Είναι ο ελληνικός μας «σύνδεσμος» στο κατ’ εξοχήν εγκεφαλικό σχήμα χορού της εποχής μας: το Χοροθέατρο του Βούπερταλ που ίδρυσε η Πίνα Μπάους και συνεχίζει να παράγει έργο διαδίδοντας την κληρονομιά της γερμανίδας χορογράφου. Ο Δάφνις Κόκκινος ανήκε στον σκληρό πυρήνα του σχήματος και σε λίγες ημέρες έρχεται στην Αθήνα χορεύοντας «Sweet Mambo» στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Στη χορογραφία, την προτελευταία της κορυφαίας δημιουργού, έξι γυναίκες και τρεις άνδρες επικοινωνούν μέσα από την επιθυμία και τον φόβο, το γέλιο και την οδύνη, τη μοναξιά και την τρυφερότητα. Καθένας τους παρουσιάζει ένα μεγάλο σόλο διαχέοντας στον χώρο μια αίσθηση επιθυμίας, μια ποιητική απόγνωση και τη λατρεμένη μελαγχολία που αναζητά κάθε φανατικός θεατής τής δουλειάς της Πίνα Μπάους.

Εμφανίζονται και εξαφανίζονται μέσα σε ένα τοπίο ατελείωτων μέτρων αέρινου υφάσματος. Το ίδιο σκηνικό που είχαν χρησιμοποιήσει για το έργο «Bamboo Blues» και δούλευαν κάνοντας παράλληλες πρόβες. Σε αυτό ο Κόκκινος ήταν βοηθός χορογράφου, ενώ στο «Sweet Mambo» είναι ο ένας από τους τρεις άνδρες που χορεύουν ως συνοδευτικές σκιές των γυναικών χορευτριών οι οποίες ξεχωρίζουν χάρη και στην ενδυματολογική μινιμαλιστική γοητεία των κοστουμιών της Μάριον Κίτο. «Δεν αλλάζουμε τίποτα στις χορογραφίες της Μπάους. Αν και σε αρκετά έργα υπάρχουν νέοι χορευτές, οι οποίοι ήρθαν αφότου εκείνη έφυγε (σ.σ.: το 2009), κρατάμε ανέπαφη την αρχική προσέγγισή της. Αλλωστε στη συγκεκριμένη παράσταση που θα δείξουμε στη Στέγη οι τρεις άνδρες χορευτές προερχόμαστε από την παλιά φρουρά της ομάδας. Επομένως έχουμε περασμένο στη μνήμη του σώματός μας τον τρόπο δημιουργίας του» εξηγεί ο χορευτής.

Γεννημένος στο Ηράκλειο της Κρήτης από οικογένεια που είχε στο αίμα της τη μουσική και τον χορό, ο Δάφνις Κόκκινος είδε για πρώτη φορά στο Ηρώδειο μια παράσταση της Πίνα Μπάους όταν ακόμη ήταν σπουδαστής στην Κρατική Σχολή Χορού. Στη συνέχεια, αρχές της δεκαετίας του 1990 αποφασίζει να ακολουθήσει το όνειρό του και να γίνει μέλος της ομάδας του Βούπερταλ, αφού πρώτα σπούδασε στη σχολή χορού του Εσεν, όπου είχε μαθητεύσει η Πίνα Μπάους και υπήρξε καλλιτεχνική διευθύντρια. Από το 1993 ο Κόκκινος άρχισε να συμμετέχει στις διαδικασίες δημιουργίας των έργων της. «Αυτό που συνέβαινε ήταν μία πρωτόγνωρη εμπειρία. Μία διαδικασία εσωτερικής διερώτησης που ξεκινούσε από μία ερώτηση την οποία η Πίνα έθετε στην ομάδα κάθε έργου. Η απάντηση που δίναμε ήταν κινησιολογική. Προσπαθούσαμε να σκεφθούμε και να απαντήσουμε με το σώμα μας. Στην αρχή σχηματιζόταν κάτι ασαφές, ένα ίσως, το οποίο δουλεύαμε περισσότερο ώσπου να γίνει μια μεγαλύτερη χορευτική φράση».

Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΜΠΑΟΥΣ. Αυτός είναι και ο λόγος, προσθέτει, για τον οποίο αυτή τη στιγμή το Χοροθέατρο του Βούπερταλ δουλεύει με το υπάρχον ρεπερτόριο και όχι με νέες παραγωγές. Αλλωστε η διαχείριση του αρχείου της Πίνα Μπάους, η προετοιμασία της ομάδας για περιοδείες (Παρίσι, Ρώμη, Σιγκαπούρη οι σταθμοί πριν από την Αθήνα), οι παραστάσεις εντός του Βούπερταλ εντείνουν το πρόγραμμα των «κληρονόμων» του έργου εκείνης που έδινε σημασία στη διαφορετικότητα. «Η Πίνα επέμενε στις συμπαραγωγές με ομάδες από διαφορετικές χώρες. Αλλά και αναμειγνύοντας διαφορετικές εθνικότητες στην ομάδα των χορευτών της. Αυτό το κολάζ υπάρχει και σήμερα ανάμεσά μας, καθώς στο Χοροθέατρο έχουμε 20 διαφορετικές εθνικότητες. Οι έννοιες της αγάπης, της φιλίας είναι κοινές στους ανθρώπους, όμως οι χειρονομίες και η σωματικότητά τους έχουν πολιτισμικές διαφορές όταν εκδηλώνονται. Η Πίνα μέσα από την ανάμειξη των χορευτών της επιχειρούσε την επέκταση των ορίων τής σκέψης μας. Την ενδιέφερε το πόσο διαφορετικά χαιρετιούνται δύο άνθρωποι μεσογειακοί που αγκαλιάζονται σφιχτά και δύο Ασιάτες οι οποίοι δεν αγγίζονται καν. Και όταν ταξιδεύαμε στις Ινδίες, στο Τόκιο, στην Κωνσταντινούπολη για να δουλέψουμε τα έργα μας μελετούσαμε το πώς όλοι λέγαμε το ίδιο πράγμα με διαφορετικό τρόπο. Πηγαίναμε δυο – τρεις εβδομάδες στην κάθε πόλη και ανακατευόμασταν με τον κόσμο. Πηγαίναμε όπου συγκεντρώνονται άνθρωποι: σε παραστάσεις, σε παζάρια… Οπουδήποτε θα μπορούσαμε να αντλήσουμε κάποιο ερέθισμα. Και μαθαίναμε να συνδεόμαστε φτιάχνοντας μια κοινή γλώσσα μέσα από τον χορό».

info«Sweet Mambo» 3-6 Νοεμβρίου στις 20.30 Λεωφ. Συγγρού 107. Κεντρική Σκηνή. Εισιτήρια: 5-50 ευρώ, τηλ. 210-9005.800.