Το πέρασμα του χρόνου δημιουργεί συνεκτικούς δεσμούς με το παρόν στα ελληνικά κοσμήματα. Αυτή είναι η αρχική πρόθεση των επιμελητών της έκθεσης «Vanity. Ιστορίες κοσμημάτων από τις Κυκλάδες» που συνεχίζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Μυκόνου. Και έγινε με σκοπό να προωθήσει τους πολυάριθμους «προσκυνητές» του μυκονιάτικου παραθερισμού προς τα μονοπάτια του ελληνικού πολιτισμού. «Μέσα από τα αρχαιολογικά εκθέματα που δείχνει αυτή η έκθεση (αρχιτεκτονικά σχεδιασμένη από τον Στέλιο Κόη και φωτισμένη από την Ελευθερία Ντεκώ) σε συνδυασμό με τις σύγχρονες δημιουργίες των ελλήνων δημιουργών, σκοπός μας είναι οι παραθεριστές να φθάσουν και στη Δήλο» υποστηρίζει ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων Δημήτρης Αθανασούλης, τονίζοντας τη σημασία που θα έχει για όλες τις Κυκλάδες η ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού. Τα νεολιθικά κοσμήματα της 6ης χιλιετίας, τα μυκονιάτικα σκουλαρίκια του 18ου αιώνα, ο βαφτιστικός σταυρός που φορούσε η Μαντώ Μαυρογένους, τα κοσμήματα από τη δεκαετία του 1960 της Σοφίας Θωμοπούλου (γνωστή ως Μαρουλίνα της Μυκόνου) για πρώτη φορά ανοίγουν μια τολμηρή «συζήτηση» και με σύγχρονα ελληνικά κοσμήματα. Ανάμεσα στα οποία ένα ζευγάρι χρυσά σκουλαρίκια με λάπις λάζουλι και λευκά διαμάντια. «Το κόσμημα προαιώνια εμπνέεται από τη γεωμετρία ή τη φύση και εδώ βρίσκουμε τον συγκερασμό και των δύο» συμπληρώνει ο δημιουργός τους Γιάννης Σεργάκης. Ο οποίος σκέφτηκε ότι ο χρυσός συμβολίζει τα χρυσά νησιά του Αιγαίου το καλοκαίρι, τα διαμάντια το αιγαιοπελαγίτικο φως και ο λάπις λάζουλι συμβολίζει τη θάλασσα.

ΟΙ ΣΧΕΔΙΑΣΤΕΣ. Η έκθεση «Vanity» είναι η πρώτη διακυκλαδική με εκθέματα από πρόσφατα ανασκαφικά ευρήματα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό. Αποτελούν δάνεια από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, το Βυζαντινό Μουσείο, το Εκκλησιαστικό Μουσείο Εκατονταπυλιανής Πάρου, τη Συλλογή Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Εργων Νάουσας Πάρου. «Τα κριτήρια της επιλογής μας δεν σκόπευαν σε απευθείας αναγωγές με την αρχαιότητα, όπως συμβαίνει συχνά στην παράδοση των οίκων ελληνικής κοσμηματοποιίας» προσθέτει ο Μιχάλης Πάντος, ο οποίος επιμελήθηκε τη συμμετοχή των δώδεκα σύγχρονων δημιουργών. Οι Νίκος Κούλης, Μηνάς, Γιάννης Σεργάκης, Σοφία Κοκοσαλάκη, Λητώ Καρακοστάνογλου, Ιλεάνα Μακρή, Ιωάννα Σουφλιά, Ελενα Σύρακα, Ευγενία Νιάρχου, Deux Hommes, Two Is Company είχαν ελευθερία κινήσεων να δείξουν την προσωπική τους «γραφή», είτε στο αληθινό είτε στο λεγόμενο costume, πιο στυλιζαρισμένο κομμάτι. Η δουλειά τους παρουσιάζεται σε διαφορετικά υλικά όπως χρυσός, ασήμι, πολύτιμοι, ημιπολύτιμοι λίθοι, αλλά και με ύφασμα ή μάρμαρο. «Σίγουρα αυτή η δωδεκάδα δεν οριοθετεί το ντιζάιν στο σύγχρονο ελληνικό κόσμημα. Υπάρχουν και άλλοι σχεδιαστές με τους οποίους σήμερα το ελληνικό κόσμημα συνεχίζει να γράφει την ιστορία του». Ανάμεσά τους, ο κοσμηματοποιός και γεμολόγος Νίκος Κούλης δημιούργησε ένα βραχιόλι με ωοειδή σχήματα από κίτρινο χρυσό και μαύρο σμάλτο, ενώνοντας δύο από τις κύριες επιρροές του: τα αρχαιοελληνικά μοτίβα και τις αρ ντεκό φόρμες. Η αντίθεση του χρώματος και των υλικών, ο αρχέγονος χρυσός και το σύγχρονο σμάλτο συνιστούν μια νέα ερμηνεία για τη διαχρονική απήχηση της πολυτέλειας και της αξίας που μεταφέρει ένα κόσμημα μέσα από τους αιώνες.