Με ζημιές ύψους 10,3 εκατ. ευρώ έκλεισε το 2015 για τον όμιλο των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) έναντι κερδών 3,2 εκατ. ευρώ που είχε πετύχει το 2014.

Τα ΕΛΤΑ είναι άλλη μια ΔΕΚΟ αρμοδιότητας του υπουργείου Μεταφορών, η οποία τον περασμένο χρόνο πέρασε στο κόκκινο μετά τις Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) της Αθήνας που κατέγραψαν δραματική συρρίκνωση του κύκλου εργασιών τους κατά 20,7% (από 117,7 εκατ. ευρώ το 2014 μειώθηκε σε 97,5 εκατ. ευρώ το 2015) και είχαν ζημιές ύψους 36,2 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχες απώλειες, παρά το τελικό κερδοφόρο αποτέλεσμα, είχε πέρυσι και η κρατική ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία μόνο από τον πολυήμερο αποκλεισμό του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ειδομένη απώλεσε έσοδα άνω των 5,7 εκατ. ευρώ!

Ειδικότερα, όσον αφορά τα ΕΛΤΑ, με βάση τα επίσημα οικονομικά στοιχεία της επιχείρησης, τον περασμένο χρόνο ο κύκλος εργασιών τους σε επίπεδο ομίλου ανήλθε στο ποσό των 364,4 εκατ. ευρώ έναντι 394,26 εκατ. το 2014, παρουσιάζοντας μείωση της τάξεως του 7,6%.

Αντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών της μητρικής εταιρείας των ΕΛΤΑ ανήλθε σε 337 εκατ. ευρώ έναντι 370 εκατ. ευρώ το 2014 (μειώθηκε κατά 8,9%).

Με βάση τα ίδια στοιχεία, οι ζημιές του ομίλου των ΕΛΤΑ για το 2015 ανήλθαν ύστερα από φόρους στα 10,3 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 3,2 εκατ. το 2014.

Πάντως, ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η αναφορά των ορκωτών ελεγκτών στο άρθρο 47 του ΚΝ 2190/1920, σύμφωνα με το οποίο σε περίπτωση που το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας γίνει μικρότερο από το µισό (1/2) του µετοχικού κεφαλαίου, «το Διοικητικό Συµβούλιο υποχρεούται να συγκαλέσει Γενική Συνέλευση, µέσα σε προθεσµία έξι µηνών από τη λήξη της χρήσης, που θα αποφασίσει τη λύση της εταιρείας ή την υιοθέτηση άλλου µέτρου».

ΤΑ ΑΙΤΙΑ. Η οικονομική κατάσταση και η ρευστότητα των ΕΛΤΑ, όπως υποστηρίζει η νέα διοίκησή τους, πλήττεται από το μακροοικονομικό περιβάλλον και τις γενικότερες συνθήκες που επικρατούν στην αγορά, καθώς και από μια σειρά άλλων παραγόντων όπως:

– Η αρνητική πορεία του οικονομικού αποτελέσματος της επιχείρησης (εξαιρουμένης της θετικής επίδρασης της καθολικής υπηρεσίας).

– Η καθυστέρηση είσπραξης του εσόδου από την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας (50 εκατ. ευρώ τον χρόνο).

– Οι υψηλές οφειλές του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων προς τα ΕΛΤΑ.

– Οι εγγυητικές επιστολές που εκδίδονται για τη συμμετοχή της επιχείρησης σε διάφορους διαγωνισμούς.

Πέραν όλων αυτών, η διοίκηση των ΕΛΤΑ επισημαίνει ότι «η πλήρως απελευθερωμένη αγορά εγκυμονεί κινδύνους απώλειας κι άλλων μεγάλων πελατών έναντι του ανταγωνισμού». Προς την κατεύθυνση αυτή, «καταβάλλονται προσπάθειες για επανένταξη στο πελατολόγιο των ήδη απολεσθέντων πελατών, καθώς και για διακράτηση των υπαρχόντων με όχημα την ανταπόκριση στις εξατομικευμένες απαιτήσεις τους».

ΠΙΕΣΕΙΣ ΣΤΑ ΕΣΟΔΑ. Ακόμα, στους παράγοντες που συμβάλλουν αρνητικά στην πορεία των ΕΛΤΑ συγκαταλέγονται η διαρκώς αυξανόμενη ηλεκτρονική υποκατάσταση ορισμένων υπηρεσιών (π.χ e-banking, e-statement, e-invoice) καθώς και η ηλεκτρονική διακυβέρνηση (π.χ. η ηλεκτρονική υποβολή των φορολογικών δηλώσεων κατήργησε τις ταχυδρομικές αποστολές). Ολα αυτά, προσθέτει η διοίκηση των ΕΛΤΑ, ασκούν περαιτέρω πιέσεις στα έσοδα της επιχείρησης από την κύρια δραστηριότητά της, την αλληλογραφία, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το 70% των εσόδων της.