Η χρονιά για τις πωλήσεις του βιβλίου μπορεί να χαρακτηριστεί αισιόδοξη, τηρουμένων των αναλογιών. Αυτό προκύπτει όχι τόσο από τα ψηλά νούμερα ορισμένου τύπου μυθιστορημάτων όσο από τον ικανοποιητικό μέσο όρο των υπολοίπων. Οι τίτλοι που προορίζονται να έχουν εμπορική ανταπόκριση, σε γενικές γραμμές, έχουν. Εστω και σε χαμηλότερα επίπεδα. Τα κύρια χαρακτηριστικά φέτος είναι τα εξής: συντήρηση του status των συγγραφέων που τα προηγούμενα χρόνια έκαναν μεγάλες πωλήσεις. Η λεγόμενη «γυναικεία λογοτεχνία» κρατά τις δυνάμεις της, ενώ κάθετη είναι η άνοδος του δοκιμίου. Κατά τα άλλα, τα τελευταία χρόνια δεν φαίνεται να έχουν «γεννηθεί» ονόματα στην ελληνική αγορά που θα μπορέσουν να αναρριχηθούν και να διατηρηθούν σε υψηλές θέσεις. Η ποιότητα όμως είναι εδώ, αρκεί να την ανακαλύψουμε. Πάμε να δούμε πρώτα την κατάσταση με την ελληνική λογοτεχνία:

Ελληνική λογοτεχνία

Η Ευγενία Φακίνου («Στο αυτί της αλεπούς», Καστανιώτης, Μάιος) βρίσκεται ψηλά αγγίζοντας τα 20.000 αντίτυπα. Οπωσδήποτε από τους πρώτους σε πωλήσεις και ο Πέτρος Μάρκαρης με το «Offshore» (Γαβριηλίδης), ο εκδοτικός οίκος δεν θέλει όμως να δώσει ακριβές νούμερο. Αρκείται στο να πει ότι όλα τα παλιότερά του βιβλία (συμπεριλαμβανομένης και της μετάφρασης του «Φάουστ») δίνουν 1.000-1.500 αντίτυπα τον χρόνο έκαστο. Ο Αύγουστος Κορτώ με τη «Νεοελληνική μυθολογία» (Πατάκης, Απρίλιος) έχει δώσει 14.000 αντίτυπα. Από κοντά ο Χρήστος Χωμενίδης με το «Νεαρό άσπρο ελάφι» (Πατάκης, Μάρτιος) αγγίζει τα 13.000 κομμάτια. Ο Διονύσης Χαριτόπουλος και οι «Πειραιώτες» του (Τόπος, Μάρτιος), 12.000 κομμάτια. Η Ιωάννα Καρυστιάνη με το «Φαράγγι» (Καστανιώτης) έδωσε 12.000 αντίτυπα το 2016. Το βιβλίο κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 2015 και έχει συνολικά 32.000 αντίτυπα. Ο Αύγουστος Κορτώ στο «Μικρό χρονικό τρέλας» (Πατάκης, Οκτώβριος) έχει ήδη φτάσει τα 10.000 κομμάτια. Ο Γιάννης Ξανθούλης με το βιβλίο «Την Κυριακή έχουμε γάμο» (Διόπτρα) φέτος πούλησε 9.000 αντίτυπα και συνολικά πάνω από 22.000 από τον Οκτώβριο του 2015. Η Ζοέλ Λοπινό με το «Διαμαντένιο σώμα» (Καστανιώτης, Μάιος) ανταμείβεται με 8.000 αντίτυπα. Ο Μίμης Ανδρουλάκης στο «Ταξίδι του μέλιτος» (Πατάκης) φτάνει τα 7.500 αντίτυπα το 2016, σε σύνολο 17.000 από τον Νοέμβριο του 2015. Οι Κώστας Κουτσομύτης και Ευάγγελος Μαυρουδής υπογράφουν το «Κόκκινο τάνγκο» (Κέδρος, Μάιος) με 7.000 αντίτυπα. Ο Πέτρος Τατσόπουλος πάει στο «Γκαγκάριν» (Οξύ, Οκτώβριος) πουλώντας 6.000 αντίτυπα. Οι Γιώργος Γούσης, Δημοσθένης Παπαμάρκος και Γιάννης Ράγκος με το κόμικ «Ο Ερωτόκριτος» (Polaris, Απρίλιος) δίνουν 6.000 κομμάτια. Η βραβευμένη «Νίκη» (Πατάκης) του Χρήστου Χωμενίδη τρέχει φέτος με 5.000 αντίτυπα. Πρωτοεκδόθηκε τον Απρίλιο του 2014 και έχει ξεπεράσει τα 34.000 αντίτυπα. Η Κική Δημουλά με την «Ανω τελεία» (Ικαρος, Νοέμβριος) έφτασε ήδη τα 3.000 αντίτυπα. Το θαυματουργό «Γκιακ» (Αντίποδες) του Δημοσθένη Παπαμάρκου πρωτοκυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 2014. Φέτος έχει κόψει 3.000 αντίτυπα και τώρα τρέχει η 19η χιλιάδα. Το κλειστοφοβικό στιγμιότυπο «Λευκή κουρτίνα» (Καστανιώτης, Απρίλιος) του Δημήτρη Γράψα πούλησε 2.500 κομμάτια, όσα και το «Κλαρινέτο» του Βασίλη Αλεξάκη (Μεταίχμιο) σε ελάχιστες εβδομάδες κυκλοφορίας, ενώ η νουβέλα του Γιάννη Μακριδάκη «Η πρώτη φλέβα» (Εστία, Απρίλιος) έχει δώσει 2.000 αντίτυπα.

