Είναι από εκείνα τα μουσικά ντοκιμαντέρ που ο σκηνοθέτης λες και κάθεται απλώς στο στούντιο και καταγράφει τον δημιουργό. Εδώ όμως, ο μεν έχει στην εργογραφία του φιλμ σαν το «Η δολοφονία του Τζέσε Τζέιμς από τον δειλό Ρόμπερτ Φορντ», ο δε κάποια στιγμή λέει τη φράση «νομίζω ότι χάνω τη φωνή μου». Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ ο Νικ Κέιβ στα αλήθεια ακούγεται κάπως βραχνός στο «One More Time With Feeling». Η ταινία όμως του Αντριου Ντόμινικ γρήγορα μετατρέπεται από συμπληρωματικό αγαθό του νέου δίσκου του πρωταγωνιστή σε μια συγκινητική ψηλάφηση της θλίψης και του πένθους. Η λέξη «τραύμα» εμφανίζεται όλο και συχνότερα, δίνοντας στη διαπίστωση για την απώλεια της φωνής του Αυστραλού μια χροιά μεταφορική. Γιατί στο φόντο αιωρείται ο θάνατος του γιου του, του 15χρονου Αρθουρ, τον Ιούλιο του 2015, στη διάρκεια των ηχογραφήσεων ενός άλμπουμ που ονομάστηκε «Skeleton Tree».

Η ταινία προβλήθηκε τη Δευτέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας. Οι κριτικές και οι παρουσιάσεις κάνουν λόγο για κάτι σαν «χαλαρή περιπλάνηση, με ιμπρεσιονιστικά στοιχεία και τεχνοτροπία α λα 70s», που ωστόσο μόνο στο πρώτο μέρος παρακολουθεί τον Κέιβ να στοχάζεται πάνω στη δημιουργική διαδικασία, να αναλύει την καλλιτεχνική του σχέση με τον Γουόρεν Ελις ή να εξηγεί πως προϊούσης της ηλικίας η τραγουδοποιία του έχει απομακρυνθεί από τον αφηγηματικό χαρακτήρα και από τις παραδοσιακές φόρμες. Οταν έρχεται η ώρα, η τραγική κατάληξη του μικρού Αρθουρ συζητιέται προστατευτικά, χωρίς λεπτομέρειες περί κατανάλωσης ουσιών ή περί των συνθηκών πτώσης του από εκείνο τον γκρεμό στο Μπράιτον. Μια ματιά στο τρέιλερ είναι ενδεικτική: τα ασπρόμαυρα πλάνα κυριαρχούν, οι ονειρικές σεκάνς δεν λείπουν, ενώ ο άνθρωπός μας ακούγεται να μιλάει για το πώς η απώλεια σε αλλάζει βαθιά. Για το πώς αναγνωρίζεις αυτό που βλέπεις στον καθρέφτη αλλά είσαι πλέον κάτι άλλο.

«ΜΕ ΔΙΧΤΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ». Στην Ελλάδα, το «One More Time With Feeling» θα προβληθεί στα Village Cinemas, με τεχνολογία 3D, αύριο (8 Σεπτεμβρίου), μία μέρα πριν από την κυκλοφορία του «Skeleton Tree». Θα προβληθεί ταυτόχρονα με τον υπόλοιπο κόσμο και αυτό δεν είναι μόνο μια «μαρκετινίστικη» επιλογή. Η ίδια η ύπαρξη της ταινίας έχει βαθύτερη αιτία. «Μια μέρα ο Νικ πήγε σε ένα πρακτορείο Τύπου και είδε ένα αντίτυπο του περιοδικού “Mojo”» εξηγούσε ο Ντόμινικ. «Συνειδητοποίησε ότι θα χρειαζόταν να προμοτάρει τον δίσκο. Ο Αρθουρ είχε πεθάνει στα μισά της ηχογράφησής του. Και η σκέψη των συνεντεύξεων του έφερε ανακάτεμα, γιατί θα έπρεπε να συζητήσει για τις συνθήκες του άλμπουμ με ένα τσούρμο δημοσιογράφων. Η προοπτική τού φάνηκε τρομακτική. Το ένστικτό του στη δημιουργία του φιλμ ήταν εκείνο της αυτοσυντήρησης: ήταν ένας τρόπος να μιλήσει για ό,τι έγινε, αλλά με ένα δίχτυ ασφαλείας. Μαζί με κάποιον που ήξερε».

INFO

Το «One More Time With Feeling» προβάλλεται από την ερχόμενη Πέμπτη στους κινηματογράφους