Τον περασμένο Σεπτέμβριο στη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου η Μαίρη Κατράντζου δεν έδειξε μόνο μια πρωτότυπη συλλογή προορισμένη να κυκλοφορήσει αμέσως σε πολλά διεθνή αφιερώματα στα έντυπα, στις εφημερίδες και στα social media. Η επιχειρηματικότητά της δίνει κύρος στην αγγλική πρωτεύουσα και ενισχύει τον μητροπολιτικό χαρακτήρα της. Η δημιουργός μιας ιδιαίτερης οπτικής γλώσσας μίλησε στα «Πρόσωπα» για τη σημασία της καταγωγής τον καιρό της διεθνοποιημένης πραγματικότητας.

Στην Αγγλία είστε αναγνωρισμένη ως «σχεδιάστρια εγκατεστημένη στο Λονδίνο» και φαίνεται ότι δεν είναι απαραίτητη κάποια αναφορά στην ελληνική καταγωγή σας. Αυτός ο προσδιορισμός ταυτότητας είναι συστατικό του διεθνούς χαρακτήρα της λονδρέζικης μόδας;

Είμαι Ελληνίδα και αυτό με προσδιορίζει ως σχεδιάστρια. Ομως η επιχείρησή μου έχει έδρα το Λονδίνο και κάνει πωλήσεις προς όλον τον κόσμο. Οταν λοιπόν συζητώ για επιδράσεις ή όταν γίνεται κάποια δημοσιογραφική παρουσίαση της δουλειάς μου γίνεται επίσης αναφορά στην καταγωγή μου. Κάθε ανεξάρτητος σχεδιαστής δίνει έμφαση στο να δημιουργήσει μια διεθνή επιχείρηση, ωστόσο η σκηνή του Λονδίνου υποστηρίζει τη διαφορετικότητα που φέρνουν μέσα στην πόλη οι προερχόμενοι από όλον τον κόσμο δημιουργοί.

Η πρωθυπουργός της Βρετανίας Τερίζα Μέι σάς προσκάλεσε στον αριθµό 10 της Ντάουνινγκ Στριτ µε αφορµή το επικείµενο Brexit και τις συνέπειές του για τη βιοµηχανία της µόδας. Ποια ήταν η εµπειρία σας από την πρωθυπουργική πρωτοβουλία;

Ηταν τιμή μου να είμαι καλεσμένη της Ντάουνινγκ Στριτ και να παρευρίσκεται η πρωθυπουργός, η οποία εξέφρασε την υποστήριξή της στη βρετανική βιομηχανία της μόδας. Το αποτέλεσμα του Brexit θα έχει για όλους συνέπειες, αλλά είναι σημαντικό να παραμείνουμε θετικοί όσο διαρκούν οι διαπραγματεύσεις.

Ανησυχείτε ότι το Brexit θα επηρεάσει αρνητικά την επιχείρησή σας και το επίπεδο της ζωής σας στο Λονδίνο;

Η βρετανική βιομηχανία της μόδας συνεισφέρει στην οικονομία της χώρας σε μεγάλο ποσοστό. Γι’ αυτό και βρισκόμαστε σε θέση να κάνουμε λόμπινγκ και να προωθούμε τα αιτήματά μας για να προστατεύσουμε τη βιομηχανία μας. Διεθνείς σχεδιαστές –όπως η δική μου περίπτωση –οι οποίοι ήρθαν στο Λονδίνο για σπουδές και έμειναν εδώ για να κτίσουν τις επιχειρήσεις τους συμβάλλουν στη φήμη του Λονδίνου ως ενός κομβικού σημείου για την καινοτομία, τη μόδα και το ντιζάιν. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα. Μόνο ο χρόνος λοιπόν θα δείξει τι θα συμβεί.

Σκεφτήκατε να εγκατασταθείτε σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή πόλη της µόδας;

Το Λονδίνο είναι ο τόπος γέννησης της επιχειρηματικής μου δραστηριότητας. Η ομάδα μου, την οποία αγαπώ, θα έπρεπε να φύγει μαζί μου και κάτι τέτοιο δεν νομίζω ότι είναι εφικτό.

Ανήκετε στους συντελεστές της σύγχρονης σκηνής της µόδας. Ποια είναι η µεγαλύτερη πρόκληση που έχετε να αντιµετωπίσετε;

Η δουλειά μου έχει να κάνει με την προοπτική μιας αντίληψης που θα έλεγα ότι μεταφέρεται στο κοινό μέσα από το οπτικό μου ιδίωμα. Με ενδιαφέρει λοιπόν να βρίσκομαι σε συγχρονισμό με την εποχή μας.