Τώρα έρχεται το βαρύ πυροβολικό των σελιδομετρητών: Η Λένα Μαντά εκτοξεύεται στα ύψη με το βιβλίο «Η εκδίκηση των αγγέλων» (Ψυχογιός, Μάιος) με 80.000 αντίτυπα. Για τη Χρυσηίδα Δημουλίδου («Οι δαίμονες δεν έχουν όνομα», Ψυχογιός, Μάιος) οι αριθμοί λένε 66.000 κομμάτια. Ο Γιάννης Καλπούζος με όχημα το «Σέρρα. Η ψυχή του Πόντου» (Ψυχογιός, Απρίλιος) φτάνει τα 48.000 αντίτυπα. Η Ρένα Ρώσση-Ζαΐρη και στο «Δυο φιλιά για την Αμέλια» (Ψυχογιός, Μάιος) αγγίζει τα 41.000 αντίτυπα. Η Σοφία Βόικου με το βιβλίο «Ψίθυροι του Βαρδάρη» (Ψυχογιός, Μάρτιος) φτάνει τα 17.000 αντίτυπα. Ο Σπύρος Πετρουλάκης («Η Παναγιά της φωτιάς», Μίνωας, Απρίλιος) κόβει 9.000 αντίτυπα, ενώ o Κώστας Κρομμύδας («Ουρανόεσσα», Διόπτρα, Μάιος) φτάνει τα 8.000 κομμάτια.

