Αντί να είναι στριμωγμένο σε ένα ράφι βιβλιοθήκης, είναι κρεμασμένο στους τοίχους. Το περιεχόμενό του –σελίδες της ελληνικής Ιστορίας από την αρχαιότητα ώς και τον 20ό αιώνα –δεν είναι γραμμένο σε χαρτί αλλά ζωγραφισμένο σε πορσελάνη. Κι αν τούτο το βιβλίο Ιστορίας δεν μοιάζει σε τίποτα με εκείνα που ξέρουμε οι περισσότεροι, κρύβει και μία ακόμη ενδιαφέρουσα πτυχή: μια θυελλώδη ερωτική ιστορία που ξεκίνησε με αφορμή μια μερίδα χόρτα του βουνού, με… θύμα –όπως δηλώνει η ίδια τουλάχιστον –τη γυναίκα που έχει ταυτιστεί με τις δημόσιες σχέσεις στην Ελλάδα: τη Λόλα Νταϊφά. Πρωταγωνιστές της ερωτικής αυτής ιστορίας δεν είναι άλλοι από τα 231 αμιγώς ελληνικά –«κι όχι ξενόφερτα, γνωστά ως φιλελληνικά» –πιάτα της με πρόσωπα και στιγμές κυρίως από την Ιστορία του νεότερου ελληνικού κράτους, που αποτελούν μία από τις συλλογές της (συγκεντρώνει με το ίδιο πάθος ακροκέραμα, τάματα, οπαλίνες, λιβανιστήρια) και κυκλοφόρησαν από το 1863 έως το 1973. Σήμερα παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε έναν καλαίσθητο τόμο από τις εκδόσεις Μίλητος υπό την επιστημονική έρευνα της ομότιμης καθηγήτριας Λαογραφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Κατερίνας Κορρέ – Ζωγράφου και με πρόλογο του ακαδημαϊκού Αγγελου Δεληβορριά. «Δεν είναι απόσπασμα από κάποιο βιβλίο τσέπης τύπου Βίπερ, είναι η προσωπική μου σχέση με το αντικείμενο του πόθου μου… τα πιάτα μου!», σημειώνει η Λόλα Νταϊφά, η οποία αποφάσισε να μοιραστεί με τους αναγνώστες όχι μόνο τις αγαπημένες τις Μούσες Ερατώ και Μελπομένη που συνυπάρχουν στο ίδιο πιάτο με την Αριάδνη (!), τον Ρήγα Φεραίο, τον Θόδωρο Κολοκοτρώνη, τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο και τον Σπύρο Λούη, τον Ελευθέριο Βενιζέλο, το θωρηκτό «Αβέρωφ», τη Μονή Αρκαδίου, όπως και πλειάδα βασιλέων από τον Γεώργιο Α’ έως τον Κωνσταντίνο Β’, αλλά και τον Γεώργιο Παπαδόπουλο.
info
Το λεύκωμα «Η Ελλάδα μέσα από 231 ιστορικά πιάτα, 1863-1973, συλλογή Λόλας Νταϊφά» παρουσιάζεται στις 14 Νοεμβρίου στις 19.30 στο Μουσείο Ακρόπολης