Στο καλύτερο, κατά τη γνώμη του γράφοντος, έργο του συγγραφικού διδύμου μετά το «Ο Εβρος απέναντι», η Νένα Μεντή βλέπει στη «Δεύτερη φωνή» ένα έργο πολύ πιο σύγχρονο, που πιάνει πολλά θέματα της σύγχρονης ελληνικής οικογένειας. Οχι στηλιτεύοντάς τα, αλλά με ένα νοιάξιμο και μια συμπάθεια. Σαν να λέει «κι εμείς που το γράψαμε κι εμείς που το παίζουμε στην ίδια κατάσταση είμαστε». Η μάνα της οικογένειας, την οποία ενσαρκώνει, είναι μια δεύτερη τραγουδίστρια που είχε όνειρο να γίνει πρώτη και το κουβαλάει σαν απωθημένο, το οποίο προβάλλει ουσιαστικά και στην κόρη της. Καμία αναλογία με τη Νένα (Μεντή); «Σχεδόν καμία» με κόβει. «Μόνον ότι είμαι κι εγώ μάνα και έχω κάνει την ίδια διαδρομή, χρονικά, συμμετέχοντας στην παραγωγή αυτού του τόπου, έως σήμερα. Θέλω να πιστεύω ότι δεν έχω καμία σχέση. Η ηρωίδα είναι μια δεύτερη τραγουδίστρια. Εγώ δεν αναρωτήθηκα ποτέ αν είμαι πρώτη ή δεύτερη. Είμαι μια ηθοποιός. Ελπίζω, καλή. Την καταλαβαίνω αυτήν τη γυναίκα. Κάποιες φορές με αηδιάζει, αλλά τη συμπονώ. Δεν φταίει αυτή». Ποιος φταίει λοιπόν; «Αχ, θα πιάσουμε την καραμέλα. Θα πω αυτά που λέμε πάντα. Φταίει το στερεότυπο της παιδείας. Η μόρφωσή μας ή μάλλον η έλλειψή της, η φτώχεια μας, το λάιφσταϊλ, η μιζέρια μας. Το θέμα είναι τι κάνουμε από δω και πέρα. Τι να σας πω. Τα έχω χαμένα κι εγώ, όπως όλος ο κόσμος. Είμαι και ήμουν της ανατροπής, αλλά πλέον δεν πιστεύω ότι μπορεί να γίνει πια κάτι. Κάποτε πιστεύαμε ότι μπορούμε να τα ανατρέψουμε όλα, πραγματικά. Θεωρητικά. Πφφφ, τι σημασία έχει το “θεωρητικά”».
Ο ΤΡΑΜΠ. Το προχωράει και παραπέρα: «Και μόνο που βλέπεις αυτήν τη μούρη (σ.σ.: του Ντόναλντ Τραμπ), στην Αμερική, έχει τελειώσει. Πάμε κατά διαόλου. Οι μάσκες έχουν πέσει. Βέβαια, αυτό μπορεί να έχει και τα καλά του. Οπως και με το “πρώτη φορά Αριστερά”. Μας κάνει να αναλογιστούμε τι γίνεται και πού πάμε, τελικά». Κλείνει δε την παρένθεση με μια νότα απαισιοδοξίας: «Νομίζω ότι θα ζήσουμε πολύ άσχημα πράγματα».
Τη ρωτάω για τον σύζυγό της, άλλοτε αγωνιστή του Πολυτεχνείου. «Ηταν από αυτήν τη γενιά, αλλά δεν έπαιξε στον στίβο της διεκδίκησης, δεν πήρε πόστα, έμεινε στην απέξω. Δεν συμβιβάστηκε με το μοντέλο “προνόμια, ΠΑΣΟΚ, δημοσιοϋπαλληλίκι”. Είναι κι αυτός δεύτερη φωνή. Δεν έγινε ποτέ πρώτος».
INFO
«Δεύτερη φωνή» των Θανάση Παπαθανασίου, Μιχάλη Ρέππα στο θέατρο Αποθήκη (Σαρρή 40, Ψυρή, τηλ. 210-3253.153), σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, με τους Νένα Μεντή, Δανάη Σκιάδη, Γιώργο Ζιόβα, Κωνσταντίνο Γαβαλά, Δημήτρη Σαμόλη, Γιώργο Κατσή