«Η τρελή χαρά»: Πόσο μεγάλη απόλαυση αντλεί κανείς από τις παρουσίες αυτών των δυο υπέροχων γυναικών: Η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι και η Μικαέλα Ραματσότι δίνουν δυο παθιασμένες, πολυσύνθετες και άμεσες ερμηνείες κάνοντας την ταινία δική τους. Αυτό δεν σημαίνει όμως πως την αρπάζουν από τα χέρια του Πάολο Βίρζι, που μετά το συμπαθές «Ανθρώπινο κεφάλαιο» (που είδαμε μόλις πέρυσι) ενορχηστρώνει εντέχνως ένα ενδιαφέρον κοινωνικό δράμα, έστω κι αν αμβλύνει κάπως τις αιχμές ενός ούτως ή άλλως δύσκολου στόρι: Η Μπεατρίς (Τεντέσκι) και η Ντονατέλα (Ραματσότι) είναι ασθενείς σε ένα ψυχιατρείο κάπου στη Τοσκάνη, με το ειδυλλιακό background να αντιτίθεται εξαρχής στη ζοφερή συνθήκη που τις «φυλακίζει».

Η πρώτη μοιάζει με ιταλιάνα Μαντάμ Σουσού, φαφλατού και ονομαστή δισεκατομμυριούχος, που αρέσκεται να πιστεύει ότι συνδέεται με τους μεγάλους ηγέτες του πλανήτη και δίνει διαρκώς οδηγίες στο ταλαίπωρο προσωπικό. Σε μια από τις πιο αστείες σκηνές του φιλμ παίρνει τη θέση ενός γιατρού και έτσι «εξετάζει» και γνωρίζει τη δεύτερη, μια γυναίκα εσωστρεφή και τραυματισμένη, χαμένη στο προσωπικό της μυστήριο.

Ο Βίρζι δεν κρύβει ποτέ τις προθέσεις του: Η «Τρελή χαρά» είναι μια ταινία που απευθύνεται στο ευρύ κοινό. Η ιστορία δεν διαδραματίζεται σε ένα κλειστό φιλμικό σύμπαν, αντιθέτως η σινεμασκόπ φωτογραφία υπερτονίζει την ομορφιά του φυσικού τοπίου από τις πρώτες κιόλας σκηνές, ενώ η μουσική υπόκρουση υπογραμμίζει, ευγενώς μεν, ολοφάνερα δε, τις συγκινησιακές κορυφώσεις του μύθου.

Είναι όμως αυτό «ανεύθυνο» και «ασεβές» απέναντι στο πρόβλημα που τον απασχολεί; Οχι και αυτό γιατί ο Βίρζι (που συνυπογράφει το σενάριο) οδηγεί την ιστορία του σε ένα δυνατό φινάλε, εκ του οποίου αναδύεται ο ανθρωπισμός του. Τι κι αν αυτές οι προθέσεις υποτάσσονται στους νόμους και τις υποδείξεις του μελοδράματος; Σημασία έχει αν λειτουργούν. Και δεν θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αν ο άνθρωπος πίσω από την κάμερα δεν έδειχνε να συμπάσχει πραγματικά με αυτές τις εύθραυστες γυναίκες που, εγκλωβισμένες στην ενοχή, αναζητούν εναγωνίως μια θέση στον κόσμο των άλλων.

Βαθμοί: 6