Μαύρος οδικός χάρτης Κατρούγκαλου

Μου αρέσουν οι υπουργοί που φτιάχνουν οδικούς χάρτες. Κυρίως διότι είναι πρωτότυποι. Οι χάρτες σε πρώτη ανάγνωση αλλά κυρίως οι υπουργοί.

Ο οδικός χάρτης του Γιώργου Κατρούγκαλου δεν θα μπορούσε να διαφέρει. Αντικείμενό του, η καταπολέμηση της μαύρης εργασίας. Αυτή, ξέρετε, που τροφοδοτείται από την υπερφορολόγηση και τις υπέρμετρες εισφορές, παράμετροι οι οποίες θα πρέπει να συνυπολογιστούν και για το φαινόμενο των εργαζομένων –με βάση τα στοιχεία του ΙΚΑ –με αμοιβές 100 ευρώ τον μήνα.

Για να μην τον αδικώ τον υπουργό, μαθαίνω ότι εκτός από τον οδικό χάρτη έχει και σχέδιο. Για την καταπολέμηση της μαύρης εργασίας. Σχεδιάζει, λέει, να μειώσει το πρόστιμο των 10.500 ευρώ που προβλέπεται στην περίπτωση εντοπισμού «μαύρου» εργαζομένου στα 3.500 ευρώ, με την υποχρέωση του εργοδότη να προσλάβει τον αδήλωτο εργαζόμενο και να μην απολύσει άλλον δηλωμένο. Καλό. Σχεδιάζει, λέει επίσης, φορολογικά κίνητρα (εδώ γελάνε;) και λευκή λίστα για τις επιχειρήσεις οι οποίες πριμοδοτούν τη δηλωμένη εργασία. Ζήσε μαύρε μου, να σε προσλάβουν.

Σενάρια χωρίς τέλος για τα τέλη ΙΧ

Τα σενάρια δίνουν και παίρνουν όσον αφορά τις αλλαγές που ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών για τα τέλη κυκλοφορίας του 2017. Το σχέδιο εκείνο που μελετούσε το επιτελείο του Τρύφωνα, αναφορικά με το ενδεχόμενο μεταφοράς μέρους των βαρών των τελών κυκλοφορίας στην κατανάλωση καυσίμων, ενταφιάστηκε νωρίς και η πέτρα σφραγίστηκε όταν η κυβέρνηση ψήφισε τις επερχόμενες –από την 1η Ιανουαρίου –νέες αυξήσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης. Ετσι άρχισε η επεξεργασία νέων σεναρίων με στόχο, όπως διαλαλεί συχνά πυκνά ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, να μεταφερθεί το βάρος από τα παλαιά και μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα στα νέα και ακριβά.

«Δεν μπορεί», λέει ο Αλεξιάδης, για ένα αυτοκίνητο του 1992 ο ιδιοκτήτης του να καλείται να πληρώσει ένα χιλιάρικο για τέλη κυκλοφορίας. Δίκιο έχει.

Ποιος θα πληρώσει και πόσα δεν έχω καταλάβει. Ρώτησα συνεργάτη του αν σκέφτονται να χαμηλώσουν το όριο της ατέλειας για ΙΧ στα οποία τα τέλη κυκλοφορίας προσδιορίζονται με βάση τους ρύπους (σήμερα έχουν μηδενικά τέλη όσα εκπέμπουν λιγότερα από 90 μικρογραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο) στα 70 ή τα 80 μικρογραμμάρια, επιβαρύνοντας έτσι κυρίως τα ντιζελάκια των 1.400 κυβικών, όπως ανέφεραν κάποια σενάρια. Μου απάντησε ότι «ο υπουργός δεν έχει τάσεις πολιτικής αυτοκτονίας». Θα πληρώσουν παραπάνω, σύμφωνα με την ίδια πηγή, όσοι αγοράζουν καινούργια μεγάλης αξίας (30.000-40.000 ευρώ). Απορώ πόσοι είναι αυτοί, ώστε να προκύψουν αξιόλογες μειώσεις για τους έχοντες μεγάλου κυβισμού και παλαιά αυτοκίνητα. Αναμένω και θα επανέλθω.

Ζητούνται πυροσβέστες

Το αρχικό σχέδιο ήταν να παραδοθούν σταδιακά τα 14 αεροδρόμια στους Γερμανούς της Fraport. Τελικά και επειδή η διαδικασία αποδείχθηκε πολύ πιο χρονοβόρα απ’ ό,τι όλοι φαντάζονταν, τα αεροδρόμια θα τους παραδοθούν μια κι έξω καλώς εχόντων των πραγμάτων προς τα τέλη Ιανουαρίου, άντε αρχές Φεβρουαρίου. Αν σκαλώσει κάπου το πράγμα υπάρχει κίνδυνος το τίμημα 1,23 δισ. ευρώ να μην εγγραφεί στα φετινά έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις. Ρώτησα πού κολλάει η διαδικασία και μου εξήγησαν ότι εξαρχής ήταν περίπλοκη. Σκέψου, μου είπαν, ότι μόλις τώρα στελεχώνονται τα αεροδρόμια με εκατοντάδες πυροσβέστες, χωρίς τους οποίους η λειτουργία τους θα ήταν αδύνατη, γι’ αυτό και οι αρμόδιοι τρέχουν και δεν φθάνουν. Ετσι μια ακόμη παρ’ ολίγον πυρκαγιά έσβησε. Μιλώ για αυτήν που πήγε να ανάψει ο Βασίλης Αλεβιζόπουλος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ), ο οποίος και είχε καταθέσει αιτήσεις ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της παραχώρησης. Η φωτιά έσβησε καθώς το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση.

Οφθαλμαπάτη στη Φοντάνα ντι Τρέβι

Πληροφορίες οι οποίες διαβιβάστηκαν μέσω Ρώμης, σύμφωνα με τις οποίες ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης εντοπίστηκε με την πλάτη στη Φοντάνα ντι Τρέβι, ρίχνοντας κέρματα και αναφωνώντας «Μαντόνα μία, κάνε να φέρω ιταλική επένδυση στην Ελλάδα», διαψεύστηκαν ως ανακριβείς. Την ημέρα της επιστροφής του, ανακοινώθηκε ότι ακόμη και το 24% του ΑΔΜΗΕ για το οποίο είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον Ιταλοί και Κινέζοι το κέρδισαν τελικά οι Κινέζοι. Μπορεί να ήταν τυχαίο. Αλλά δεν έχω ακούσει και καμία επένδυση να έρχεται μετά την περαντζάδα του υπουργού όλους τους προηγούμενους μήνες σε τόσες και τόσες χώρες, εντός και εκτός Ευρώπης. Εκτός κι αν μας τις κρατάει κρυφές, για να μην τον ματιάσουμε.