Ιερωμένοι με τα ράσα τους παίζουν χαρτάκι, τάβλι, δοκιμάζουν συγχορδίες στο μπουζούκι, κάνουν καραμπόλες στο μπιλιάρδο «αραγμένοι» πίσω από το τζάμι της βιτρίνας ενός βιβλιοπωλείου στην Τήνο. Δεν χρειάστηκε δεύτερη σκέψη ο Γιάννης Μπουτάρης –ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης –για να μπει στο κατάστημα και να τα αγοράσει. Πώς θα μπορούσε άλλωστε να αντισταθεί όταν εδώ και δεκαετίες έχει βρει έναν ακόμη τρόπο να εκφράζει την εκκεντρικότητά του συλλέγοντας ετερόκλητα αντικείμενα από όλο τον κόσμο που μοναδικό νήμα σύνδεσής τους είναι η κιτς αισθητική τους; Εκείνο που δεν γνώριζε όμως ήταν ότι τα μικροσκοπικά αγαλματάκια θα αποδεικνύονταν και συλλεκτικά καθώς λίγες μέρες μετά ο μητροπολίτης Σύρου ζήτησε την απόσυρσή τους επειδή προσέβαλλαν τον κλήρο.

Είναι μόνο μία από τις ιστορίες που κρύβονται πίσω από τα 2.000 αντικείμενα που έχει στη συλλογή του, είτε σε βιτρίνες στο οινοποιείο του στο Γιαννακοχώρι είτε στο γραφείο του στο δημαρχείο και το σπίτι του, και τα οποία για πρώτη φορά αποφάσισε να εκθέσει σε μια γκαλερί, και μάλιστα όχι στη Θεσσαλονίκη αλλά στην Αθήνα. «Ολα ξεκίνησαν τη δεκαετία του ’80, όταν ταξίδευε για να πουλήσει το κρασί του και περνούσε πολλές ώρες στα αεροδρόμια χαζεύοντας τα καταστήματα με τα τουριστικά είδη. Γρήγορα έμαθαν και οι φίλοι του την αγάπη του για τα κιτς αντικείμενα και η συλλογή ολοένα και μεγαλώνει», μας λέει η γκαλερίστα και επιμελήτρια της έκθεσης, Αγγελική Αντωνοπούλου, η οποία πήρε την απόφαση να φιλοξενήσει 600 από τα ετερόκλητα και ιδιαίτερης αισθητικής αντικείμενα επειδή, όπως εξηγεί, τη γοήτευσε το γεγονός ότι «ένας μεγαλοαστός μαζεύει αισθητικά σκουπίδια. Το βρήκα ανατρεπτικό και μου κέντρισε το ενδιαφέρον».

ΑΝΑΠΤΗΡΕΣ – ΑΣΤΑΚΟΙ. Μέσα στο «Χάος των αναμνήσεων», όπως τιτλοφορείται και η έκθεση, μπορεί να βρει κάποιος από αναπτήρες στο σχήμα δαγκάνας αστακού ή σαγιονάρας μέχρι ρολόγια με τη μορφή γυναικών σε σέξι πόζες, ποτήρια κρασιού που έχουν το σχήμα κέρατου –«ταιριάζουν με τη φράση “ήπιε τα κέρατά του”» –μέχρι ζωάκια λούτρινα και πορσελάνινα ή ξυλόγλυπτα –από σαύρες και παπαγάλους έως παγόνια και δελφίνια που κάνουν τζετ σκι. «Το πιο δύσκολο μέρος αυτής της έκθεσης ήταν το πώς θα παρουσιαστούν. Από τον περασμένο Νοέμβριο με απασχολούσε ο τρόπος έκθεσής τους και για να καταλήξω στις ενότητες των τόσο διαφορετικών αντικειμένων χρειάστηκε να τα έχω τρεις μήνες στην γκαλερί και να δοκιμάζω λύσεις» λέει η Αγγελική Αντωνοπούλου. Αν κάποιος παραβλέψει το όνομα του συλλέκτη, που ασφαλώς προκαλεί τον επισκέπτη να ρίξει μια ματιά στην ιδιαίτερη αυτή πλευρά της προσωπικότητας του, για ποιο λόγο θα επέλεγε να δει μια έκθεση γεμάτη από κιτς αντικείμενα; «Υπάρχει κάτι σήμερα που δεν είναι κιτς; Πλέον χαρακτηρίζει τα πάντα γύρω μας: τον τρόπο ζωής μας, τους χώρους όπου κινούμαστε, τις εικόνες που καταναλώνουμε. Υπό μία έννοια το κιτς σήμερα δεν υπάρχει, έχει μεταμορφωθεί σε τέχνη» εξηγεί στο εκτενές κείμενό του –συνοδευτικό της έκθεσης –ο ιστορικός τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος.

info

Η έκθεση «Το χάος των αναμνήσεων» στην γκαλερί a.antonopoulou.art, Αριστοφάνους 20, Ψυρή. Εως 29 Οκτωβρίου.