Η ανάπτυξη των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών μέσω κινητών τηλεφώνων σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ο κρίκος που φέρνει ακόμα πιο κοντά τράπεζες και τηλεπικοινωνίες επανακαθορίζοντας τη μεταξύ τους σχέση. Διεθνώς οι δύο κλάδοι βρίσκονται ήδη σε αναζήτηση των κατάλληλων συνεργασιών, που θα τους επιτρέψουν να δημιουργήσουν συνέργειες και καινοτόμες λύσεις στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας ανταποκρινόμενοι στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών.

Οπως εκτιμά πρόσφατη έκθεση της Εrnst and Υoung (ΕΥ) με τίτλο «Decoding mobile financial services – Innovation and collaboration to drive growth», οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες μέσω κινητών τηλεφώνων μπορούν να βοηθήσουν τις τράπεζες να εξυπηρετήσουν μία τεράστια αγορά στην οποία πιθανόν να μην είχαν πρόσβαση λόγω του υψηλού κόστους υποδομών που απαιτεί η φυσική παρουσία. Την ίδια στιγμή, η παροχή χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών μέσω κινητών λειτουργεί ως επιπρόσθετη πηγή εσόδων για τους παρόχους τηλεπικοινωνιών, ενισχύοντας τις πωλήσεις του κλάδου.

Μάλιστα, η έκθεση της ΕΥ διαπιστώνει ότι οι πληρωμές μέσω κινητών είναι η κατηγορία που έχει καταγράψει το υψηλότερο ποσοστό χρήσης μέχρι σήμερα. Πολλές από αυτές τις νέες υπηρεσίες βασίζονται σε στρατηγικές συμμαχίες μεταξύ χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και τηλεπικοινωνιακών παρόχων.

Ενας άλλος τομέας που φέρνει κοντά τράπεζες και τηλεπικοινωνιακούς παρόχους είναι αυτός της προσφοράς μικροποσών (microfinance) μέσω κινητών. Οπως αναφέρει η έρευνα της ΕΥ, «τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, αλλά και διάφοροι μη χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί μπαίνουν ήδη στη μάχη της παροχής πιστωτικών υπηρεσιών μικρής κλίμακας, ανοίγοντας διαύλους επιχειρηματικότητας για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά, όπως π.χ μέσω της συμμετοχικής χρηματοδότησης (crowdfunding)».

Συνέργειες για την προσφορά χρηματοοικονομικών υπηρεσιών μέσω κινητού τηλεφώνου προκύπτουν και για τον κλάδο των ασφαλιστικών εταιρειών καθώς η ανάπτυξη νέων ασφαλιστικών υπηρεσιών – προϊόντων που προσφέρονται μέσω κινητών δημιουργεί ήδη ευκαιρίες διακλαδικής συνεργασίας.

Πρόσβαση

Ενα επιπλέον όφελος από τη συνεργασία τραπεζών – τηλεπικοινωνιών προκύπτει ειδικά στις περιπτώσεις περιοχών όπου οι κάτοικοι δεν έχουν ακόμα πρόσβαση στο χρηματοπιστωτικό σύστημα.

Σήμερα υπολογίζεται ότι περίπου 620 εκατ. ζουν σε χώρες που έχουν θεσπίσει ρυθμιστικά πλαίσια ή ενθαρρύνουν μη τραπεζικούς οργανισμούς να συμμετάσχουν στον τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών. Στις περισσότερες από αυτές τις χώρες εμφανίζονται σημαντικές αποκλίσεις στα ποσοστά διείσδυσης της κινητής τηλεφωνίας και πρόσβασης των κατοίκων στο χρηματοπιστωτικό σύστημα.

Σύμφωνα με την ανάλυση της ΕΥ, περίπου 70% του πληθυσμού χωρίς πρόσβαση στο χρηματοπιστωτικό σύστημα «αποτελεί δυνητική αγορά, η οποία στο εγγύς μέλλον θα μπορεί να έχει πρόσβαση σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες μέσω κινητών τηλεφώνων».

Ασφάλεια

Η μελέτη της ΕΥ ερευνά και το θέμα της προστασίας της ασφάλειας και της ιδιωτικότητας ως ένα κοινό πεδίο δράσης τραπεζών και τηλεπικοινωνιακών παρόχων. Οπως υπογραμμίζεται στην έκθεση, πρόσφατα παραδείγματα κυβερνοεπιθέσεων (cyber attacks) αντικατοπτρίζουν την έκταση της ζημιάς που μπορεί να υποστούν οι επιχειρήσεις τόσο σε άμεση οικονομική ζημία όσο και σε αρνητικές επιπτώσεις στη φήμη τους. Οι επιχειρήσεις διατρέχουν τον κίνδυνο όχι μόνο να χάσουν την πελατειακή τους βάση αλλά και να τους επιβληθούν πρόστιμα από τις ρυθμιστικές Αρχές για μη συμμόρφωση με την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πελατών.