Οι πεζοί και οι ποδηλάτες που κινούνται με μεγάλη ταχύτητα στην πόλη εισπνέουν υψηλότερα επίπεδα ατμοσφαιρικών ρύπων με συνέπεια να κινδυνεύει η υγεία τους, σύμφωνα με μία νέα μελέτη.

Ωστόσο δεν πρέπει να κινούνται ούτε πολύ αργά, διότι εκτίθενται επί περισσότερη ώρα στο νέφος.

Τις ιδανικές ταχύτητες βάδισης και ποδηλασίας με τις οποίες περιορίζεται στο ελάχιστο η εισπνοή ρύπων πιστεύει ότι βρήκε ένας ερευνητής από τον Καναδά, ο οποίος ανέλυσε στοιχεία από σχεδόν 10.000 ανθρώπους.

Όπως γράφει στην επιθεώρηση International Journal of Sustainable Transportation,ο δρΆλεξ Μπιγκάζι, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας, οι ποδηλάτες πρέπει να κινούνται με ταχύτητα 12-20 χιλιομέτρων την ώρα και οι πεζοί να βαδίζουν με ταχύτητα 2-6 χιλιομέτρων την ώρα.

Η ακριβής ταχύτητα εξαρτάται από την ηλικία, με τις μεγαλύτερες να συνιστώνται για τους ηλικιωμένους των οποίων ο ρυθμός της αναπνοής είναι επιβραδυμένος.

Όπως εξήγησε ο δρ Μπιγκάζι, όσο ταχύτερα κινείται κανείς, τόσο πιο βαθιά εισπνέει και, σε ένα περιβάλλον γεμάτο νέφος, αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι πνεύμονες εκτίθενται σε υψηλότερα επίπεδα ατμοσφαιρικών ρύπων. Λόγω της ταχύτητας, όμως, η έκθεση έχει μικρή διάρκεια.

Αντιθέτως, όσο πιο αργά πηγαίνει κανείς, τόσο πιο ήρεμα αναπνέει, αλλά εκτίθεται στο νέφος επί περισσότερη ώρα.

«Η παρούσα ανάλυση δείχνει ποια είναι η χρυσή τομή για την υγεία», είπε.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του δρος Μπιγκάζι, που αφορούν κίνηση σε επίπεδο έδαφος μέσα στις πόλεις, οι γυναίκες ηλικίας κάτω των 20 ετών που κάνουν ποδήλατο πρέπει να περιορίζονται σε ταχύτητα 12,4 χλμ. την ώρα, ενώ οι συνομήλικοί τους ποδηλάτες σε 13 χλμ. την ώρα.

Αντίστοιχα, από τα 20 έτη έως την μέση ηλικία, άνδρες και γυναίκες πρέπει να κάνουν ποδήλατο με ταχύτητα 15 χλμ. την ώρα για να προστατευθούν από την εισπνοή ρύπων.

Όσον αφορά τους πεζούς, στις ηλικίες κάτω των 20 ετών η ιδανική ταχύτητα είναι 2-3 χλμ. την ώρα ενώ από τα 20 έτη μέχρι την μέση ηλικία γύρω στα 4 χλμ. την ώρα.

Οι μικρές αποκλίσεις προς τα πάνω από αυτές τις τιμές δεν έχουν μεγάλες συνέπειες, αλλά οι μεγάλες αποκλίσεις (π.χ. πάνω από 10 πρόσθετα χιλιόμετρα την ώρα για τους ποδηλάτες) μπορούν να διπλασιάσουν την εισπνοή ρύπων, προειδοποιεί ο δρ Μπικάζι.

Και προσθέτει πως, ευτυχώς, οι περισσότεροι πεζοί και ποδηλάτες κινούνται με ταχύτητες παραπλήσιες με τις συνιστώμενες, επομένως είναι εύκολο να κάνουν μικρές προσαρμογές.