Από την έκδοση μηνιαίων λογαριασμών στους πελάτες της ΔΕΗ που επιθυμούν να τους λαμβάνουν ηλεκτρονικά μέχρι την πώληση εταιρείας με 400.000-500.000 καταναλωτές προκειμένου να ελέγξει η ίδια την υποχρεωτική μείωση του μεριδίου της. Και από γενναίες εκπτώσεις πέραν του υφισταμένου 15% σε όσους καταναλωτές παραμένουν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους μέχρι κλιμακωτές μειώσεις για όσους δεν ξεπερνούν σε οφειλές τα 500 ή 1.000 ευρώ.
Τα παραπάνω αποτελούν μερικά από τα σχέδια που έχει αποφασίσει ή εξετάζει την περίοδο αυτή η ΔΕΗ κάτω από την πίεση που της ασκεί το υποχρεωτικό από τους δανειστές άνοιγμα της αγοράς, και οι ανεξόφλητες οφειλές που είναι και ο μεγάλος της βραχνάς. Διότι μηνιαίοι λογαριασμοί –έστω και ηλεκτρονικά σε πρώτη φάση –σημαίνει χαμηλότερα ποσά, που άρα εξοφλούνται πιο εύκολα, αύξηση ρευστότητας της ΔΕΗ αφού έτσι θα εισπράττει ανά μήνα αντί ανά δίμηνο όπως σήμερα, και φυσικά προσαρμογή στον ανταγωνισμό των ιδιωτών που υιοθέτησαν από την αρχή τη συγκεκριμένη μέθοδο. Εφόσον μάλιστα ξεπερασθεί και το ζήτημα του κόστους (20 εκατ. ευρώ σε δαπάνες εκτύπωσης και αποστολής) που συνεπάγεται η μετατροπή όλων των λογαριασμών σε μηνιαία βάση, ίσως να δούμε γενίκευση του μέτρου και στους επτά εκατομμύρια πελάτες.
Δεν είναι η μόνη ανατροπή που φέρνει ο ανταγωνισμός στο ρεύμα. Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει και το πλάνο της ΔΕΗ για σύσταση εταιρειών λιανικής που θα προικοδοτηθούν με πελατολόγιο και θα πωληθούν μέσω διαγωνισμών, προκειμένου κατά τη διοίκηση της επιχείρησης να επιτευχθεί ελεγχόμενα η υποχρεωτική από το Μνημόνιο μείωση του μεριδίου της στην αγορά. Σύμφωνα με την προκήρυξη της ΔΕΗ για την επιλογή συμβούλου που θα αναλάβει το έργο, πρόκειται για τη δημιουργία ενός αντιπροσωπευτικού δείγματος πελατών από όλες τις κατηγορίες τόσο από άποψη χρήσης (επαγγελματικοί, οικιακοί, βιομηχανικοί, αγροτικοί) όσο και από άποψη συνέπειας (καλοπληρωτές αλλά και κακοπληρωτές) προκειμένου αμέσως μετά να διεξαχθεί ο διαγωνισμός για την επιλογή του επενδυτή. Σύμφωνα με τα όσα έχει ανακοινώσει η ίδια η ΔΕΗ, μιλάμε για μια εταιρεία με 400-500.000 πελάτες, ήτοι το 6%-7% της αγοράς λιανικής.
Το σχέδιο είναι εξαιρετικά χρονοβόρο αλλά και περίπλοκο, φαίνεται πάντως ότι υιοθετείται από τον αρμόδιο υπ. Ενέργειας Γ.Σταθάκη. Δεδομένου ότι εντός τριμήνου πρέπει να υποβληθούν οι προσφορές των υποψήφιων συμβούλων και ότι η επιλογή του επενδυτή θα απαιτήσει άλλους 8 μήνες, η πώληση του πελατολογίου της ΔΕΗ σε ιδιώτες δεν πρέπει να αναμένεται πριν το Νοέμβριο του 2017.
Το τρίτο ζήτημα που απασχολεί έντονα τη ΔΕΗ αφορά τα ληξιπρόθεσμα χρέη. Αν και εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν τελικά ενταχθεί στη ρύθμιση των 36 δόσεων περίπου 600.000 οφειλέτες διακανονίζοντας χρέη ύψους 1 δισ. ευρώ, τα ληξιπρόθεσμα συνεχίζουν να βρίσκονται στα επίπεδα των 2 δισ. Εχουν επομένως πέσει στο τραπέζι διάφορες ιδέες που πιθανώς να ανακοινωθούν έως το τέλος του έτους όπως η διαμόρφωση κλιμακωτών ποσοστών εκπτώσεων για όσους δεν ξεπερνούν σε οφειλές τα 500 ή 1.000 ευρώ. Στον αντίποδα, σε εκείνους που παραμένουν συνεπείς μια ιδέα είναι να τους χορηγηθεί πέραν της έκπτωσης του 15% που ισχύει σήμερα και νέα μείωση.