Ξένη λογοτεχνία

Υπέροχα νούμερα

και εξομολογήσεις

Το φαινόμενο Ελενα Φεράντε («Η υπέροχη φίλη μου», μτφ. Δήμητρα Δότση – Πατάκης, Μάιος) έχει πουλήσει 28.000 αντίτυπα. Το γοητευτικό «Confiteor» (μτφ. Ευρυβιάδης Σοφός – Πόλις, Απρίλιος) του Ζάουμε Καμπρέ αγγίζει τα 19.000 αντίτυπα. Η Βικτόρια Χίσλοπ και «Οι καρτ ποστάλ» (μτφ. Φωτεινή Πίπη – Διόπτρα, Οκτώβριος) αποδίδει 15.000 αντίτυπα. Το δεύτερο βιβλίο της «Τετραλογίας της Νάπολης» («Το νέο όνομα», μτφ. Δήμητρα Δότση – Πατάκης, Νοέμβριος) της Ελενα Φεράντε έχει πουλήσει 13.000 αντίτυπα. Η Τζέσι Μπάρτον και το «Κουκλόσπιτο» (μτφ. Μυρτώ Καλοφωλιά – Πατάκης, Ιανουάριος) είναι στα 12.000 αντίτυπα. Η Τζένιφερ Ντόνελι και «Η γέφυρα των μυστικών» (μτφ. Μαρία-Ρόζα Τραϊκόγλου – Διόπτρα, Απρίλιος) φτάνει τα 11.000. Ο αγαπημένος Τζόναθαν Κόου («Αριθμός 11», μτφ. Αλκηστις Τριμπέρη – Πόλις, Ιούνιος) έφτασε τα 8.000. Και ο Ορχάν Παμούκ με το «Κάτι παράξενο στο νου μου» (μτφ. Στέλλα Βρεττού – Ωκεανίδα) τα 9.000 αντίτυπα από τον Δεκέμβριο του 2015. Λίγο πιο κάτω ο Χουάν Πάμπλο Εσκομπάρ με το «Πάμπλο Εσκομπάρ, ο πατέρας μου» (μτφ. Μαρία Παλαιολόγου – Μίνωας, Οκτώβριος) έδωσε 7.500 κομμάτια. Η Χάνια Γιαναγκιχάρα στη «Λίγη ζωή» (μτφ. Μαρία Ξυλούρη – Μεταίχμιο, Νοέμβριος) αποδίδει 6.000 αντίτυπα σε ελάχιστο διάστημα. Το παιδί – θαύμα Γκαρθ Ρισκ Χάλμπεργκ και η «Πόλη στις φλόγες» (μτφ. Γιώργος Κυριαζής – Κέδρος) παραδίδουν φέτος 7.000 αντίτυπα. Πρωτοεκδόθηκε Νοέμβριο του 2015 με σύνολο 10.000 κομμάτια. Ο Τζούλιαν Μπαρνς στο βιβλίο «Ο αχός της εποχής» (μτφ. Θωμάς Σκάσσης – Μεταίχμιο, Μάρτιος) άγγιξε τα 5.000 κομμάτια. Ο Γουίλιαμ Γκόλντινγκ με την επανέκδοση «Ο άρχοντας των μυγών» (μτφ. Ρένα Χατχούτ – Καστανιώτης, Μάιος) βρίσκεται στα 5.000. Ο κλασικός Χένρι Τζέιμς και οι «Βοστονέζες» (μτφ. Μιχάλης Μακρόπουλος – Gutenberg, Απρίλιος) έχουν φτάσει αισίως τα 4.200 αντίτυπα. Ο Τζον Μπάνβιλ και η «Μπλε κιθάρα» (μτφ. Τόνια Κοβαλένκο – Καστανιώτης, Μάιος) έχει αγγίξει τα 3.500 κομμάτια. Σε απόσταση αναπνοής ο Αντρές Νέουμαν και «Ο ταξιδιώτης του αιώνα» (μτφ. Αχιλλέας Κυριακίδης – Opera, Ιούνιος). Ο Τομ Ρόμπινς και η «Θιβετιανή ροδακινόπιτα» (μτφ. Γιώργος Μπαρουξής – Αίολος) πρωτοεκδόθηκε τον Δεκέμβριο του 2014 και φέτος έχει δώσει 2.500 τεμάχια. Σύνολο 6.500. Η Εμιλι-Τζον Μάντελ με το μυθιστόρημα φαντασίας «Σταθμός έντεκα» (μτφ. Βάσια Τζανακάρη – Ικαρος, Απρίλιος) έχει φέρει 2.000 αντίτυπα. Η επανεκτιμημένη έκδοση του Μίλαν Κούντερα «Η αβάσταχτη ελαφρότητα της ύπαρξης» (μτφ. Γιάννης Χάρης – Εστία, Οκτώβριος) έχει πουλήσει κοντά στα 1.000 αντίτυπα. Ενώ υπάρχει και ο Χάρι Πότερ που δεν σταματά να μεγαλώνει και στις πωλήσεις. Το νέο πόνημα της Τζ.Κ. Ρόουλινγκ («Ο Χάρι Πότερ και το καταραμένο παιδί» (μτφ. Εφη Τσιρώνη – Ψυχογιός, Σεπτέμβριος) έφτασε τα 53.000 αντίτυπα.