Επειτα από ένα µικρό διάλειµµα επιστρέψατε στον «προσωπικό σας κώδικα», τα τυπωµένα υφάσµατα (prints) δηλαδή, για την αφήγηση µιας ιδέας συχνά βασισµένης σε λεπτοµέρειες της ελληνικής κουλτούρας. Γιατί συνέβη τώρα αυτό;

Ποτέ δεν σκέφτηκα να κάνω μια συλλογή βασισμένη στην ελληνική πολιτισμική κληρονομιά επειδή στο εξωτερικό δεν θα μπορούσε να βρει αναφορές. Ωστόσο ερευνούσα και έψαχνα πληροφορίες για γυναικείες θεότητες προς κάθε πολιτισμική κατεύθυνση και έφθασα στις μινωικές τοιχογραφίες με τις γυναικείες φιγούρες. Σκέφτηκα λοιπόν ότι θα μου άρεσε να εκθειάσω αυτήν την ιδιαίτερη εικονογραφία του μινωικού πολιτισμού με τη δική μου μέθοδο, χωρίς να αποφύγω την τεχνική των prints ή τις φόρμες που έχω δουλέψει και παρουσιάσει σε περασμένες μου συλλογές. Νομίζω ότι είναι σημαντικό να χρησιμοποιείς όλους τους κώδικες της επωνυμίας σου όταν προσδιορίζεις μια συλλογή που έχει προσωπικό ύφος. Κοίταξα προς την παιδική μου ηλικία, όταν για πρώτη φορά επισκέφθηκα το ανάκτορο της Κνωσού στην Κρήτη, κέντρο του μινωικού πολιτισμού. Θυμάμαι τη λάμψη των χρωμάτων στις τοιχογραφίες και στα αγγεία, και πόσο ήμουν γοητευμένη από το γεγονός ότι ήταν ένας πολιτισμός μιας μητριαρχικής κοινωνίας. Οι παραστάσεις λοιπόν που έβλεπα τότε πάνω στα εκθέματα της Κνωσού ήταν η ποπ εκδοχή εκείνης της περιόδου. Σκέφτηκα ότι το να φέρω σε αντιπαράθεση εικόνες από αυτά τα εκθέματα και ψυχεδελικά στοιχεία από την οπ αρτ των sixties θα ήταν μια ενδιαφέρουσα αντίθεση που έγινε και η αφετηρία της νέας μου συλλογής για την Ανοιξη – Καλοκαίρι 2017.

Βρήκε θετική υποδοχή από τους πρώτους θεατές της αυτή η ελληνομινωική συλλογή;

Ηταν πολλές οι θετικές αντιδράσεις, τόσο από τους δημοσιογράφους όσο και από τους αγοραστές, καθώς υποστήριξαν την πρόθεσή μου να κάνω μια συλλογή με ιδιαίτερη για μένα σημασία. Πρόθεσή μου ήταν να διερευνήσω ένα κομμάτι της ταυτότητάς μου και του τρόπου με τον οποίο μεγάλωσα, γεγονός που έχει επηρεάσει τη δημιουργικότητά μου. Αλλά και να το ανατρέψω για να το μοιραστώ με τον κόσμο. Από πλευράς όρων αισθητικής σίγουρα είναι μια συλλογή με ένταση. Ομως πάντα υπάρχει μια εγγενής αντίθεση στη δουλειά μου και αυτή τη φορά η άποψη της ανάμειξης του προϊστορικού κρητικού πολιτισμού με την op art έδωσε ερεθίσματα στους αγοραστές, οι οποίοι ένιωσαν να προσελκύονται από τα διαφορετικά στοιχεία της συλλογής.

Σκεφτήκατε να κάνετε κάποια ειδική συνεργασία µε έλληνα συµµέτοχο (δηµιουργικό φορέα ή καλλιτεχνικές οµάδες) για να συνδέσετε τη φίρµα σας µε τη σύγχρονη ελληνική πολιτιστική παραγωγή;

Θα το ήθελα πολύ και αυτή τη στιγμή που μιλάμε κάτι ετοιμάζουμε.

Στο διεθνές βαρόµετρο της ποπ κουλτούρας θα λέγατε ότι η ένδειξη #Greece σηµατοδοτεί ένα είδος τάσης;

Είναι κάτι περισσότερο από αυτό. Ο κόσμος μιλά για την Ελλάδα πολύ συναισθηματικά. Οταν ταξιδεύουν προς τα εκεί νιώθουν να εμπνέονται από τη χώρα. Είναι σημαντικό να παραμείνει ανοιχτή η συζήτηση για την Ελλάδα και να πιστέψουμε ότι μπορούμε να επηρεάσουμε την αλλαγή παραμένοντας ενωμένοι ως Ελληνες σε όλον τον κόσμο. Με σκοπό να μοιραζόμαστε την τεχνογνωσία μας, υποστηρίζοντας την ανάγκη για ενότητα, προοπτική και ευημερία.