Το πράσινο φως έδωσε χθες η βρετανική κυβέρνηση για τη δημιουργία τρίτου διαδρόμου στο αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου, παρά τις πολιτικές και περιβαλλοντικές ανησυχίες που έχουν εκφρασθεί. Η απόφαση ελήφθη έπειτα από 25 χρόνια αναποφασιστικότητας εκ μέρους των βρετανικών Αρχών, με στόχο την ενίσχυση των εμπορικών συναλλαγών έπειτα από την απόφαση για το Brexit.

Το μεγαλύτερο αεροδρόμιο στην Ευρώπη από το οποίο διέρχονται ετησίως 75 εκατομμύρια επιβάτες θεωρείται ότι είχε φθάσει στα όρια λειτουργίας του καθώς δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει πλέον νέες αεροπορικές εταιρείες που ήθελαν να το έχουν ως βάση. Πριν από 15 μήνες, μια ανεξάρτητη επιτροπή ανέλαβε το καθήκον να αποφασίσει για την τοποθεσία κατασκευής νέου διαδρόμου προσγείωσης – απογείωσης στην ευρύτερη περιοχή και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το καλύτερο θα ήταν να φτιαχτεί στο Χίθροου και όχι στο μικρότερο Γκάτγουικ. Πρόκειται για τον πρώτο διάδρομο που θα κατασκευαστεί στο Λονδίνο εδώ και 70 χρόνια και υπολογίζεται ότι θα προσφέρει 77.000 θέσεις εργασίας, ενώ αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση του ΑΕΠ 0,65%-0,75%. Το συνολικό κόστος του σχεδίου θεωρείται ότι θα φθάσει τα 18,5 δισεκατομμύρια στερλίνες.

«Η επέκταση του αεροδρομίου είναι ζωτικής σημασίας για το οικονομικό μέλλον της Βρετανίας» δήλωσε η πρωθυπουργός Τερίζα Μέι. Το σχέδιο, ένα από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά προγράμματα στην Ευρώπη, αναμένεται να χρειαστεί να ξεπεράσει προσκόμματα όπως νομικές ενστάσεις ή ακόμα και την τελική ψηφοφορία από τους βουλευτές σε περίπου έναν χρόνο, γεγονός που σημαίνει πως ο διάδρομος αναμένεται να λειτουργήσει το 2025 το νωρίτερο.

Η απόφαση της βρετανίδας πρωθυπουργού είναι μία από τις σημαντικότερες αφότου ανέλαβε καθήκοντα τον Ιούλιο και τη φέρνει σε τροχιά σύγκρουσης με υψηλόβαθμους υπουργούς και αξιωματούχους που αντιτίθενται στα σχέδια επέκτασης σε μια περιοχή όπως το πυκνοκατοικημένο Δυτικό Λονδίνο. Στους επικριτές περιλαμβάνεται ο πρώην δήμαρχος του Λονδίνου και νυν υπουργός Εξωτερικών Μπόρις Τζόνσον, η εκλογική περιφέρεια του οποίου βρίσκεται κοντά στο Χίθροου. «Εχετε τη Νέα Υόρκη, μια πόλη από όμορφους ουρανοξύστες, το Παρίσι, την Πόλη του Φωτός, το Λονδίνο, την πόλη των αεροπλάνων. Αραγε αυτό επιθυμούμε για τη φανταστική μας πρωτεύουσα;» διερωτήθηκε ο Μπόρις Τζόνσον.

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του νυν δημάρχου του Λονδίνου Σαντίκ Καν που επισήμανε ότι η απόφαση της βρετανικής κυβέρνησης για την επέκταση του αεροδρομίου του Χίθροου είναι λανθασμένη και δεσμεύτηκε ότι θα συνεχίσει να αντιτίθεται στο σχέδιο. «Αναζητώ τους καλύτερους δυνατούς τρόπους για να εμποδίσω το σχέδιο με νομικά μέσα» τόνισε. Η αντίθεση στο σχέδιο προκάλεσε ήδη την παραίτηση του βουλευτή των Συντηρητικών Ζακ Γκόλντσμιθ από την έδρα του. Ο Γκόλντσμιθ είχε διεκδικήσει τη δημαρχία του Λονδίνου, ως υποψήφιος των Τόρις.

Ολόκληρο το χωριό Χάρμοντσγουορθ θα πρέπει να κατεδαφιστεί προκειμένου να φτιαχτεί ο νέος διάδρομος. Οι αποζημιώσεις στους ιδιοκτήτες υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν τα 2,6 δισεκατομμύρια στερλίνες.

Παρότι οι επικριτές του σχεδίου το καταγγέλλουν ως «καταστροφικό», ο υπουργός Μεταφορών Κρις Γκρέιλινγκ χαρακτήρισε την απόφαση «μνημειώδη καθώς αποτελεί αποφασιστική κίνηση ώστε να εξασφαλισθεί η θέση της Βρετανίας στην παγκόσμια αγορά».

Ανησυχίες για το περιβάλλον

Σε ομιλία της το 2008 η Τερίζα Μέι είχε πει: «Ενας τρίτος διάδρομος στο Χίθροου θα υπονομεύσει τους εθνικούς στόχους για μείωση των ρύπων που επιβαρύνουν το περιβάλλον». Η σημερινή πρωθυπουργός φαίνεται ότι άλλαξε γνώμη, όμως, προειδοποιούν οι επιστήμονες, αυτό δεν σημαίνει πως τα όσα έλεγε τότε δεν συνεχίζουν να ισχύουν. Ο περιορισμός των ρύπων απαιτεί προτεραιότητα και βάσει της παγκόσμιας συνθήκης για την κλιματική αλλαγή – την οποία έχει υπογράψει η Βρετανία – θα πρέπει να μειωθούν κατά 1/4 έως το 2050. Η επιτροπή που αποφάσισε τη δημιουργία διαδρόμου στο Χίθροου ζητά επίσης από την κυβέρνηση να καταστρώσει στρατηγική για την επίτευξη του στόχου αυτού.