Να πώς μπορεί μια σουρεαλιστική σκέψη να πάρει σάρκα και οστά και μάλιστα από τους κορυφαίους του είδους; Οι δεξιοτέχνες Πάνος Δημητρακόπουλος (κανονάκι), Θωμάς Κωνσταντίνου (ούτι) και Δημήτρης Τσάκας (σαξόφωνο) επιχειρούν μια μουσική περιήγηση στην Αθήνα, στην Κωνσταντινούπολη και τη Θεσσαλονίκη για να αναζητήσουν τους συνθέτες που τους επηρέασαν. Μέσα από την παράστασή τους «Μετασχηματισμοί» ο Μπαχ, ο Μότσαρτ, ο Ερίκ Σατί ή ο Κολτρέιν μπαίνουν στη μουσική σήραγγα του χρόνου και φτιάχνουν έναν καινούργιο ορίζοντα μέσα από το ρεπερτόριο της κλασικής και γενικότερα της δυτικής ευρωπαϊκής μουσικής, των ηχοχρωμάτων της Ανατολής, της Ελλάδας και της Μεσογείου.

«Για εμάς είναι μια συνεχής ανακάλυψη», εξηγεί ο καταξιωμένος μουσικός Πάνος Δημητρακόπουλος. «Οταν ξεκινήσαμε αυτόν τον «μετασχηματισμό», δεν ξέραμε πού θα μας πάει. Δύο μουσικά όργανα, το κανονάκι και το ούτι, το αντίστοιχο πιάνο και κιθάρα της ανατολικής μουσικής συναντιούνται για πρώτη φορά με ένα σαξόφωνο, ένα μουσικό όργανο της δυτικής μουσικής. Αυτό που προκύπτει καταδεικνύειότι η καλή μουσική δεν περιορίζεται από τον χρόνο, δεν γνωρίζει σύνορα και κοινωνικές τάξεις και απηχεί γνήσια τη λαϊκή ψυχή, τον πόνο, τη χαρά, τη νοσταλγία».

ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΣΤΥΛ. Η πρόκληση να πειραματιστούν, να μεταμορφώσουν και να προσεγγίσουν μέσα από το δικό τους φίλτρο τα έργα των σπουδαίων και αγαπημένων τους συνθετών ήταν η ρίζα αυτού του έργου. «Είναι πολύ σημαντικό ότι για πρώτη φορά έρχομαι στη σκηνή με το κανονάκι να εκτελεί ρεπερτόριο της κλασικής μουσικής της Δύσης. Χαίρομαι που φτάσαμε ώς εδώ, ξεκινώντας από μια παρέα τριών φίλων που μας συνδέουν πολλά και που η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση μάς υποστήριξε έμπρακτα με κάθε τρόπο» λέει ο Πάνος Δημητρακόπουλος . Ο Δημήτρης Τσάκας χαρακτηρίζει ευτυχή συγκυρία να συνομιλήσει επί σκηνής με μουσικούς που ο ίδιος θαυμάζει μέσα από ένα προκλητικό πρότζεκτ. «Μάς δίνεται η δυνατότητα παίζοντας διαφορετικά μουσικά στυλ όπως κλασική, τζαζ, παραδοσιακά με κοινό παρανομαστή την ιδιαιτερότητα της σύμπραξης αυτών των μουσικών οργάνων και τη μουσικότητα του καθενός από εμάς να δημιουργήσουμε μια μουσική ατμόσφαιρα, που κατά τη γνώμη μου είναι μοναδική». Το να ερμηνεύσει κανείς Μπαχ , Βιβάλντι ή και Μότσαρτ με όργανα όπως το κανονάκι , το ούτι και το σαξόφωνο μπορεί να ακούγεται κάπως πειραματικό αλλά για τον Θωμά Κωνσταντίνου, δεξιοτέχνη του οργάνου, αποκτά άλλες διαστάσεις. «Τα όργανα αυτά (κανονάκι και ούτι) μπορούμε να πούμε πως κατασκευαστικά και ηχοχρωματικά έχουν παραμείνει σχεδόν αναλλοίωτα σε σχέση με τα αντίστοιχα μεσαιωνικά όργανα της Δύσης τα οποία εξελίχθηκαν μαζί με τη δυτική μουσική. Συνεπώς μπορούν άνετα να αποδώσουν έργα της προκλασικής περιόδου αλλά, και γιατί όχι, έργα της κλασσικής όπως αυτά του Μότσαρτ». Αυτό που αλλάζει, λέει ο Κωνσταντίνου, είναι ο βαθμός δυσκολίας, μιας και τα όργανα είναι ασυγκέραστα, ενώ η φιλοσοφία τους στην προσέγγιση της μουσικής είναι στηριγμένη σε μία πιο μονοφωνική αντίληψη. «Η πρόσκληση λοιπόν του Πάνου Δημητρακόπουλου, παρ’ όλο που με εξέπληξε αρχικά, μου έδωσε την ευκαιρία να δοκιμάσω κάτι που δεν θα τολμούσα μόνος μου. Είναι μια πρόταση πέρα απόγραφικότητες οριενταλιστικού χαρακτήρα ή μιας απλής fusion διάθεσης».

INFO

«Μετασχηματισμοί», απόψε στις 21.00, στη Μικρή Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Επόμενες συναυλίες στις 22/1 και 24/2.