησης, προκειμένου να χρυσώσει το χάπι στους εργαζομένους που απεργούσαν επί έναν μήνα. Η απόφαση θα ορίζει το πλαφόν των μετατάξεων, τα δικαιολογητικά και την ακριβή λίστα με τις υπηρεσίες του Δημοσίου που θα μπορούν να τους δεχθούν. Τους Κινέζους, λένε οι πληροφορίες, θα τους βόλευε να φύγει «αναίμακτα» ένας σημαντικός αριθμός προσωπικού, προκειμένου να προσλάβουν στη θέση τους άτομα από τον ιδιωτικό τομέα.

Με αυτά και άλλα έχει να πονοκεφαλιάσει τις επόμενες εβδομάδες ο 65χρονος Φου, που στη ζωή του ξέρει από φουρτούνες. Αποφοίτησε από το ναυτικό πανεπιστήμιο της Κίνας και έχει δουλέψει ως καπετάνιος σε εμπορικά πλοία γενικού φορτίου, bulk carriers και κοντέινερ, πάντα υπό το σήμα της COSCO, ενώ επί μια δεκαετία υπήρξε γενικός διευθυντής του ευρωπαϊκού σκέλους της COSCO Container Line. Στην Ελλάδα έφθασε το 2010, διαδεχόμενος τον κάπτεν Λι Κεκιάνγκ που αποχώρησε λόγω συνταξιοδότησης. Στα όρια συνταξιοδότησης με βάση το κινεζικό μοντέλο βρίσκεται και ο ίδιος, παρέμεινε ωστόσο στην ενεργό δράση καθώς η μητρική εταιρεία θεωρεί ότι κάνει καλή δουλειά στη χώρα μας.