Επρεπε να περάσουν ακόμη πέντε χρόνια στους δρόμους της Αθήνας μέχρι να σταθεί σε ένα μέρος –στο υπόγειο της γωνίας Αιόλου και Σοφοκλέους, εκεί όπου δεσπόζει σήμερα το κτίριο Καρατζά της Εθνικής Τράπεζας –για να βάλει μαζί με τον αδελφό του Βασίλη τα θεμέλια μιας επιχειρηματικής αυτοκρατορίας που μέτρησε έναν αιώνα ζωής: δημιούργησε σειρά πολυκαταστημάτων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιά, Λάρισα, μία από τις πιο επιτυχημένες δισκογραφικές εταιρείες, την Κολούμπια, και μονάδες παραγωγής που προμήθευαν την αγορά από οδοντόκρεμες και αφρούς ξυρίσματος (η δημοφιλής Κολινός) μέχρι κολόνιες (4711) και απορρυπαντικά (Γουλάιτ). Κι όλα αυτά προβάλλονταν μέσα από σλόγκαν που άφησαν εποχή, όπως το «Διαλέγουν πριν από σας –για σας» που δημιουργούσε η διαφημιστική εταιρεία Γκρέκα υπό τη διεύθυνση του μετέπειτα δημάρχου Πειραιά Αριστείδη Σκυλίτση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. Θα μπορούσε να είναι παραμύθι, αλλά είναι η πραγματική ιστορία πίσω από την επιχείρηση Αδελφοί Λαμπρόπουλοι, που σφράγισε με την παρουσία της την οικονομική και πολιτιστική ζωή της χώρας τον 20ό αιώνα, όπως παρουσιάζεται μέσα από το λεύκωμα «Αφοί Λαμπρόπουλοι, 1901-1999, διαλέγουν πριν από σας –για σας», που βασίζεται στην έρευνα των Ελένης Μπενέκη και Αργυρώς Αγγελοπούλου, επιμελήθηκε η Αλεξάνδρα Χαριτάτου και εξέδωσε το Φιλανθρωπικό Ιδρυμα Δημητρίου και Μπλανς Λαμπροπούλου. Λεύκωμα που μπορεί να αποτελέσει πολύτιμο βοήθημα για τους ερευνητές καθώς περιέχει αναλυτικά στοιχεία για την εξέλιξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της οικογένειας Λαμπρόπουλου –την ίδια ώρα αποτελεί κι ένα τεκμηριωμένο ταξίδι στην οικονομική ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα με παράθεση πολλών και ενδιαφερόντων στοιχείων. Είναι όμως κι ένα ενδιαφέρον ανάγνωσμα για τον μέσο αναγνώστη που θα επιστρέψει στο παρελθόν μέσα από τις παλιές διαφημίσεις και τις φωτογραφίες με τις στολισμένες βιτρίνες του κτιρίου στη συμβολή των οδών Αιόλου και Σταδίου, εκεί όπου σχεδόν όλοι έχουμε δώσει ραντεβού: «Στου Λαμπρόπουλου».
Κατήργησε τον πάγκο ως μέσο προβολής εμπορευμάτων. Εισήγαγε τον ανοιχτό ενιαίο χώρο που επιτρέπει στον πελάτη να έρθει σε άμεση επαφή με τα προϊόντα χωρίς τη μεσολάβηση του πωλητή. Εχτισε ένα σύγχρονο μέγαρο την περίοδο 1962-65 κόστους 30 εκατ. δρχ. –το γνωστό μας κτίριο στο κέντρο της Αθήνας –που αντικατέστησε τα παλαιότερα. Και υιοθέτησε για πρώτη φορά τη φιλοξενία άλλων καταστημάτων μέσα στο δικό της πολυκατάστημα (shop in a shop).
Κι αν όλα αυτά επέτρεψαν στην επιχείρηση, που από το 1901 έως το 1997 προσέθεσε 17 μέλη στα διοικητικά της συμβούλια –όλα μέλη της οικογένειας -, να ανθήσει, με κορυφαία ίσως περίοδο τη δεκαετία του ’70, οπότε και διέθετε περί τους 35.000 κωδικούς προς πώληση, η οικογένεια Λαμπρόπουλου έπαιξε κομβικό ρόλο και στην πολιτιστική ζωή της χώρας.
INFO
H έκδοση «Αφοί Λαμπρόπουλοι, 1901-1999, διαλέγουν πριν από σας – για σας» παρουσιάζεται την ερχόμενη Τετάρτη στις 19.00 στο Ζάππειο παράλληλα με έκθεση τεκμηρίων από την ιστορία της επιχείρησης