Λεωφορεία – φαντάσματα, που είτε έχουν καταστραφεί ολοσχερώς από πυρκαγιές είτε έχουν διαλυθεί για ανταλλακτικά είτε παραμένουν σε αχρησία εδώ και πάρα πολύ καιρό, επιχειρεί να παραλάβει επισήμως από τον ιδιώτη προμηθευτή η διοίκηση της εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ)!

Μάλιστα, η συγκεκριμένη παραλαβή, που αφορά συνολικά 404 λεωφορεία (ντίζελ και φυσικού αερίου) δρομολογείται έπειτα από την παρέλευση 12 ολόκληρων χρόνων από την προμήθεια και χρήση των λεωφορείων από την πρώην ΕΘΕΛ κι αφού στο μεσοδιάστημα αντίστοιχες επιτροπές έχουν αποφανθεί κατά της «οριστικής παραλαβής των οχημάτων λόγω υπαιτιότητας του προμηθευτή»!

Συγκεκριμένα, οι επιτροπές έκριναν ότι η προμηθεύτρια εταιρεία, πριν από την ένταξη των λεωφορείων στον στόλο της ΕΘΕΛ (το 2002 και το 2004), δεν προχώρησε στους απαραίτητους ποιοτικούς ελέγχους, με αποτέλεσμα τα οχήματα να παρουσιάζουν συνεχώς βλάβες και να τίθενται εκτός λειτουργίας, επιβαρύνοντας οικονομικά την ΕΘΕΛ με συνολικό ποσό άνω των 7,03 εκατ. ευρώ.

Παρ’ όλα αυτά, η σημερινή διοίκηση της ΟΣΥ με δύο αποφάσεις που έλαβε στις 9 Νοεμβρίου 2016 προχωρά στη συγκρότηση ισάριθμων επιτροπών (με πέντε μέλη η καθεμία) με αντικείμενο:

– Την «οριστική παραλαβή 283 λεωφορείων τύπου Irisbus Agora S diesel Euro3».

– Την «οριστική παραλαβή 121 λεωφορείων Irisbus Agora S CNG».

Και οι δύο αποφάσεις προβλέπουν ότι «έργο των επιτροπών είναι η παραλαβή των λεωφορείων, παρουσία εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου της προμηθεύτριας εταιρείας, σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 2 της από 16/02/2004 σύμβασης».

Κύκλοι της ΟΣΥ ανέφεραν χθες ότι σε περίπτωση οριστικής παραλαβής των λεωφορείων η διοίκηση της ΟΣΥ θα επιστρέψει στην προμηθεύτρια εταιρεία εγγυητική ύψους περίπου 7 εκατ. ευρώ, προσδοκώντας να παραλάβει ανταλλακτικά ίσης αξίας. Ωστόσο, πρόσθεταν, «τα νομικά ζητήματα που θα ανακύψουν από έναν τέτοιο συμψηφισμό θα είναι αρκετά».

Σημειώνεται ότι από τα 283 (υπό παραλαβή) λεωφορεία ντίζελ, τα οποία ενσωματώθηκαν στον στόλο της ΕΘΕΛ λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, τα 4 έχουν ήδη καταστραφεί ολοσχερώς από πυρκαγιές.

Από τα εναπομείναντα 279 λεωφορεία, σήμερα τα 58 έχουν χαρακτηριστεί ως «μη επισκευάσιμα», καθώς εκτός των άλλων δεν διαθέτουν μηχανικά μέρη (σασμάν, τροχούς, ηλεκτρονικά-ηλεκτρολογικά συστήματα, ταμπλό, ψυγεία), καθίσματα, πόρτες, παράθυρα, προφυλακτήρες κ.λπ.