Αστυνομική λογοτεχνία

Νέσμπο, «Κουκουβάγια» και «Ερωτας φονιάς»

Χωρίς αγνοούμενους αναγνώστες, η Αγγελική Νικολούλη και ο «Ερωτας φονιάς» (Καστανιώτης, Νοέμβριος) άγγιξαν τα 25.000 κομμάτια. Ακολουθεί ο Τζο Νέσμπο με τρία βιβλία που έχουν ακριβώς τον ίδιο αριθμό αντιτύπων! Είναι τα «Περισσότερο αίμα» (μτφ. Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη – Μεταίχμιο) με 10.000 το 2016, βιβλίο που πρωτοεκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2015 (σύνολο 20.000), «Αίμα στο χιόνι» (μτφ. Γεωργία Αρβανίτη – Μεταίχμιο) με 10.000 το 2016, βιβλίο που πρωτοεκδόθηκε τον Μάιο του 2015 (σύνολο 20.000), «Ο γιος» (μτφ. Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη – Μεταίχμιο) με 10.000 το 2016, βιβλίο που πρωτοεκδόθηκε τον Φεβρουάριο του 2015 (σύνολο 20.000). Κατόπιν ο Φίλιπ Κερ: ο «Ξαφνικός θάνατος» (μτφ. Γιώργος Μαραγκός – Κέδρος, Ιούνιος) έχει αγγίξει τα 6.000 αντίτυπα, το «Χέρι του Θεού» (μτφ. Γιώργος Μαραγκός – Κέδρος, Ιούλιος) επίσης τα 6.000 αντίτυπα. Ο Μισέλ Μπισί με το «Κορίτσι της πτήσης 5403» (μτφ. Αριάδνη Μοσχονά – Κέδρος) πούλησε 6.000 αντίτυπα φέτος και σύνολο 12.000 από τον Ιούνιο του 2015. Το νέο όνομα από τη Σκανδιναβία λέγεται Σάμιουελ Μπγιορκ και η «Κουκουβάγια» του (μτφ. Δέσπω Παπαγρηγοράκη – Διόπτρα, Μάιος) έδωσε 5.500 αντίτυπα. Ο Τεύκρος Μιχαηλίδης με το βιβλίο «Σφαιρικά κάτοπτρα, επίπεδοι φόνοι» (Πόλις, Μάιος) βρίσκεται στα 5.000 αντίτυπα. Το ναρκο-έπος του Ντον Γουίνσλοου («Το καρτέλ», μτφ. Ιλάειρα Διονυσοπούλου – Καστανιώτης, Οκτώβριος) άγγιξε τα 5.000. Η Ελενα Ακρίτα με το βιβλίο «Φόνος 5 αστέρων» (Διόπτρα) πυροβολεί 4.750 κομμάτια μέσα στο 2016 και συνολικά 22.000 από τον Οκτώβριο του 2015. Ο Φίλιπ Κερ στο «Αν οι νεκροί δεν ανασταίνονται» (μτφ. Γιώργος Μαραγκός – Κέδρος, Νοέμβριος) μοίρασε ήδη 4.000 κομμάτια. Ενα παραισθησιογόνο αστυνομικό του Ζαν – Κριστόφ Γκρανζέ («Ο ταξιδιώτης δίχως αποσκευές», μτφ. Μαρία Γαβαλά – Καλέντης, Ιούνιος) πήγε στα 3.000.

