Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου συζήτησε χθες με τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γεράσιμο Κουζέλη όσα αναφέρει η έκθεση PISA του ΟΟΣΑ σχετικά με τις επιδόσεις των ελλήνων μαθητών και του ζήτησε να συγκροτήσει ειδική επιστημονική επιτροπή, η οποία θα υποβάλει τα συμπεράσματά της σχετικά με τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος και τις προτάσεις της για τη βέλτιστη αντιμετώπισή τους.

Οπως τόνισε εξάλλου ο Γεράσιμος Κουζέλης όταν ανακοινώθηκε η έρευνα, το ΙΕΠ θα καταθέσει, συμπληρωματικά με τις μέχρι τώρα προτάσεις του, σχέδιο πρωτοβουλιών για την ουσιαστική αναβάθμιση της καλλιέργειας των ικανοτήτων που μετράει η έρευνα. Οπως είχε πει, αν και τα αποτελέσματα δεν μπορούν να ερμηνευτούν ως συγκριτική αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, καθώς οι κοινωνίες και τα πολιτισμικά περιβάλλοντα των χωρών που συμμετέχουν διαφέρουν σημαντικά, η αξία κάποιων από τις διαστάσεις της γνώσης και των ικανοτήτων που αξιολογεί το PISA θα πρέπει να επανεξεταστεί από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Τι να αλλάξουμε; «Θα πρέπει να ληφθούν πρόνοιες σχετικά με τα προγράμματα σπουδών, τα βιβλία, τις διαδικασίες μάθησης και την αξιολόγησή τους. Οι γνωστικές αυτές διαστάσεις αναφέρονται (κατά μια πρώτη προσέγγιση) πρωτίστως:

n στις εφαρμογές που συνδέονται με τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες,

n στη διατύπωση ερωτημάτων και υποθέσεων καθώς και στην αναζήτηση λύσεων σε προβλήματα ως θεμελιώδους άξονα των επιστημών,

n στην ικανότητα δημιουργικής εφαρμογής και όχι απλής αναπαραγωγής θεωρητικών γνώσεων,

n στην καλλιέργεια της ερευνητικής και επινοητικής ευφυΐας,

n και προπάντων στην πραγματική και κριτική κατανόηση κειμένων» σημείωσε ενδεικτικά ο Γεράσιμος Κουζέλης.

Σχετικά με τις μεγάλες διαφορές, τις οποίες εντόπισαν χθες και οι εκπρόσωποι των ιδιωτικών σχολείων, ανάμεσα στις χαμηλές και τις υψηλές επιδόσεις των ελλήνων μαθητών, ο πρόεδρος του ΙΕΠ ανέφερε:

«Στην ανάλυση των στατιστικών δεδομένων που προέρχονται από το PISA έχει ήδη παλαιότερα επισημανθεί πως τα ελληνικά αποτελέσματα χαρακτηρίζονται από πολύ μεγάλη διαφορά ανάμεσα στις υψηλές και χαμηλές επιδόσεις, με τις τελευταίες να είναι η κύρια πηγή χαμηλότερης κατάταξης της χώρας. Η επισήμανση αυτή θέτει εκ νέου το θέμα της ουσιαστικής εξίσωσης των όρων εκπαίδευσης καθώς και της ενίσχυσης των κοινωνικά ασθενέστερων και ευάλωτων ομάδων, που αποτελεί και προτεραιότητα της πολιτείας».

Αρκεί η εξίσωση αυτή, όπως δυστυχώς συνηθίζεται στη χώρα μας, να μη γίνει προς τα κάτω.

Ακριβώς στο σημείο αυτό στάθηκε ο βουλευτής του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς, ο οποίος σημείωσε το γεγονός ότι έχει αυξηθεί σημαντικά το ποσοστό των μαθητών με χαμηλές επιδόσεις, ενώ δυστυχώς συγχρόνως ο αριθμός των μαθητών που αριστεύουν συρρικνώνεται, δείχνοντας ανησυχητικά σημάδια εξίσωσης προς τα κάτω. Ο βουλευτής ρωτά τον Κώστα Γαβρόγλου για τα αίτια των αρνητικών επιδόσεων και θέτει ζήτημα της συναίνεσης των κομμάτων σε ένα κοινό μακροπρόθεσμο σχέδιο για την παιδεία, το οποίο να μη μεταβάλλεται κάθε φορά που αλλάζει ο υπουργός.