Με διπλά βραβεία και ειδικές μνείες έπεσε χθες η αυλαία της 10ης Διεθνούς Συνάντησης Αρχαιολογικής Ταινίας του Μεσογειακού Χώρου «Αγών», που ξεκίνησε την περασμένη Δευτέρα. Παρουσιάστηκαν 103 ταινίες από 17 χώρες, τις οποίες υπολογίζεται ότι παρακολούθησαν περισσότεροι από 1.000 θεατές.

Το μεγάλο βραβείο της κριτικής επιτροπής μοιράστηκαν εξίσου η αμερικανικής παραγωγής ταινία «Σώζοντας το Μes Aynak» –«μια ταινία σχετικά με το πώς αρχαιολογία, πολιτική, οικονομία, ιμπεριαλισμός, τρομοκρατία και πολιτιστική ταυτότητα συγκρούονται στο εδώ και το τώρα» –και η γαλλική «Πέτρα, η πρωτεύουσα της ερήμου».

Δυο γαλλικές ταινίες μοιράστηκαν το βραβείο αρχαιολογικής ταινίας –«Η σοφία της Αγια-Σοφιάς» και «Ανακαλύπτοντας τον ναό του Αμένοφι Γ’» –με ειδική μνεία στην επίσης γαλλική «Το αίνιγμα του Μεγάλου Μενίρ» και την ελληνική «Η αρχαιολόγος». Η γερμανική «Ημασταν επαναστάτες» κέρδισε το βραβείο ιστορικής ταινίας (εύφημο μνεία πήρε η ελληνική «memORIA»), ενώ το βραβείο σκηνοθεσίας απέσπασε η γαλλική «Τα μυστικά του Κολοσσαίου» με ειδική μνεία στην εσθονική «Οι χρυσές μπομπίνες». Το βραβείο σεναρίου κέρδισε η ιταλική ταινία «Τα γυναικεία» με ειδική μνεία στη γερμανική παραγωγή «Κλεμμένοι πολεμιστές».

Το «Υποβρύχιο Περσέας» (ελληνική παραγωγή) διακρίθηκε με το νέο βραβείο ενάλιας αρχαιολογίας Francesco Alliata που θεσπίστηκε στη μνήμη του πρωτοπόρου που κατασκεύασε την πρώτη υποβρύχια κινηματογραφική μηχανή το 1946. Κατηγορία στην οποία ειδική μνεία απέσπασε «Ο θησαυρός της σπηλιάς του Χαν» (Βέλγιο), ενώ το βραβείο εκπαιδευτικής ταινίας μοιράστηκαν εξίσου η γαλλική «Εμπειρογνώμονες της αρχαιολογίας» και η γερμανική «Καλουπώνοντας το πρωτότυπο: ο πολεμιστής του Ριάτσε» (ειδική μνεία στην ιταλική «Η αυγή των Ετρούσκων»).

Μια τουρκική ταινία υπό τον τίτλο «Ενα γιγάντιο παζλ: η επικούρειος επιγραφή του Διογένη στα Οινόανδα» κέρδισε το βραβείο πρωτοτυπίας, κατηγορία στην οποία ειδική μνεία απέσπασε η δανέζικη παραγωγή «Off-History». Το βραβείο φωτογραφίας πήγε στη λετονική ταινία «Δραπετεύοντας από τη Ρίγα», ενώ ειδική μνεία πήραν τόσο οι γαλλικές «Οταν ο Homo Sapiens έφτιαχνε τις ταινίες του» και «Mε τη ματιά του Cro-Magnon» όσο και η «Κυπριακή μεσαιωνική εφυαλωμένη κεραμική» (Κύπρος).

ΟΙ ΚΡΙΤΕΣ. Την κριτική επιτροπή αποτέλεσαν η σκηνοθέτρια και πρόεδρος του φεστιβάλ «Αγών» Μέμη Σπυράτου –η οποία και εμπνεύστηκε το φεστιβάλ έπειτα από πολλαπλές βραβεύσεις δικών της ταινιών στο εξωτερικό και κατάφερε να το υλοποιήσει με τη συμβολή της δημοσιογράφου της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ»Λένας Σαββίδη (η οποία παραμένει στην οργανωτική επιτροπή ως διευθύντρια μαζί με τη γενική γραμματέα Μαρία Παλάτου) και της αρχαιολόγου Αννας Λαμπράκη, εκδότριας του περιοδικού «Αρχαιολογία και τέχνες» -, ο παραγωγός του BBC Tόνι Κόε, ο πρώην διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Νίκος Καλτσάς, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κομνηνός και ο κινηματογραφιστής – διευθυντής φωτογραφίας Διονύσης Πετρόπουλος.