Ολο και περισσότερους καταναλωτές στρέφει πλέον η διαχρονική μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών στο να εγκαταλείψουν το έτοιμο φαγητό εκτός σπιτιού, με αποτέλεσμα να επιλέγουν το μαγείρεμα στο σπίτι ως φθηνότερη λύση. Ενώ το 2009 ένα μέσο νοικοκυριό για τη διατροφή του δαπανούσε ανά 100 ευρώ 62 ευρώ για αγορά τροφίμων και 38 ευρώ για εστίαση, το 2015 ξόδευε 70 ευρώ για αγορά τροφίμων και 30 ευρώ για εστίαση. Την ίδια ώρα συνολικά και η μηνιαία δαπάνη των νοικοκυρών σε ήδη παντοπωλείου έχει μειωθεί την τελευταία 7ετία 2009-2015 λόγω της οικονομικής κρίσης κατά 16,3%, ενώ συγκεκριμένα η δαπάνη σε τρόφιμα μειώθηκε κατά 12,5%. Αυτό προκύπτει από την τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σύμφωνα με την οποία δύο είναι οι λόγοι που φαίνεται να παίζουν σημαντικό ρόλο. Από τη μια πλευρά η φορολογία και η αλλαγή των συντελεστών ΦΠΑ, που έχουν επηρεάσει προς τα κάτω τόσο τις πωλήσεις των σουπερμάρκετ όσο και της εστίασης. Αρχικά η επίδραση στην εστίαση ήταν μεγαλύτερη, αλλά εντέλει οι αλλαγές του 2015 σε πολλές βασικές κατηγορίες προϊόντων επηρέασαν και τα τρόφιμα, κάτι που εκτιμάται ότι είναι πιο ορατό έως το τέλος του 2016.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η πλειονότητα των νοικοκυριών μαγειρεύει πλέον στο σπίτι, ενώ μόλις το 1% τρώει καθημερινά ως κύριο γεύμα φαγητό που δεν έχει ετοιμαστεί στο σπίτι και το 82% δεν παραγγέλνει πότε ή μόνο 1 φορά την εβδομάδα το πολύ «φαγητό απέξω». Αντίστοιχα είναι και τα ποσοστά για την εστίαση εκτός σπιτιού, η οποία αποτελεί εβδομαδιαία συνήθεια για το 60% περίπου του δείγματος, ενώ το 37% δεν τρώει ποτέ ή σχεδόν ποτέ εκτός σπιτιού.

Οσον αφορά πλέον τις επισκέψεις στα σουπερμάρκετ, καταγράφεται στην ετήσια έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ ότι πλέον το 80% των επισκέψεων σχετίζεται άμεσα με το μαγείρεμα στο σπίτι, με το 59% να αφορά τις προγραμματισμένες εβδομαδιαίες αγορές και το 31% την επίσκεψη για συμπληρωματικές αγορές για κάποια νέα ανάγκη προϊόντος. Πρακτικά, πλέον ο μέσος καταναλωτής πραγματοποιεί σε εβδομαδιαία βάση πάνω από 15 επισκέψεις σε όλα τα σημεία όπου διατίθενται τρόφιμα (σουπερμάρκετ, λαϊκή αγορά, κρεοπωλείο, οπωροπωλείο, ιχθυοπωλείο, φούρνος, περίπτερο κ.λπ).