Περίπου μία ώρα λιγότερο θα διαρκεί το ταξίδι με αυτοκίνητο από την Αθήνα στην Πάτρα με την ολοκλήρωση των έργων στον οδικό άξονα Κορίνθου – Πατρών. Πλέον ένας δρόμος στον οποίο επί χρόνια έχουν σημειωθεί δεκάδες θανατηφόρα τροχαία μετατρέπεται σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, που θα προσφέρει ασφάλεια στους οδηγούς.

Οι εργασίες αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί στα τέλη του ερχόμενου Μαρτίου ή, το αργότερο, έως τις αρχές του Απριλίου. Ετσι, έπειτα από τρεις μήνες οι οδηγοί θα χρειάζονται λιγότερο από δύο ώρες για να διανύσουν τα 216 χιλιόμετρα που χωρίζουν την Αθήνα από την πρωτεύουσα της Αχαΐας.

Τη σχεδίαση και κατασκευή του έργου έχει αναλάβει η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός, η οποία θα εκμεταλλευτεί τον αυτοκινητόδρομο για 30 χρόνια, με αφετηρία το 2008. Στην κοινοπραξία συμμετέχουν οι εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Vinci Concessions, J&Ρ – Αβαξ, Hochtief ΡΡΡ και Ακτωρ Παραχωρήσεις.

Το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, την περίοδο κατασκευής ο οδικός άξονας χρηματοδοτείται κατά 38% από ιδιωτικά κεφάλαια, κατά 33% από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ενωσης, κατά 23% από τη συμβολή των χρηστών και κατά 6% από το ελληνικό Δημόσιο.

Η Ολυμπία Οδός είναι το μοναδικό έργο που κατασκευάζεται σε παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας στο 85% του δρόμου, καθιστώντας το έτσι ένα από τα δυσκολότερα έργα που γίνονται σήμερα στη χώρα.

Στα εργοτάξια της Κορίνθου – Πατρών οι εργασίες αφορούν την κατασκευή 380 μεγάλων τεχνικών έργων (σήραγγες, γέφυρες, άνω και κάτω διαβάσεις) καθώς και πάνω από 400 έργα αντιστήριξης και κόμβους.

Ειδικότερα, στον οδικό άξονα Κορίνθου – Πατρών, μεταξύ άλλων, κατασκευάζονται:

– 12 σήραγγες συνολικού μήκους 16 χιλιομέτρων.

– 209 γέφυρες.

– 29 ανισόπεδοι κόμβοι. Μάλιστα, ο κόμβος του Ρίου είναι ένα ιδιαίτερα πολύπλοκο τεχνικό έργο γιατί εξυπηρετεί οκτώ διαφορετικές κατευθύνσεις.

Η συνολική πρόοδος κατασκευής στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα έφτασε στα τέλη Νοεμβρίου το 88%. Κατά μήκος του οδικού άξονα λειτουργούν έξι εργοτάξια, στα οποία απασχολούνται πάνω από 3.000 εργαζόμενοι.

Σημειώνεται ότι στις αρχές του περασμένου Σεπτεμβρίου δόθηκαν στην κυκλοφορία:

– Τα πρώτα 20 χιλιόμετρα από τον κόμβο Αχαΐας έως τον κόμβο Κιάτου.

– Δύο νέες σήραγγες στην περιοχή του Δερβενίου Κορινθίας. Οι δύο αλλεπάλληλες σήραγγες έχουν συνολικό μήκος 1.210 μέτρα, ενώνονται μεταξύ τους με γέφυρα 120 μέτρων και εντάσσονται σε κατασκευασμένο τμήμα δύο χιλιομέτρων της Ολυμπίας Οδού.

Επόμενος στόχος είναι η παράδοση στην κυκλοφορία ενός ακόμη τμήματος ολοκληρωμένου αυτοκινητόδρομου από το Κιάτο στο Ξυλόκαστρο μήκους 14 χιλιομέτρων.

ΟΙ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ. Οπως προαναφέρθηκε, ο σχεδιασμός έως τώρα προβλέπει την παράδοση του οδικού άξονα το αργότερο στις αρχές του ερχόμενου Απριλίου.

Ωστόσο, όπως έγινε γνωστό από την κοινοπραξία, εννέα χιλιόμετρα σε τέσσερα σημεία από την Κόρινθο έως την Πάτρα (Δερβένι, Καμάρες, Αραχωβίτικα και ανισόπεδος κόμβος Ρίου) θα ολοκληρωθούν το φθινόπωρο του 2017. Στα τμήματα αυτά η κυκλοφορία θα εξυπηρετείται μέσω τοπικών παρακάμψεων.

Αρχαιολογικές ανασκαφές και απαλλοτριώσεις καθυστερούν το έργο. Ειδικότερα, σύμφωνα με την κοινοπραξία, στην περιοχή Καμάρι Κορινθίας οι αρχαιολογικές εκσκαφές φαίνεται να καθυστερούν την πορεία των εργασιών, εμποδίζοντας την κατασκευή του ενός ρεύματος κυκλοφορίας προς Αθήνα.

Οσον αφορά τις απαλλοτριώσεις, το σημαντικότερο πρόβλημα εντοπίζεται στις Καμάρες, το οποίο είναι και το σημείο διεπαφής με τον σιδηρόδρομο. Εδώ, ένα τμήμα 500 μέτρων δεν θα είναι έτοιμο έως τις αρχές Απριλίου και θα χρειαστεί να συνεχίσει να λειτουργεί για κάποιο διάστημα με τη σημερινή κυκλοφοριακή ρύθμιση.