Αντί να είναι στριμωγμένο σε ένα ράφι βιβλιοθήκης, είναι κρεμασμένο στους τοίχους. Το περιεχόμενό του –σελίδες της ελληνικής Ιστορίας από την αρχαιότητα ώς και τον 20ό αιώνα –δεν είναι γραμμένο σε χαρτί αλλά ζωγραφισμένο σε πορσελάνη. Κι αν τούτο το βιβλίο Ιστορίας δεν μοιάζει σε τίποτα με εκείνα που ξέρουμε οι περισσότεροι, κρύβει και μία ακόμη ενδιαφέρουσα πτυχή: μια θυελλώδη ερωτική ιστορία που ξεκίνησε με αφορμή μια μερίδα χόρτα του βουνού, με… θύμα –όπως δηλώνει η ίδια τουλάχιστον –τη γυναίκα που έχει ταυτιστεί με τις δημόσιες σχέσεις στην Ελλάδα: τη Λόλα Νταϊφά. Πρωταγωνιστές της ερωτικής αυτής ιστορίας δεν είναι άλλοι από τα 231 αμιγώς ελληνικά –«κι όχι ξενόφερτα, γνωστά ως φιλελληνικά» –πιάτα της με πρόσωπα και στιγμές κυρίως από την Ιστορία του νεότερου ελληνικού κράτους, που αποτελούν μία από τις συλλογές της (συγκεντρώνει με το ίδιο πάθος ακροκέραμα, τάματα, οπαλίνες, λιβανιστήρια) και κυκλοφόρησαν από το 1863 έως το 1973. Σήμερα παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε έναν καλαίσθητο τόμο από τις εκδόσεις Μίλητος υπό την επιστημονική έρευνα της ομότιμης καθηγήτριας Λαογραφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Κατερίνας Κορρέ – Ζωγράφου και με πρόλογο του ακαδημαϊκού Αγγελου Δεληβορριά. «Δεν είναι απόσπασμα από κάποιο βιβλίο τσέπης τύπου Βίπερ, είναι η προσωπική μου σχέση με το αντικείμενο του πόθου μου… τα πιάτα μου!», σημειώνει η Λόλα Νταϊφά, η οποία αποφάσισε να μοιραστεί με τους αναγνώστες όχι μόνο τις αγαπημένες τις Μούσες Ερατώ και Μελπομένη που συνυπάρχουν στο ίδιο πιάτο με την Αριάδνη (!), τον Ρήγα Φεραίο, τον Θόδωρο Κολοκοτρώνη, τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο και τον Σπύρο Λούη, τον Ελευθέριο Βενιζέλο, το θωρηκτό «Αβέρωφ», τη Μονή Αρκαδίου, όπως και πλειάδα βασιλέων από τον Γεώργιο Α’ έως τον Κωνσταντίνο Β’, αλλά και τον Γεώργιο Παπαδόπουλο.

ΑΝΕΚΔΟΤΑ. Η Λόλα Νταϊφά μοιράζεται και χαριτωμένα ανέκδοτα της διαδρομής της ως συλλέκτριας, γεγονός που σε συνδυασμό με την επιστημονική παρουσίαση του υλικού από την Κατερίνα Κορρέ – Ζωγράφου κάνει την έκδοση σημαντική όχι μόνο για όσους έχουν ειδικό ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο συλλεκτικό είδος. Ετσι μαθαίνουμε πως ένα τέτοιο πιάτο –απεικονίζει τον Γεώργιο Α’ και την Ολγα –αντίκρισε πρώτη φορά στα τέλη της δεκαετίας του ’60 σε ένα αρχοντικό της οδού Καλλιδρομίου όπου κατοικούσε η μέλλουσα, όπως αποδείχθηκε αργότερα, πεθερά της. Πιάτο που είχε φτάσει στα χέρια της Καλλιόπης Νταϊφά με βραστά χόρτα, δώρο της παρακόρης της. Πληροφορούμαστε ότι κάποιος άγνωστος τής ζητούσε για ένα πιάτο με τη μορφή του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου ένα δυάρι στο Παγκράτι, ενώ μια κυρία για ένα πιάτο με τον Θόδωρο Κολοκοτρώνη ζητούσε ένα σετ ηλεκτρικών συσκευών με συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές για την προίκα της κόρης της. Ακόμη, παραδέχεται πως λίγο έλειψε να γίνει κλέφτρα στο Μεσολόγγι για ένα πιάτο με δαφνοστεφανωμένο τον Λόρδο Βύρωνα ενώ θυμάται ότι κατέληξε ως ύποπτη ληστείας στο αστυνομικό τμήμα επειδή προσπαθούσε να ρίξει ένα σημείωμα κάτω από την πόρτα κλειστού παλαιοπωλείου, στη βιτρίνα του οποίου υπήρχε ένα αντικείμενο του πόθου της.

info

Το λεύκωμα «Η Ελλάδα μέσα από 231 ιστορικά πιάτα, 1863-1973, συλλογή Λόλας Νταϊφά» παρουσιάζεται στις 14 Νοεμβρίου στις 19.30 στο Μουσείο Ακρόπολης