Το πράσινο φως για την ιδιωτικοποίηση του ΕΚΑΒ ανοίγει τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή: η ηγεσία του υπουργείου Υγείας, παραδεχόμενη τα κενά και τις πολύωρες καθυστερήσεις στις (αερο)διακομιδές των ασθενών, δίνει τη δυνατότητα στο Κέντρο να υπογράφει συμβάσεις με αεροπορικές ή άλλες εταιρείες μεταφορών για μίσθωση μέσων ώστε να καλύψει τα κενά ανά τη χώρα.

Τα όσα δρομολογούν οι ιθύνοντες της οδού Αριστοτέλους έχουν προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων από τους εργαζομένους του ΕΚΑΒ, οι οποίοι κάνουν λόγο για «ξεπούλημα της επείγουσας προνοσοκομειακής περίθαλψης των Ελλήνων στα ιδιωτικά συμφέροντα».

Χαρακτηρίζοντας την εν λόγω τροπολογία «έκτρωμα», οι εργαζόμενοι του Κέντρου σημειώνουν ότι αυτή «αποσκοπεί αποκλειστικά και μόνο στη θεσμοθέτηση της λειτουργίας του ΕΚΑΒ με μισθωμένα ασθενοφόρα ή και μισθωμένο προσωπικό από ιδιωτικές εταιρείες».

Αρνητική εντύπωση δε προκαλεί το γεγονός ότι την ίδια ώρα τρία ελικόπτερα του ΕΚΑΒ (πλήρως εξοπλισμένα) παραμένουν παροπλισμένα στο υπόστεγο του Τμήματος Αεροδιακομιδών στην Ελευσίνα, λόγω τεχνικών προβλημάτων.

Οσο για τις διαβεβαιώσεις του αναπληρωτή υπουργού Υγείας Παύλου Πολάκη στις αρχές του έτους για επίλυση των προβλημάτων του τμήματος αεροδιακομιδών, κινώντας αμέσως τις απαιτούμενες διαδικασίες για την επισκευή και συντήρηση των ελικοπτέρων του ΕΚΑΒ, αποδεικνύονται λόγια του αέρα.

Για την ιστορία, το υπουργείο Υγείας παρέλαβε το 1999 πέντε δικινητήρια ελικόπτερα Agusta A109 Power, λήγοντας έτσι τη σύμβαση με την τότε Ολυμπιακή Αεροπορία.

Στα χρόνια που ακολούθησαν συνετρίβησαν τα τρία από αυτά, με τη χώρα να θρηνεί 13 ζωές. Ενα εξ αυτών αντικαταστάθηκε από την ασφαλιστική εταιρεία και από τότε δεν έχει σημειωθεί κανένα δυστύχημα κατά την αεροδιακομιδή ασθενούς. Στο μεταξύ, με υπουργική απόφαση που υπεγράφη το 2003, οι Ενοπλες Δυνάμεις ανέλαβαν την υποστήριξη της πτητικής λειτουργίας και την εκμετάλλευση των αεροδιακομιδών.

Το 2006 καθηλώθηκε το πρώτο ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ λόγω τεχνικών προβλημάτων. Τον Ιούνιο του 2012 σταμάτησε να πετά και το δεύτερο, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2015 καθηλώθηκε και το τελευταίο.

Σύμφωνα με έκθεση της Πολεμικής Αεροπορίας, η επισκευή τους κοστίζει περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ. Ειδικοί στον χώρο της επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας επιμένουν ότι η απόσβεση θα είναι άμεση, δίνοντας έμφαση στα δυνατά τους σημεία.

Ετσι, όπως οι ίδιες πηγές επισημαίνουν, τα Agusta A109 Power είναι πλήρως εξοπλισμένα –όπως δηλαδή και τα οχήματα επίγειας διακομιδής –με αποτέλεσμα να είναι ασφαλής η αεροδιακομιδή των ασθενών.