Δοκίμια – βιογραφίες – ιστορικά

Η ελληνική ιστορία στο limit up

Οι Στάθης Ν. Καλύβας – Νίκος Μαραντζίδης προπορεύονται με τα «Εμφύλια πάθη» (Μεταίχμιο). Εδωσαν 14.000 αντίτυπα το 2016 και συνολικά 27.000 από τον Σεπτέμβριο του 2015. Ο Στάθης Καλύβας έχει και το βιβλίο «Καταστροφές και θρίαμβοι, οι 7 κύκλοι της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας» (Παπαδόπουλος) που απέδωσε 13.000 μέσα στο 2016, σε σύνολο 25.000 αντιτύπων από τον Ιούνιο του 2015. Ο Βασίλης Κρεμμυδάς με την «Επανάσταση του 1821» (Gutenberg, Φεβρουάριος) αγγίζει τα 11.000 αντίτυπα. Ο Γιώργος Β. Δερτιλής με το «Επτά πόλεμοι, τέσσερις εμφύλιοι, επτά πτωχεύσεις 1821-2016» (Πόλις, Οκτώβριος) ξεπέρασε ήδη τα 10.000 κομμάτια. Ο Γιώργος Θ. Μαυρογορδάτος και το «1915 – Ο εθνικός διχασμός» (Πατάκης) απέφερε 10.000 αντίτυπα μέσα στο 2016 και συνολικά 12.400 από τον Νοέμβριο του 2015. Ο πρώην υπουργός Γιώργος Παπακωνσταντίνου με το «Game over, η αλήθεια για την κρίση» (Παπαδόπουλος, Απρίλιος) πούλησε 8.000 αντίτυπα. Ο κοσμολόγος Μαξ Τέγκμαρκ που υπογράφει το επιστημονικής εκλαΐκευσης βιβλίο «Το μαθηματικό μας σύμπαν» (μτφ. Νίκος Αποστολόπουλος, Τραυλός) φτάνει κοντά στα 7.500 αντίτυπα το 2016. Ο Στέλιος Ράμφος με την «Πολιτική από στόμα σε στόμα» (Αρμός, Οκτώβριος) έφτασε στα 6.200 κομμάτια. Ο εξαιρετικός Γιούβαλ Νώε Χαράρι με το «Sapiens. Μια σύντομη ιστορία του ανθρώπου» (Αλεξάνδρεια) ξεπέρασε τα 6.000 αντίτυπα από τον Δεκέμβριο του 2015. Ο Δημήτρης Νανόπουλος («Στον τρίτο βράχο από τον ήλιο», Πατάκης) έφτασε τα 5.400 αντίτυπα μέσα στο 2016 και τα 14.000 συνολικά από τον Νοέμβριο του 2015. Ο Πέτρος Τατσόπουλος στο «Ημουν κι εγώ εκεί» (Μεταίχμιο, Φεβρουάριος) πούλησε 5.000 κομμάτια. Το μεταθανάτιο του Κωστή Παπαγιώργη «Ο εαυτός» (Καστανιώτης, Νοέμβριος) έχει δώσει 3.500 κομμάτια. Ο Ατούλ Γκαουαντέ με το «Εμείς οι θνητοί» (μτφ. Λίο Καλοβυρνάς – Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Μάρτιος) άγγιξε τα 2.500 αντίτυπα. Ο διεθνώς γνωστός Εντσο Τραβέρσο («Η Ιστορία ως πεδίο μάχης», μτφ. Νίκος Κούρκουλος – Του Εικοστού Πρώτου, Οκτώβριος), ξεπέρασε ήδη τα 1.000 αντίτυπα.