Persona non grata θεωρείται πλέον για την Εκκλησία ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης: η Ιεραρχία τόσο με τη χθεσινή συζήτησή της για τα Θρησκευτικά όσο και με την απόφασή της επιβεβαίωσε την οργή που υπάρχει εδώ και ημέρες στους κόλπους της Εκκλησίας κατά του υπουργού. Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας ζήτησε να συναντηθεί ο Αρχιεπίσκοπος για το θέμα των Θρησκευτικών με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα αλλά και με τον υπουργό Εθνικής Αμυνας και κυβερνητικό εταίρο Πάνο Καμμένο, παρακάμπτοντας έτσι τον καθ’ ύλην και θεσμικά αρμόδιο για το θέμα Νίκο Φίλη και δείχνοντας εμπράκτως την έντονη ενόχλησή της. Στόχος των συναντήσεων ήταν ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος –συνοδευόμενος από τρεις μητροπολίτες και τον νομικό σύμβουλο της Συνόδου –«να εκθέσει στον Πρωθυπουργό τις απόψεις και τη σύμφωνη γνώμη της Ιεραρχίας σε ό,τι αφορά το μάθημα των Θρησκευτικών». Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ιεραρχία ζήτησε να έχει συνάντηση τόσο με τον Πρωθυπουργό όσο και με τον Πάνο Καμμένο προκειμένου να αποσαφηνιστεί αν οι δύο κυβερνητικοί έχουν την ίδια γραμμή για τα Θρησκευτικά.

Φαίνεται πάντως πως παρά την προσπάθεια που έγινε την περασμένη εβδομάδα από τον Πρωθυπουργό και τον υπουργό Παιδείας να χαμηλώσουν τους τόνους της αντιπαράθεσης με την Εκκλησία για τα Θρησκευτικά –όταν τόνισαν στη Βουλή πως τα νέα προγράμματα θα αξιολογηθούν στο τέλος της χρονιάς -, η Ιεραρχία μόνο διάθεση να υποχωρήσει δεν έδειξε. Οπως ανέφερε μετά τη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου ο εκπρόσωπος Τύπου της Ιεραρχίας, μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος, η Εκκλησία ζητάει από την κυβέρνηση «την αναστολή για τη φετινή χρονιά των νέων προγραμμάτων σπουδών για τα Θρησκευτικά».

Ομαδικά πυρά. Στη συζήτηση που έγινε χθες στην Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας για το μάθημα των Θρησκευτικών η συντριπτική πλειονότητα των μητροπολιτών συντάχθηκε με την άποψη του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου, ότι πρέπει να ξεκινήσει διάλογος από μηδενική βάση για το μάθημα. Ωστόσο, πολλοί εξ αυτών εξαπέλυσαν δριμύτατη επίθεση στον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη. Μητροπολίτης τόνιζε με νόημα πως από κάποιους «ακούστηκαν πολύ βαριές κουβέντες εναντίον του υπουργού». Παρόμοια πυρά εκτοξεύτηκαν και για την Αριστερά.

Πληροφορίες αναφέρουν πως αρκετοί ιεράρχες ήταν εξοργισμένοι κυρίως για όσα είχε πει ο Νίκος Φίλης σε τηλεοπτικό σταθμό, ότι η Εκκλησία έχει συμβάλει στην ηθική έκπτωση της κοινωνίας. Οσο για το μάθημα των Θρησκευτικών, αρκετοί υποστήριζαν πως παραπλανήθηκαν και άλλοι έλεγαν πως «εμπιστευτήκαμε τον υπουργό κι εκείνος μας πρόδωσε». Φράση που φέρεται να χρησιμοποίησε και ο Αρχιεπίσκοπος στη συζήτηση.

Το γεγονός ότι ο Νίκος Φίλης είναι πρόσωπο ανεπιθύμητο για την Ιεραρχία φάνηκε και από τις δηλώσεις που έκανε χθες στον Βήμα FM ο διευθυντής του γραφείου Τύπου της Αρχιεπισκοπής Χάρης Κονιδάρης. «Ο Αρχιεπίσκοπος δεν έχει καμία διάθεση να συναντηθεί με τον υπουργό Παιδείας, διότι εξύβρισε και συκοφάντησε την Εκκλησία με τρόπο χυδαίο και σκαιό» είπε. Και συμπλήρωσε πως «δεν υπάρχει καμία σύγκρουση Εκκλησίας – Κυβέρνησης. Υπάρχει σύγκρουση Εκκλησίας και ιδεοληπτικών εμμονών».

Μέτωπο και για την Ιστορία. Μετά τα Θρησκευτικά αλλά και την αντιπαράθεση για τα Αρχαία, εγκύκλιος διδασκαλίας της Ιστορίας της Α’ Λυκείου προκαλεί νέα αναταραχή, καθώς δίνεται οδηγία να διδάσκονται συνοπτικά –και συνεπώς να μην εξετάζονται –πολλά κεφάλαια της αρχαίας ελληνικής ιστορίας, όπως ο Κυκλαδικός, ο Μινωικός και ο Μυκηναϊκός Πολιτισμός, ο Πελοποννησιακός Πόλεμος, το Οικουμενικό Κράτος του Μεγάλου Αλεξάνδρου κ.ά. Σύμφωνα με το υπουργείο, η πρακτική αυτή αποφασίστηκε για να αποφευχθούν αλληλεπικαλύψεις και επαναλήψεις της ύλης.

Η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων, όμως, κάνει λόγο για «ολέθρια» απόφαση: «Αποσιωπάται η ουσία του ελληνικού πολιτισμού, η εξάπλωσή του σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο, η ενότητά του, όπως την επέτυχε ο Φίλιππος Β’, ο βασιλιάς της Μακεδονίας, η οικουμενική διάσταση και σημασία του μέσω του εκπολιτιστικού έργου του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η κατάργηση μάλιστα της εξέτασης των συνοπτικώς διδασκόμενων αυτών κεφαλαίων της Ιστορίας, όπως συνέβη και με τα Αρχαία Ελληνικά, κατ’ ουσίαν οδηγεί στην πλήρη άγνοια από τους μαθητές των θεμελιωδών αυτών σελίδων της Ιστορίας και του Πολιτισμού μας και συρρικνώνει δραματικά την ανθρωπιστική παιδεία και τη μόρφωση των νέων μας».