Oλο και περισσότεροι χρήστες έξυπνων κινητών τηλεφώνων στον κόσμο –σχεδόν τρεις στους δέκα –χρησιμοποιούν πλέον ειδικό λογισμικό για να μπλοκάρουν την εμφάνιση των online διαφημίσεων στις οθόνες των συσκευών τους.

Στόχος των χρηστών είναι να απαλλαγούν από τις «ενοχλητικές» διαφημίσεις που «φορτώνονται» τόσο από τις ιστοσελίδες του Διαδικτύου όσο και από τις διάφορες εφαρμογές (apps).

Ηδη το γεγονός αυτό έχει θορυβήσει εταιρείες παρόχων περιεχομένου, παρόχων κινητής τηλεφωνίας, διαφημιστών και διαφημιζομένων, αλλά και την Google με το facebook, των οποίων τα μεγαλύτερα έσοδα προέρχονται από τις διαφημίσεις.

Νέα στοιχεία ερευνών των εταιρειών PageFair και Priori Data δείχνουν ότι περίπου 450 εκατ. άνθρωποι σε όλο τον κόσμο (το 23,6% των συνολικά 1,9 δισ. χρηστών smartphones) έχουν ενεργοποιήσει το μπλοκάρισμα των διαφημίσεων όταν σερφάρουν στο Διαδίκτυο από το κινητό τους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τον τελευταίο χρόνο οι χρήστες που αποφάσισαν να υψώσουν τείχη στην online διαφήμιση αυξήθηκαν κατά 90% σε σχέση με το 2015.

Η συμπεριφορά των χρηστών κινητής τηλεφωνίας έχει διχάσει τον ψηφιακό κόσμο. Οι υποστηρικτές του κινήματος «σβήσε τη διαφήμιση από το smartphone» θεωρούν ότι οι χρήστες έχουν κάθε δικαίωμα να επιλέγουν το περιεχόμενο που θα βλέπουν στο κινητό τους, χωρίς να υποχρεώνονται παρά τη θέλησή τους να φορτώνονται τα Mbytes και των διαφημίσεων.

Από την άλλη, οι υποστηρικτές των διαφημίσεων –κυρίως οι εταιρείες –αντιτείνουν ότι η φραγή στις διαφημίσεις παραβιάζει το συμβόλαιο, στο οποίο υποτίθεται ότι έχουν προσχωρήσει οι χρήστες αγοράζοντας τις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας.

Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς των εταιρειών, μεγάλο μέρος από το ψηφιακό περιεχόμενο έχει δημιουργηθεί και είναι προσβάσιμο, κυρίως χάρη στα έσοδα από την online διαφήμιση.

Πάντως, το σχετικό λογισμικό μπλοκαρίσματος των διαφημίσεων (mobile ad blocking software ή απλώς ad blockers) έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές στις αναδυόμενες αγορές και στις αναπτυσσόμενες χώρες, όπου οι κάτοχοι των κινητών τηλεφώνων τα χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό για να έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο, ελλείψει σταθερών δικτύων – υποδομών.

Για παράδειγμα, στην περιοχή Ασίας και του Ειρηνικού πάνω από 122 εκατ. χρήστες κινητών (ένας στους τρεις, 36%) μπλοκάρουν τις διαφημίσεις, ενώ στην Ινδία και στην Ινδονησία κάνουν το ίδιο σχεδόν δύο στους τρεις χρήστες (περίπου 38 εκατ. χρήστες).

Στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική οι χρήστες που καταφεύγουν συστηματικά σε mobile ad blockers υπολογίζονται σε περίπου 19 εκατ. Οι διαφορές ανάμεσα στη Δύση και στην Ανατολή είναι μεγάλες. Για παράδειγμα, ενώ στην Κίνα 159 εκατ. χρήστες κινητών (οι περισσότεροι από κάθε άλλη χώρα) χρησιμοποιούν λογισμικό μπλοκαρίσματος των διαφημίσεων, στις ΗΠΑ μόνο 4,3 εκατ. χρήστες κάνουν το ίδιο. Επίσης, στη Βρετανία και στη Γαλλία mobile ad blockers χρησιμοποιούν συνολικά περίπου 3 εκατ. χρήστες.

Σύμφωνα ωστόσο με τους ειδικούς, «είναι θέμα χρόνου το σχετικό λογισμικό να έλθει και στη Δύση», καθώς επισημαίνουν πως οι χρήστες συνήθως χρησιμοποιούν το μπλοκάρισμα των διαφημίσεων για να μειώσουν τη χρήση των δεδομένων στο κινητό τους και έτσι τον λογαριασμό τους. Τα προγράμματα ad blockers επιτρέπουν στον χρήστη να φορτώνει ταχύτερα τις σελίδες του Διαδικτύου και συνεπώς να μένει λιγότερο χρόνο online.

Η τάση αυτή που συμπιέζει τους μηνιαίους λογαριασμούς των χρηστών, κάνει «κακό» στα ταμεία των εταιρειών (πάροχοι περιεχομένου, πάροχοι κινητής τηλεφωνίας, διαφημιστικές, διαφημιζόμενοι κ.λπ.).

Πολύ δε περισσότερο που, σύμφωνα με την PageFair, άλλοι περίπου 200 εκατ. χρήστες παγκοσμίως έχουν εγκαταστήσει λογισμικό μπλοκαρίσματος των διαφημίσεων και στους επιτραπέζιους ηλεκτρονικούς υπολογιστές τους (desktop). Σημειώνεται ότι το πιο δημοφιλές πρόγραμμα ad blocking για κινητά τηλέφωνα είναι το UC Browser-Fast Download.