Κουίζ προχριστουγεννιάτικης… κατάνυξης, για δυνατούς λύτες: Ποιο πρώην μέλος διοικητικού συμβουλίου δημόσιου πολιτιστικού θεσμού, παρότι ξηλώθηκε, εξακολουθεί, επίμονα και άνευ λόγου, να περιδιαβάζει τους διαδρόμους του οργανισμού, κρατώντας μάλιστα ακλόνητους στο Δημόσιο τους προσωπικούς του γραμματείς; Οι ευρόντες θα λάβουν – δημόσιο – μποναμά (για το καλό).
«Πολιτικά μετριάσματα και πολιτογραφίες». Και όταν μιλάμε για πολιτικό και για το Βυζάντιο, μιλάμε για την ευρύτερη έννοια του όρου. Αυτά είναι τα Πτωχοπροδρομικά, ποιήματα του –βυζαντινού –12ου αιώνα που μιλούν για την πείνα, την ανέχεια. Την κρίση, αν θέλετε, όπως και σήμερα. Μόνον που εκεί είχαν να απευθυνθούν στον Αυτοκράτορα (τον Μανουήλ Κομνηνό), σε μια εποχή που ο ελέω Θεού μονάρχης κατέβαινε από τον θρόνο και γινόταν πιο προσιτός. Τα έμμετρα σατιρικά ποιήματα του Θεόδωρου Πρόδρομου (1115-1166), ή Πτωχοπρόδρομου, βγήκαν από τα –ακαδημαϊκά –συρτάρια. Και πήραν «ζωή», χάρη σε μια εξαιρετικά γοητευτική συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου με το Μουσείο Μπενάκη, που έχει προκαλέσει απανωτά sold-out των παραστάσεων, μέσα στο μουσείο (στην Κουμπάρη 1) με τους υποβλητικούς φωτισμούς και τα πολύτιμα εκθέματα (μέχρι και Ελ Γκρέκο). Η δεύτερη κοινή δράση στο πλαίσιο του προγράμματος «Από τη σιωπή της προθήκης στο θεατρικό λόγο» (ξεκίνησε με τις παραστάσεις «Νεοπτολέμου Μύησις», με άξονα τον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή, που θα επαναληφθεί στις 15 Ιανουαρίου) γοήτευσε χάρη στη λεπτοδουλειά του υπευθύνου Στρατή Πανούριου. Απέδωσε δε το «Σκόρδα κεφάλια δώδεκα, κρομμύδια δεκαπέντε» (συνταγή για το δύσοσμο «αγιοζούμι» που… έτρωγαν οι μοναχοί με την προσθήκη ελαιολάδου), μια καθηλωτική παράσταση –μάλλον μια πρωτόγνωρη θεατρική εμπειρία –και δη στη «δύσβατη» γλώσσα του Βυζαντίου. Γοητευτική όμως ήταν και η αρχική «ξενάγηση» στα Πτωχοπροδρομικά και την εποχή από την εξίσου καθηλωτική δρα Αναστασία Δανδάκη, επιμελήτρια της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Συλλογής του Μουσείου Μπενάκη, που εισάγει στην παράσταση, με άξονα τον πίνακα «Η φιλοξενία του Αβραάμ» (με τρεις κοκκινοντυμένους Αγγέλους), απόκτημα του ίδιου του ιδρυτή Ιωάννη Μπενάκη και σκεύη από το βυζαντινό –αριστοκρατικό –τραπέζι. Ηρωες των ποιημάτων που «ξαναζούν» ο μοναχός Ιλαρίων (Στρατής Πανούριος), ένας πεινασμένος από το εμπάργκο της γυναίκας του σύζυγος (Ελενα Μαρσίδου), ένας λόγιος που ζηλεύει τους γείτονές του επειδή έχουν να φάνε (Νίκος Γιαλελής) και ένας οικογενειάρχης που πασχίζει να θρέψει 13 στόματα (Νέστορας Κοψιδάς).