Κουίζ κατόπιν ανασχηματισμού: Ποιοι δύο πρώην υπουργοί Πολιτισμού δεν έκοψαν μεν το νήμα για το χρίσμα του υπουργείου Πολιτισμού (ο ένας, μάλιστα, παρότι έβαλε λυτούς και δεμένους για να επιστρέψει στη θέση), αλλά δεν τους αποκλείσθηκε σκιώδης ρόλος στη «νέα εποχή»; Οι ευρόντες θα επιχορηγηθούν όσο και ο πολιτισμός…
Μαθήματα κοινωνικής Ιστορίας. Ή κάπως έτσι. Και μαθήματα ελληνικής Ιστορίας. Θεατρικά. Μέσα από το εμβληματικό «Τρίτο στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή και μέσα από το «Με δύναμη από την Κηφισιά» του Δημήτρη Κεχαΐδη και της Ελένης Χαβιαρά. Με κοινή, σκηνοθετική, υπογραφή του Θανάση Παπαγεωργίου. Αρχής γενομένης από τη Στοά του, όπου η «Δύναμη» έχει πρόσωπα και φόρα γένους θηλυκού και συνεχίζει ύστερα από λίγες παραστάσεις στην προηγούμενη σεζόν. Ηταν άλλωστε ένας από τους –αρκετούς –Κεχαΐδηδες της προηγούμενης θεατρικής σεζόν. «Οι γυναίκες αναγνωρίζουν τον εαυτό τους σε αυτό το έργο» μου λέει ο σκηνοθέτης, που πέρυσι σκηνοθέτησε στο Εθνικό το «Πανηγύρι» και συμμετείχε στις επιτυχημένες «Δάφνες και πικροδάφνες», μαζί με τους Γιώργο Κιμούλη, Πέτρο Φιλιππίδη, Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη (στο Μουσούρη). «Βλέπω ότι είναι ένα θέμα ανεξάντλητο» προσθέτει (και δη με τον άνδρα «καταλυτικά απόντα»), παρατηρώντας με θαυμασμό τη γνώση του Κεχαΐδη (είναι βεβαίως και η συμβολή της Ελένης Χαβιαρά) στη γυναικεία ψυχολογία. «Την προσεγγίζει και κατά κάποιον τρόπο την κρίνει, πέρα από την παρατήρηση, αγαπησιάρικα, όχι με κακή πρόθεση ή στα όρια του κουτσομπολιού. Εχουν μια μαγεία τα έργα του Κεχαΐδη» καταλήγει μιλώντας για την παράσταση της Στοάς με τις Ευδοκία Σουβατζή, Εύα Καμινάρη, Χριστίνα Πλατανιώτη, Ελευθερία Στεργίδου. Μαγεία που είχε αναδείξει και είχε κάνει μεγάλη επιτυχία –πρώτος –ο αξέχαστος Λευτέρης Βογιατζής στο θέατρό του, το 1994-95, με τις Αμαλία Μουτούση, Αννέζα Παπαδοπούλου, Μαρία Κατσιαδάκη, Μαρία Σκουλά.
