«Δικαιότερη» τιμολόγηση των μετακινήσεων με τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας αναμένεται να φέρει το ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο θα είναι προσωποποιημένο και θα μπει στη ζωή των κατοίκων της πρωτεύουσας από τις αρχές του 2017.

Ενα από τα πλεονεκτήματα του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) που παρουσιάστηκε από τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ) και θα εφαρμοστεί σταδιακά σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα είναι η ευέλικτη τιμολόγηση των μετακινήσεων. Αυτό σημαίνει ότι κάθε επιβάτης θα πληρώνει μόνο για την απόσταση που διανύει με κάθε μέσο μεταφοράς και όχι για το σύνολο της διαδρομής που το μέσο εκτελεί, όπως σήμερα. Στο πλαίσιο αυτό, θα μειωθούν οι τιμές των εισιτηρίων για τα σύντομα ταξίδια, ενώ αυξήσεις θα υπάρξουν για τις πιο μακρινές διαδρομές. Παράλληλα, ο επιβάτης θα μπορεί να χρησιμοποιεί για τις πληρωμές του ακόμα και την έξυπνη πιστωτική του κάρτα. Το έργο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που υλοποιεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – LG CNS, παρουσιάστηκε το Σάββατο στον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στο περίπτερο του ΟΑΣΑ στη ΔΕΘ.

Οπως ανακοίνωσε ο ΟΑΣΑ, από τις αρχές του ερχόμενου Ιανουαρίου θα λειτουργήσουν τα νέα ακυρωτικά μηχανήματα στα λεωφορεία, τα τρόλεϊ και το τραμ, ενώ οι νέες πύλες εισόδου και εξόδου στους σταθμούς των Σταθερών Συγκοινωνιών (μετρό, ηλεκτρικός, προαστιακός) θα αρχίσουν να λειτουργούν από το καλοκαίρι του 2017.

ΠΩΣ ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ. Το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα υποκαταστήσει πλήρως τα σημερινά εισιτήρια και τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών με τις έξυπνες κάρτες.

Με το νέο σύστημα κομίστρου θα υποστηρίζονται δύο τύποι ηλεκτρονικών εισιτηρίων, που θα έχουν μορφή πιστωτικών καρτών και των οποίων η επικύρωση θα γίνεται εξ αποστάσεως (με ένα ασύρματο πρωτόκολλο), δηλαδή χωρίς ο επιβάτης να χρειάζεται να εισαγάγει την κάρτα του στο μηχάνημα.

n Το πολλαπλό εισιτήριο: θα είναι μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή μνήμης (χωρίς μικροεπεξεργαστή), στην οποία θα μπορούν να αποθηκεύονται χρηματική αξία, χρόνος ή αριθμός μετακινήσεων.

n Η κάρτα: θα είναι μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή με μικροεπεξεργαστή, η οποία θα περιλαμβάνει διάφορα προϊόντα κομίστρου, όπως π.χ. προϊόντα απεριορίστων διαδρομών, μεγάλης διάρκειας ή μεγάλης αποθηκευμένης αξίας.

ΠΟΤΕ ΑΡΧΙΖΕΙ. Από τον Ιανουάριο, η είσοδος στα 1.750 λεωφορεία και τα 250 τρόλεϊ θα γίνεται μόνο από την μπροστινή πόρτα, με την παράλληλη τοποθέτηση τουρνικέ, που θα ανοίγει με την επίδειξη του έξυπνου εισιτηρίου.

Η επικύρωση των έξυπνων καρτών θα είναι υποχρεωτική για κάθε επιβίβαση και στα λεωφορεία – τρόλεϊ θα γίνεται σε ειδικές τερματικές συσκευές που θα υπάρχουν εντός του οχήματος.

Επίσης, από το καλοκαίρι του 2017 στους 64 σταθμούς του μετρό και του προαστιακού σιδηροδρόμου (αστικό δίκτυο) θα λειτουργούν μπάρες εισόδου – εξόδου, στις οποίες η διέλευση των επιβατών θα επιτρέπεται μόνο μέσω του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Δηλαδή, στο μετρό η επικύρωση του εισιτηρίου θα είναι υποχρεωτική στην είσοδο και την έξοδο.

Σε περίπτωση ελέγχου κομίστρου, ο επιβάτης θα επιδεικνύει την έξυπνη κάρτα που έχει επικυρώσει κατά την είσοδό του στο όχημα ή στον σταθμό.

Και οι δύο τύποι εισιτηρίων θα επαναφορτίζονται με μονάδες και θα λειτουργούν ως εβδομαδιαίο, μηνιαίο ή εισιτήριο για συγκεκριμένο αριθμό μετακινήσεων (π.χ. εισιτήριο δέκα μετακινήσεων) ή αποθήκευσης ενός χρηματικού ποσού (π.χ. 50 ευρώ).