Παρά τις καλές προθέσεις όσων τα διαλέγουν, πολλά δώρα είναι σκέτη αποτυχία και οι παραλήπτες τους είτε τα επιστρέφουν είτε τα αφήνουν σε μια γωνιά και τα ξεχνάνε. Πού μπορεί να οφείλεται αυτό;

Η απάντηση πιθανώς κρύβεται στις αντιλήψεις μας, σύμφωνα με μία νέα μελέτη, η οποία αποκαλύπτει πως όσοι κάνουν δώρα είθισται να εστιάζουν περισσότερο στην παροδική χαρά που αυτά θα δώσουν σε όποιον τα λάβει, ενώ οι παραλήπτες τους εστιάζονται περισσότερο στο πόσο χρηστικά είναι.

«Το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν όσοι αγοράζουν δώρα είναι ότι βλέπουν την όλη διαδικασία από την οπτική γωνία του αγοραστή και όχι από την οπτική γωνία του παραλήπτη», λέει η επιβλέπουσα ερευνήτρια δρ Έλανορ Γουΐλιαμς, επίκουρη καθηγήτρια Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα.

«Αυτό έχει ως συνέπεια να μην σκέπτονται πάντοτε τι θα προτιμούσε όποιος παραλάβει το δώρο, αλλά κυρίως τι αρέσει στους ίδιους και γι’ αυτό κάνουν πολλά λάθη στις επιλογές τους».

Η νέα μελέτη, που αποτελεί συνδυασμένη ανάλυση προγενέστερων, αποκαλύπτει αρκετά μυστικά που μπορούν να μας βοηθήσουν να κάνουμε την σωστή επιλογή:

* Τα χιουμοριστικά δώρα μπορεί να μοιάζουν διασκεδαστικά, αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι απολαμβάνουν περισσότερο τα πρακτικά ή χρήσιμα δώρα.

* Το δώρο δεν πρέπει υποχρεωτικώς να είναι κάποιο συγκεκριμένο αντικείμενο. Ένα εισιτήριο (π.χ. για έναν αγώνα ή συναυλία), λίγες ώρες σε ένα spaή ένα γεύμα σε ένα καλό εστιατόριο μπορεί να προσφέρουν πάρα πολλή χαρά. Μάλιστα αυτού του είδους τα δώρα έχουν το πρόσθετο πλεονέκτημα ότι ο παραλήπτης τους συσχετίζει μία καλή εμπειρία με το άτομο που τους την χάρισε και έτσι δημιουργείται ισχυρότερος δεσμός μεταξύ τους, κατά την δρα Γουΐλιαμς.

* Τα δώρα που υποδηλώνουν κοινωνική ευαισθησία, όπως μια δωρεά εξ ονόματος άλλου ατόμου, είναι κατάλληλα μόνο όταν ο παραλήπτης έχει στενή σχέση με τον δωρητή.

* Οι δωροεπιταγές είναι πολύ δημοφιλείς, αλλά καλύτερες είναι όσες μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πολλά καταστήματα και όχι σε μεμονωμένα, εκτός κι αν αυτός που κάνει το δώρο ξέρει ότι ο παραλήπτης του είναι πελάτης του συγκεκριμένου καταστήματος.

* Ο τρόπος χρήσης του δώρου είναι πολύ σημαντική παράμετρος. Οι περισσότεροι παραλήπτες προτιμούν όσα δώρα είναι εύκολα στη χρήση, αλλά οι δωρητές συνήθως δεν λαμβάνουν υπ’ όψιν τον τρόπο χρήσης όταν αγοράζουν ένα δώρο.

Η νέα μελέτη δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Current Directions in Psychological Science.