Το «μοντέρνο μαύρο» που βλέπουμε στα ρούχα των πόλεων και υπογραμμίζει το σύγχρονο αστικό τοπίο αναμειγνύει προσωπικές εμπειρίες καθημερινότητας με αναφορές στον ίδιο τον χώρο μέσα στον οποίο μετακινούμαστε. Οι διάττοντες αστέρες με τις υπερμεγέθεις κουκούλες στα βαμβακερά μπουφάν τους, τα ξεχειλωμένα Τ-shirts, τα ασύμμετρα μήκη στα μαύρα πανωφόρια τους και τα αθλητικά τους παπούτσια ξαφνιάζουν την καθιερωμένη πελατεία του πρετ α πορτέ πολυτελείας. Και η οποία αποδέχεται τους νέους όρους χρήσης αυτού του στυλ, που προσδιορίζει περισσότερο τους κατοίκους υποβαθμισμένων περιοχών του κέντρου παρά τους δοκιμαστές και υποστηρικτές του «ευ ζην». Βοηθούν βέβαια για την απορρόφηση των αντιρρήσεων οι πρωτοπορίες του ντιζάιν. Οπως οι νεοπρέν ασκήσεις ανώτερων μαθηματικών και 3D αναδιπλώσεων οριγκάμι στα μαύρα σύνολα του Ιάπωνα Τζούνια Γουατανάμπε.

Σκέιτμπορντ, γκραφίτι, τρέξιμο και προπονήσεις είναι οι εναλλακτικοί πρωταγωνιστές της μόδας. Με «ασχημόμορφα» σύνολα τονίζει την επιβεβλημένη αντίσταση στις συμβατικές φόρμες κομψότητας. Και καλεί δυναμικές παρουσίες να τις υιοθετήσουν. Δεν θα τις βρει στις μάζες των καταναλωτών, καθώς το ντύσιμό τους ακόμη ακολουθεί τους ιερούς κανόνες του συνταιριάσματος. Θα αναζητήσει όμως παραδείγματα που η μοναδικότητά τους θα επικαλύψει την εμπορικότητα των προθέσεών της.

Για τη δρομέα Τζόαν Μπενουά Σάμιουελσον, η οποία συμμετείχε το 1984, στο Λος Αντζελες, στον πρώτο Μαραθώνιο γυναικών στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων, 2 ώρες, 24 λεπτά και 52 δευτερόλεπτα ήταν αρκετά για να διαδώσει το μότο της ζωής της: «Δεν υπάρχει καμία γραμμή τερματισμού». Και να ανοίξει τις κλειστές αντιλήψεις που περιόριζαν τη συμμετοχή γυναικών σε αγωνίσματα δρόμου πάνω από 1.500 μέτρα λόγω φυσικής κατάστασης. Σήμερα, στο όνομα της νικήτριας δρομέως, η συλλογή Nike Beautiful X Powerful Collection πρόσθεσε το μοντέρνο μαύρο ελαστικοποιημένο δέρμα σε τρία ζευγάρια sneakers προορισμένα να συνδυαστούν με το ντύσιμο των δυναμικών γυναικών των πόλεων.

Μια γυναίκα σήμερα δεν χρειάζεται να εξορίσει την ελαφρότητα στο ντύσιμό της προκειμένου να δείχνει σοβαρή. Ο Μάικλ Κορς αποκαλεί αυτό το δίπολο του γυναικείου στυλ «δυναμικό ρομαντισμό». Στη φθινοπωρινή συλλογή Valentino αυτό φαίνεται με μαύρα παλτά, δερμάτινα τζάκετ μοτοσικλετιστή πάνω από διάφανα τούλινα φορέματα μπαλαρίνας.

Η ανωνυμία του πλήθους γίνεται για τη μόδα του μοντέρνου μαύρου αυτοσκοπός. Και η ασάφεια των δρόμων, οι επιβλητικοί όγκοι του κτιριακού τοπίου προσφέρουν το φωτογενές περίγραμμα για τις μαυροντυμένες φιγούρες. Ηχοι δρόμου, ίχνη στην άσφαλτο, μόρια ρυπογόνας σκόνης με την τεχνολογική επεξεργασία νέων υλικών γίνονται στοιχεία υφής πάνω στα μαύρα ρούχα. Οι κλαγγές αλυσίδων στις συνοδευτικές τσάντες, τα μέταλλα στις αγκράφες των αξεσουάρ επιτείνουν τον βόμβο της επιβολής αυτών των ρινισμάτων του περιθωρίου πάνω στην ελίτ της μόδας.