Κατά δεύτερον, είναι ταχύτερα συγκριτικά με τα Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας. Είναι ενδεικτικό ότι τα A109 έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν το νησί της Νάξου σε μόλις 45 λεπτά, όταν άλλου τύπου ελικόπτερα χρειάζονται τουλάχιστον μία ώρα.

Και τρίτον, είναι οικονομικότερα. Το κόστος πτήσης ανά ώρα των A109 δεν ξεπερνά τα 800 ευρώ, όταν τα Super Puma και τα Σινούκ καταγράφουν τετραπλάσιο κόστος.

ΚΑΙ ΤΑ ΑΣΦΕΝΟΦΟΡΑ. Στο μεταξύ, η τροπολογία ανοίγει το παράθυρο και για τη «σταδιακή αντικατάσταση του στόλου του ΕΚΑΒ με ιδιωτικά ασθενοφόρα», όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι του Κέντρου.

Λαμβάνοντας δε υπόψη τα στοιχεία που έφερε στο φως της δημοσιότητας στις αρχές της εβδομάδας η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στα Δημόσια Νοσοκομεία (ΠΟΕΔΗΝ) για τη διάλυση του στόλου των οχημάτων του ΕΚΑΒ, μπορεί να συμπεράνει κανείς ότι υπάρχει πλήθος κενών που θα μπορούσε να καλύψει ο ιδιωτικός τομέας.

Μόνο στην Αττική 75 ασθενοφόρα οχήματα είναι ακινητοποιημένα με μόνιμες βλάβες. Αντίστοιχα, στον Νομό Θεσσαλονίκης 18 ασθενοφόρα έχουν βγει εκτός λειτουργίας. Μοιραία, σε επιχειρησιακή ετοιμότητα βρίσκονται καθημερινά 22-23 ασθενοφόρα ενώ με βάση τις ανάγκες του πληθυσμού κρίνεται αναγκαίος ο διπλάσιος αριθμός οχημάτων.

Επιπλέον, μεγάλες γεωγραφικές περιοχές όπως η Κεντρική Μακεδονία, η Θεσσαλία και η Πάτρα συνεχίζουν να μάχονται με γερασμένα οχήματα ώσπου να επαναπροκηρυχθεί και να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ για την απόκτηση επιπλέον 96 ασθενοφόρων.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση του Αγρινίου που διαθέτει επτά παλιά ασθενοφόρα με περίπου 650.000 χιλιόμετρα το καθένα.

Ο Πολάκης ξαναχτύπησε

Ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας αρνήθηκε χθες ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει την ιδιωτικοποίηση του ΕΚΑΒ, σημειώνοντας ότι η σχετική διάταξη ισχύει από το 1990 καθώς προβλέπει τη χρήση ιδιωτικών μέσων στην ακραία περίπτωση που υπάρξει καταστροφή όλων των μέσων του Εθνικού Κέντρου. Μάλιστα ο Πολάκης κατηγόρησε τους συνδικαλιστές της ΠΟΕΔΗΝ και τους εργαζομένους του ΕΚΑΒ, οι οποίοι είχαν παρατάξει χθες επί της Βασιλίσσης Σοφίας 20 ασθενοφόρα ως ένδειξη διαμαρτυρίας, ότι «αυτοεξευτελίζονται», χαρακτηρίζοντας την κινητοποίησή τους «τηλεοπτικό αγωνιστικό σόου».

«Με τη δεύτερη τροπολογία προικοδοτούμε το ΕΚΑΒ με ένα ποσό κάθε χρόνο μέσα από τον ΕΟΠΠΥ, μιας και υπάρχουν απλήρωτες διακομιδές από το 1980 και βγαίνουν και μας κουνούν το δάχτυλο. Είναι να τρελαίνεσαι. Δίνουμε κάθε χρόνο 12 εκατομμύρια ευρώ για το ΕΚΑΒ. Πρακτικά του δίνουμε 50% παραπάνω του προϋπολογισμού του που είχε μέχρι τώρα. Και βγαίνουν και μιλάνε, αντί να πουν ευλόγησον;» δήλωσε χαρακτηριστικά.