Ετσι, στον στόλο της ΟΣΥ παραμένουν 221 λεωφορεία. Ομως, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σωματείου των Τεχνικών της ΟΣΥ Απόστολο Ραυτόπουλο, από αυτά τα 120 είναι καθηλωμένα στο αμαξοστάσιο του Ρέντη λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, με αποτέλεσμα από το σύνολο των 283 λεωφορείων που παρελήφθησαν το 2004 σήμερα να εκτελούν δρομολόγια μόλις τα 101.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τεχνικές επιτροπές της πρώην ΕΘΕΛ και της ΟΣΥ που έχουν ασχοληθεί διαχρονικά (το 2005, το 2009, το 2015 και το 2016) με τα τεχνικά προβλήματα που παρουσίασαν τα συγκεκριμένα λεωφορεία εντόπισαν αθροιστικά 35 βλάβες (σημαντικές και λιγότερο σημαντικές), οι οποίες οφείλονταν σε κατασκευαστικά λάθη – παραλείψεις.

Μεταξύ άλλων, εντόπισαν ρωγμές στα καπάκια των κινητήρων τους, διαρροές λαδιών από τις μηχανές, παρουσία λαδιού και αντιψυκτικού υγρού στα κυκλώματα των κλιματιστικών, ακατάλληλα ψυγεία, φθαρμένα σωληνάκια πετρελαίου, προβληματικά κιβώτια ταχυτήτων, ελαττωματικές βάσεις δεξαμενών καυσίμων, ρωγμές στα φίλτρα καυσίμου κ.λπ.

Μάλιστα, η τελευταία επιτροπή που συστάθηκε το περασμένο καλοκαίρι, σε πόρισμα που εξέδωσε στις 21/06/206, κοστολογεί τις ζημιές που έχει υποστεί συνολικά η ΟΣΥ από τη λειτουργία των 283 λεφορείων ντίζελ στο ποσό των 3.734.551,97 ευρώ.

Στο ίδιο πόρισμα περιλαμβάνεται και η ζημιά ύψους 3.300.159,62 ευρώ που έχει υποστεί η ΟΣΥ από την παραλαβή με κατασκευαστικά προβλήματα και των 121 λεωφορείων φυσικού αερίου.

Από το σύνολο των 121 λεωφορείων φυσικού αερίου σήμερα δρομολόγια εκτελούν μόνο τα 59!

Τα προβλήματα. Τα τεχνικά προβλήματα στα λεωφορεία φυσικού αερίου που αποδίδονται σε κατασκευαστικά λάθη, σύμφωνα με τα πορίσματα των τεχνικών, είναι πέντε:

– Πυράκτωση του δαπέδου 80 λεωφορείων στον χώρο των επιβατών καθώς λόγω κατασκευαστικού λάθους δεν υπήρχε η κατάλληλη μόνωση στο σημείο που βρισκόταν ο καταλύτης. Για τον λόγο αυτό στις 31/10/2006 καταστράφηκε ολοσχερώς λόγω ανάφλεξης το υπ’ αριθμόν ΥΜΕ 9988 λεωφορείο.

– Απώλεια ισχύος των κινητήρων λόγω ελαττωματικών κυλινδροκεφαλών. Μόνο για την αντικατάσταση των κυλινδροκεφαλών ο συνολικός χρόνος ακινητοποίησης των οχημάτων ανήλθε σε 8.950 ημέρες, με τα διαφυγόντα έσοδα της ΕΘΕΛ να αποτιμώνται σε 1.162.314,13 ευρώ.

– Μεγάλος αριθμός λεωφορείων, ενώ εκτελούσε συγκοινωνιακό έργο, χρειάστηκε να ακινητοποιηθεί και να οδηγηθεί στο συνεργείο εξαιτίας λανθασμένης ένδειξης STOP, χωρίς η προμηθεύτρια εταιρεία να μπορεί να εντοπίσει τα ακριβή αίτια.

– Ρωγμές στο αμάξωμα.

– Μερική επισκευή 119 κινητήρων φυσικού αερίου για ισάριθμα οχήματα.