Το πεζοδρόμιο της λεωφόρου Αλεξάνδρας πριν την οδό Ζαχάρωφ στους Αμπελοκήπους έχει επαρκές πλάτος. Όμως, μόλις ξεκινάει η μικρή οδός της Ζαχάρωφ – ένας μικρός λοξός δρόμος που συνδέει την λεωφόρο Αλεξάνδρας με τις λεωφόρους Βασιλίσσης Σοφίας και Μεσογείων – το πεζοδρόμιό της μετατρέπεται σ’ ένα εξαιρετικά επικίνδυνο πέρασμα για πεζούς πλάτους μόλις 20cm! Το αποτέλεσμα είναι τα αυτοκίνητα να περνούν από εκεί με μεγάλη ταχύτητα και ο πεζός συχνά αναγκάζεται να κατεβεί στο οδόστρωμα, ειδικά όταν άλλος πολίτης έρχεται από την αντίθετη κατεύθυνση. Και βέβαια σκεφτείτε ότι το βάδισμα είναι σχεδόν αδύνατο για μητέρες με παιδικά καρότσια, ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία.

Γι’ αυτό το λόγο η Κίνηση για την προστασία των δικαιωμάτων των πεζών «Πεζή» διοργανώνει το Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου (12 – 2 το μεσημέρι) μία δράση στην οδό Ζαχάρωφ διεκδικώντας ένα ασφαλές και επαρκές πεζοδρόμιο για τους πεζούς.

Όπως σημειώνει η Κίνηση αυτή η επικίνδυνη διαμόρφωση σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε πριν από λίγα χρόνια, λαμβάνοντας υπόψη μόνο τα οχήματα και όχι τους πεζούς. Οι άνθρωποι της «Πεζή» έχουν προγραμματίσει να καταλάβουν μία λωρίδα κυκλοφορίας με κώνους, για να διεκδικήσουμε τον χώρο μας. Η δράση έχει καταχωρηθεί στην ιστοσελίδα των πανευρωπαϊκών δράσεων για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας

«Σας καλούμε να έρθετε για να διεκδικήσουμε ασφαλή και ευχάριστα πεζοδρόμια. Για να σχεδιάζονται πόλεις με προτεραιότητα στους ανθρώπους και όχι στις μηχανές. Γιατί η δράση θα γίνει στη οδό Ζαχάρωφ; Γιατί η διαμόρφωση είναι επικίνδυνη για τους πεζούς» αναφέρουν οι υπεύθυνοι της Κίνησης. Και προσθέτουν:

-«Γιατί η οδός Ζαχάρωφ σχεδιάστηκε λαμβάνοντας υπόψη μόνο τα οχήματα και όχι τους πεζούς. Υπηρεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ δήλωσε ότι δρόμος σχεδιάστηκε με τις προδιαγραφές για αυτοκίνητα και δεν υπήρχε χώρος για πεζούς. Και μάλιστα ενώ υπήρχαν προδιαγραφές και για χώρους κίνησης πεζών. Άλλα τώρα υπάρχουν οι ίδιες σχεδόν προδιαγραφές (ΦΕΚ 2621Β/2009).

-Γιατί έχουν περάσει πολλά χρόνια και ούτε τα υπουργεία, ούτε ο Δήμος Αθηναίων προχώρησαν σε διορθώσεις. Γιατί η περιοχή είναι κεντρική της Αθήνας και υπάρχει μεγάλη κίνηση πεζών. Γιατί στο στενό και επικίνδυνο πεζοδρόμιο της οδού Ζαχάρωφ βρίσκεται η είσοδος δημόσιων υπηρεσιών, που δεν έχουν διαμορφώσει ή διεκδικήσει ένα ασφαλές πεζοδρόμιο.

-Γιατί υπάρχουν δυνατότητες διαμόρφωσης όπως δηλώνει το έγγραφο του υπουργείου.

-Γιατί στις πόλεις μας οι πεζοί κινδυνεύουν από τα αυτοκίνητα.

-Γιατί μετά από πολλά χρόνια μείωσης των νεκρών και των τραυματιών στην Ελλάδα, από το 2015 έχουμε πάλι αύξηση.

-Γιατί όλα αυτά τα χρόνια, τα αρμόδια υπουργεία και οι δήμοι της χώρας μας δεν έχουν προχωρήσει σε εντοπισμό των ανεπαρκούς πλάτους και επικίνδυνων πεζοδρομίων, ώστε να τα προχωρήσουν σε βελτιώσεις μικρού κόστους αλλά μεγάλης σημασίας για την ζωή, την αρτιμέλεια και την άνεση των πολιτών.

Ποιες είναι οι απαιτούμενες διαστάσεις πεζοδρομίων.

Η «Πεζή» ενημερώνει ακόμη πως στην Ελλάδα για τα πεζοδρόμια ισχύουν οι οδηγίες για τα ΑΜΕΑ. Αυτές εξυπηρετούν και τους πεζούς (ΥΑ 52907 ΥΠΕΚΑ/ ΦΕΚ 2621Β/31-12-2009) και μεταξύ άλλων προβλέπουν:

– ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου 2 μέτρα

-ελεύθερο πλάτος 1,50 μέτρο (χωρίς κανένα εμπόδιο για τους πεζούς)

-ελεύθερο ύψος 2,20 μέτρα (χωρίς κανένα εμπόδιο για τους πεζούς) Μικρότερες επιφάνειες σε περίπτωση παλαιών ή προβληματικών διαμορφώσεων. Όμως διεθνείς προδιαγραφές (ΟΟΑΣΑ) συνιστούν πλάτος πάνω από 1,80μ. θεωρούμε ότι το 1,50μ. ελεύθερο πλάτος διέλευσης μπορεί να είναι ικανοποιητικό ως παρέκκλιση για υπάρχοντα πεζοδρόμια που δεν έχουν μεγάλη κίνηση, όμως για πεζοδρόμια με εμπορική κίνηση θα πρέπει να είναι πολύ μεγαλύτερο.

H«Πόλη μου»κοντά σας και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Follow us στο facebookΗ ΠΟΛΗ ΜΟΥ Instaneaγια καθημερινή και άμεση ενημέρωση