Διακόσια δέκα κοστούμια, εξήντα σκηνές/χώροι. Αυτό είναι το θεατρικό «πολυβόλο» που φέρει τον τίτλο «Το τρίτο στεφάνι», που σκηνοθέτησε –δουλεύοντας εντατικά για ένα τρίμηνο –ο Θανάσης Παπαγεωργίου στη Μονή Λαζαριστών της Θεσσαλονίκης για το ΚΘΒΕ. Παράσταση που μετράει ήδη 9.500 θεατές σε 18 παραστάσεις (ή τρεις βδομάδες) και είναι από τις επιτυχίες της δεύτερης κρατικής σκηνής. Ο σκηνοθέτηςδούλεψε πάνω στη θεατρική διασκευή του εμβληματικού μυθιστορήματος του Κώστα Ταχτσή –που ο ίδιος το είχε χαρακτηρίσει «σύγχρονη ελληνική (ιλαρο)τραγωδία» –από τους Σταμάτη Φασουλή και Θανάση Νιάρχο, μεγάλη επιτυχία του Εθνικού από το 2009-10. Και πάνω στις δύο περιστροφικές σκηνές που έστησε ο Γιώργος Πάτσας στο σκηνικό του, μέσα στη μουσική του ταλαντούχου Δημήτρη Μαραμή. «Το ευχαριστήθηκα πολύ» είναι η πρώτη ατάκα του σκηνοθέτη για την παράσταση που σηματοδοτεί και την πρώτη συνεργασία με το ΚΘΒΕ της Ελισάβετ Κωνσταντινίδου στον ρόλο της κυράς Εκάβης, στην οποία είδε στις ηρωίδες του Νίνα και Εκάβη (που είχε ενσαρκώσει η Λήδα Πρωτοψάλτη στην τηλεοπτική σειρά κατά Γιάννη Δαλιανίδη, μαζί με τη Νένα Μεντή) «δύο γυναίκες να παραληρούν και μέσα από αυτό να σκιαγραφείται η εξέλιξη της ελληνικής κοινωνίαςέως μετά τον Εμφύλιο). Οσο για την εξέλιξη των ηρώων; «Στο τέλος φτάνεις να αναρωτιέσαι ποια είναι η εξέλιξη στ’αλήθεια; Φτωχοί ήταν, φτωχοί παρέμειναν».
Τα φάλτσα καιο συμβολαιογράφος
Τρέχει και δεν φτάνει ο – δραστήριος – Γιάννος Περλέγκας. Μετά τον επιτυχημένο «Αδαή και τον παράφρονα» του Τόμας Μπέρνχαρντ, μόλις παρέδωσε το «Ενθύμιον» κατά Στέφεν Τέμπερλι, στη μία από τις πέντε θεατρικές εκδοχές για τα… φάλτσα της θρυλικής «σοπράνο» Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς (την ενσάρκωσε στο σινεμά η Μέριλ Στριπ), με τη Ναταλία Τσαλίκη, εκπαιδευμένη μήνες τώρα στα φάλτσα της όπερας, και τον Προμηθέα Αλειφερόπουλο, πιανίστα της ώριμης «σοπράνο», ανέγγιχτης από τα 18 της όταν κόλλησε σύφιλη από τον πρώτο της σύζυγο. Που «γαντζώνεται μόνο από τη μουσική είτε για να αποφύγει είτε για να αντέξει τη ζωή» όπως μου λέει ο σκηνοθέτης Γιάννος Περλέγκας. Ο ίδιος έχει βουτήξει με χαρά, ως «ο 35ος συμβολαιογράφος», στις πρόβες με τον Βασίλη Παπαβασιλείου για τη νέα παράσταση, μετά το επιτυχημένο «Σιχτίρ ευρώ…» στο Θέατρο Τέχνης, «Relax… Mynotis» (από 18 Νοεμβρίου). Με βάση την ιστορία του Αλέξη Μινωτή, που στη διαθήκη του άφησε σε 40 ανθρώπους από 100 έως 200 δραχμές. «Ο Αυτός», όπως ονομάζεται ο ήρωας του Βασίλη Παπαβασιλείου, που υπαγορεύει τη διαθήκη του, γίνεται αφορμή για να κατεβούν στο «νεοελληνικό υπερπέραν», σε ένα «απίθανα ποιητικό, χιουμοριστικό, βαθιά υπαρξιακό τριπάκι» όπως λέει ο Γιάννος Περλέγκας (φωτογραφία). Σε έναν διάλογο κατά τους πλατωνικούς, τους νεκρικούς ή τους φιλοσοφικούς του Ντιντερό. Και αυτά προτού ντυθεί Σγαναρέλο (τον Ιανουάριο) στον «Δον Ζουάν» του Μολιέρου, κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, με τον Χάρη Φραγκούλη – Δον Ζουάν.