Διαφθορά παντού

«Η αποφοίτηση»: Ο Κριστιάν Μουνγκιού στρέφει ξανά το κάτοπτρό του στη ρουμανική κοινωνία μέσω της ιστορίας του Ρομέο, ενός γιατρού που έχει ένα όνειρο: την επιτυχία του 18χρονου κοριτσιού του στις εξετάσεις της, ούτως ώστε να συνεχίσει τις σπουδές της στο εξωτερικό. Μία μέρα πριν, όμως, το κορίτσι πέφτει θύμα σεξουαλικής επίθεσης (δεν τη βλέπουμε ποτέ –και έχει σημασία το «γιατί»). Ποιος ευθύνεται; Πιθανότατα o πατέρας της, που βιαζόταν να συναντήσει την ερωμένη του κι έτσι άφησε την κόρη του σε μια μάλλον επικίνδυνη τοποθεσία. Και τι πρέπει να γίνει τώρα; Να ενορχηστρωθεί μια μεθοδευμένη εξαπάτηση, ούτως ώστε το κορίτσι να «περάσει». Ολα διεφθαρμένα, όλα σε σήψη, φιλμογραφημένα όμως με μεγάλη μαστοριά από έναν κυρίαρχο της αφήγησης –έστω κι αν «Η αποφοίτηση» δεν αγγίζει τα δυσθεώρητα ύψη των δύο προηγούμενων φιλμ του.

Βαθμοί: 7

Ζωή σε άσπρο – μαύρο

«Ρισάλτο»: Η νέα ταινία του Βασίλη Βαφέα ξεκινά, και ο θεατής βρίσκεται εξαρχής αποπροσανατολισμένος, λες και το φιλμ έχει ξεκινήσει δέκα λεπτά πριν. Σύντομα αντιλαμβανόμαστε πως η αντίδρασή μας αυτή είναι μέσα στο «πλάνο» του σκηνοθέτη, που εξιστορεί την περιπέτεια του Αρη (Νίκος Πουρσανίδης) σε ασπρόμαυρο: από τη μια κάνει πρόβες για το ανέβασμα ενός θεατρικού έργου και από την άλλη αναζητά τον έρωτα –και όλα αυτά σε μια χώρα που βρίσκεται υπό στρατιωτικό νόμο αφού ένα πραξικόπημα έχει μόλις ξεσπάσει. Αισθάνεσαι πως καθ’ όλη τη διάρκεια του φιλμ υπάρχει ένα αστείο που δεν κορυφώνεται, ένα punch-line που δεν ακούγεται –κάτι που θα μπορούσε να μας οδηγήσει σε έναν άμεσο διάλογο με το φιλμ. Συμβαίνει όμως το εξής παράδοξο: ο θεατής καλείται να κινηθεί, μέσα στις εικόνες του φιλμ, ως παρατηρητής, σχεδόν εξ αποστάσεως. Ενώ είναι ακριβώς η βιωματική του σχέση με το δράμα των ηρώων αυτή που θα το ξεκλείδωνε επιτυχώς.

Βαθμοί: 5

Νταν Μπράουν ξανά

«Inferno»: Εκτός από το υπέροχο ντοκιμαντέρ για τους Beatles που προβάλλεται αυτή την εβδομάδα («Eight days a week»), ο Ρον Χάουαρντ σκηνοθετεί επίσης το μπεστ σέλερ του Νταν Μπράουν («Κώδικας Da Vinci»), που ακολουθεί ξανά τον Τομ Χανκς σε μια αποστολή όπου τα κρυμμένα στοιχεία οδηγούν στην «Κόλαση» του Δάντη –ένα ακόμα μνημείο της ευρωπαϊκής κουλτούρας που μετατρέπεται σε αρμαθιά από μυθοπλαστικά κλειδιά. Εδώ, ο ήρωας ξυπνάει σε ένα ιταλικό νοσοκομείο με αμνησία και ενώνει τις δυνάμεις του με τη Φελίσιτι Τζόουνς, μια γιατρό που προσπαθεί να τον βοηθήσει να ανακτήσει τη μνήμη του. Να μας συμπαθάτε που η δημοσιογραφική προβολή έπεσε πάνω στην παραμονή μας στο Φεστιβάλ του Λονδίνου –αλλά θα υπάρξει ανταπόκριση στα ερχόμενα InstaNEA.

– Την εβδομάδα συμπληρώνουν οι ταινίες «Το πρώτο ραντεβού» (για όσους ενδιαφέρονται για τα πρώτα φλερτ του Μπαράκ Ομπάμα και της συζύγου του) και «Ο ενεχυροδανειστής», επανέκδοση ενός εξαίσιου φιλμ του Σίντνεϊ Λουμέτ, με τον Ροντ Στάιγκερ.