Οι αγωνιώδεις εκκλήσεις για βοήθεια του πιλότου της μοιραίας πτήσης 2933 της LaMia που παρέσυρε στον θάνατο 71 ανθρώπους ξεκληρίζοντας τη βραζιλιάνικη ομάδα Σαπεκοένσε, πιθανόν να αποτελέσουν τον μίτο των ερευνών για να λυθεί το μυστήριο της πτώσης του αεροπλάνου στις πλαγιές του Μεντεγίν.
Ο συγκυβερνήτης αεροσκάφους της εταιρείας Avianca Χουάν Σεμπάστιαν Ουπέγκι ανέφερε σε συζήτηση με φίλους του στο Διαδίκτυο πως άκουσε τον κυβερνήτη της πτήσης 2933 Μικέλ Κιρόγκα να ικετεύει τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας για βοήθεια.
Σύμφωνα με τον Ουπέγκι, ο Κιρόγκα είπε: «Το GPS δεν λειτουργεί, δεν ξέρω τι συμβαίνει. Εχουμε πλήρη κατάρρευση του ηλεκτρονικού συστήματος. Δώστε μας συντεταγμένες για να προσγειωθούμε. Τώρα δεν έχω επαφή με το ραντάρ. Δώστε μας συντεταγμένες για να προσγειωθούμε. Πέφτουμε. Βοηθήστε μας».
Ο Ουπέγκι είπε επίσης πως έγινε τότε αντιληπτό ότι όλα τελείωσαν. «Ολοι κλαίγαμε».
Ο πύργος ελέγχου του αεροδρομίου του Μεντεγίν είχε δώσει λίγο νωρίτερα προτεραιότητα για αναγκαστική προσγείωση στην πτήση 8170 της εταιρείας VivaColombia, που είχε αναφέρει διαρροή καυσίμων.
Η πτήση 2933 πήρε εντολή να κάνει κύκλους στα 21.000 πόδια και τέθηκε τρίτη ή τέταρτη στη σειρά για προσγείωση.
Η βολιβιανή αεροσυνοδός Χιμένα Σουάρες, μία εκ των έξι διασωθέντων από την πτώση του αεροπλάνου της LaMia, είπε σε κυβερνητικούς αξιωματούχους της Κολομβίας πως ένα λεπτό πριν από τη συντριβή έσβησαν τα φώτα του αεροσκάφους και έπεσε κατακόρυφα.
Η Σουάρες φέρεται να είπε ότι το αεροσκάφος έφτασε στα όριά του για ένα τέτοιο ταξίδι.
Την αεροσυνοδό επιβεβαιώνει και ένας εμπειρογνώμων της, αεροπορίας ο οποίος δήλωσε πως το συγκεκριμένο μοντέλο αεροσκάφους μπορεί να καλύψει απόσταση 2.965 χιλιομέτρων, ενώ το ταξίδι που πραγματοποίησε ήταν 2.960 χλμ.
Ο εκ των διασωθέντων ιπτάμενος τεχνικός Ερβιν Τιμούρι δήλωσε στο Radio Caracol πως «πολλοί από τους επιβάτες σηκώθηκαν από τις θέσεις τους και άρχισαν να φωνάζουν. Εγώ έβαλα την τσάντα ανάμεσα στα πόδια μου και κάθησα σε εμβρυακή θέση, όπως προβλέπεται από το πρωτόκολλο σε επείγουσες περιπτώσεις».
Η μαρτυρία πυροσβέστη που έλαβε μέρος στη διάσωση, αποκάλυψε πως στα συντρίμμια του αεροσκάφους βρέθηκαν τελικά δέκα άνθρωποι ζωντανοί, αλλά τέσσερις δεν κατάφεραν να κρατηθούν στη ζωή.
Το γεγονός ότι το αεροπλάνο δεν εξερράγη μετά την πρόσκρουση στο έδαφος και η μαρτυρία της Νάνσι Μουνός πως «πέρασε πάνω από το σπίτι μου χωρίς θόρυβο. Οι μηχανές πρέπει να είχαν σταματήσει», ενισχύει τη θεωρία πως το τζετ τύπου Avro RJ85 είχε ξεμείνει από καύσιμα.
Εμπειρογνώμονες υποστηρίζουν πως το αεροπλάνο έπρεπε να ανεφοδιαστεί στην Μπογκοτά πριν συνεχίσει το ταξίδι του στο Μεντεγίν. Πιθανόν το γεγονός ότι ο Κιρόγκα ήταν συνιδιοκτήτης της LaMia να έπαιξε ρόλο στην απόφασή του να μην ανεφοδιαστεί στην Μπογκοτά για να κερδίσει χρόνο και χρήμα.
Ο διευθυντής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Κολομβίας Αλφρέδο Μποκανέγκρα υποστήριξε πως παρά το γεγονός ότι η έρευνα εστιάζεται σε πιθανό ηλεκτρικό πρόβλημα του αεροσκάφους, δεν αποκλείεται η πιθανότητα να ξέμεινε από καύσιμα.