Τρεις Ελληνες –ο Δάκης Ιωάννου, ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος και ο Γιώργος Οικονόμου –συμπεριλαμβάνονται στη λίστα με τους 200 σημαντικότερους συλλέκτες παγκοσμίως, την οποία καταρτίζει κάθε χρόνο η επιθεώρηση «Artnews». Στον αλφαβητικό κατάλογο που δίνεται στη δημοσιότητα και στον οποίο περιλαμβάνονται ονόματα που απασχολούν με τις κινήσεις τους το παγκόσμιο εικαστικό στερέωμα κυρίως μέσω των υψηλού κόστους αγορών τους ή των νέων χώρων που εγκαινιάζουν, ο κυπριακής καταγωγής ιδρυτής του ΔΕΣΤΕ Δάκης Ιωάννου είναι ο παλαιότερος που βρίσκεται στη λίστα ανελλιπώς από το 1990. Ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος, ιδρυτής του ΝΕΟΝ, εμφανίζεται στον ίδιο κατάλογο από το 2001, με μοναδική χρονιά απουσίας το 2008, ενώ νεότερος όλων στη συγκεκριμένη λίστα των ισχυρών είναι ο Γιώργος Οικονόμου, που κέρδισε για πρώτη φορά μια θέση πέρυσι.

Ο κύριος όγκος των συλλεκτών που βρίσκονται στην επίμαχη λίστα είναι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον κτηματομεσιτικό χώρο, σε επιχειρήσεις που σχετίζονται με τον σχεδιασμό λογισμικού ηλεκτρονικών υπολογιστών και διαχειριστές αμοιβαίων κεφαλαίων υψηλού κινδύνου. Στην πλειονότητά τους συγκεντρώνουν έργα μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης –τα οποία αποτελούν και την κατηγορία που κυριαρχεί στην αγορά παρά την πτώση της τάξης του 14% που σημειώθηκε στις δημοπρασίες της περασμένης χρονιάς, βάσει δεδομένων του Ιδρύματος Ευρωπαϊκών Καλών Τεχνών, και του 45% στο πρώτο εξάμηνο του 2016, σύμφωνα με τα στοιχεία του οίκου Christie’s, δεδομένης της αβεβαιότητας που προκάλεσαν το Brexit, οι επικείμενες αμερικανικές εκλογές, αλλά και ο κίνδυνος ανά πάσα στιγμή εκδήλωσης μιας τρομοκρατικής επίθεσης. Χωρίς αυτό βεβαίως να σημαίνει ότι τα πολύ καλής ποιότητας έργα, όταν βγαίνουν στην αγορά, δεν γίνονται ανάρπαστα και σε ιδιαιτέρως υψηλές τιμές.

ΜΠΕΡΝΑΡ ΑΡΝΟ. Από τους ισχυρούς δεν θα μπορούσαν βεβαίως να λείπουν η ρωσίδα συλλέκτρια και σύντροφος του ιδιοκτήτη της Τσέλσι Ρόμαν Αμπραμόβιτς, Ντάσα Ζούκοβα, η οποία προσφάτως εγκαινίασε το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Γκαράζ στη Μόσχα, ο γάλλος μεγιστάνας Μπερνάρ Αρνό με το μουσείο που ίδρυσε στο Παρίσι αξίας 135 εκατ. δολαρίων και το ζεύγος Μπροντ με την έντονη φιλανθρωπική δράση, το οποίο εγκαινίασε πέρυσι το ιδιωτικό του μουσείο στο Λος Αντζελες.

n Κι αν στο εξωτερικό τα μεγέθη είναι διαφορετικά, στα καθ’ ημάς μπορεί ακόμη να καθυστερούν τα εγκαίνια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και η παρουσίαση των μόνιμων συλλογών του, όμως ένας νέος εκθεσιακός χώρος προστίθεται στο εικαστικό τοπίο της Αθήνας. Πρόκειται για το πρώτο υπόγειο του κτιρίου του Ωδείου Αθηνών, συνολικού εμβαδού 1.800 τ.μ., που μέχρι σήμερα παρέμενε αναξιοποίητο και τώρα μεταμορφώνεται σε χώρο πολιτισμού. Το έργο που περιελάμβανε εκτεταμένες εργασίες καθαρισμών και μικρής έκτασης διαρρυθμίσεις, κόστους 180.000 ευρώ, υλοποιήθηκε με χρηματοδότηση από τον ΝΕΟΝ και θα εγκαινιαστεί μέσα στον Σεπτέμβριο με τη διοργάνωση που ερευνά το μέλλον των πόλεων «Ideas City» και εν συνεχεία με την έκθεση «Η υπέρβαση της άβυσσος», ενώ κατόπιν θα το διαχειρίζεται το Ωδείο Αθηνών.