Οταν έγινε γνωστή η τραγική είδηση, το πρωί των Χριστουγέννων, αυτό που πέρασε από το μυαλό όλων ήταν μήπως επρόκειτο για τρομοκρατική ενέργεια. Μόλις λίγες ημέρες νωρίτερα, άλλωστε, είχε δολοφονηθεί ο ρώσος πρεσβευτής στην Αγκυρα από έναν ένοπλο που αναφέρθηκε στο Χαλέπι, και το μοιραίο Τουπόλεφ 154 κατευθυνόταν κι αυτό στην αεροπορική βάση Χμεϊμίμ της Συρίας από την οποία εξαπολύονταν τον τελευταίο καιρό οι ρωσικές αεροπορικές επιθέσεις που έκριναν την τύχη του πολέμου.

Αλλά χθες, ο ρώσος υπουργός Μεταφορών Μαξίμ Σολόκοφ απέκλεισε ουσιαστικά την τρομοκρατική ενέργεια ως αιτία της πτώσης του στρατιωτικού αεροσκάφους στη Μαύρη Θάλασσα, κοντά στο Σότσι, από την οποία βρήκαν τον θάνατο 92 άνθρωποι, περιλαμβανομένων του διευθυντή και 64 μελών της Χορωδίας του Κόκκινου Στρατού. «Οι πιθανότερες αιτίες είναι η τεχνική βλάβη ή το ανθρώπινο λάθος», τόνισε.

Ενώ 45 πλοία, 5 ελικόπτερα και αρκετά μη επανδρωμένα αεροσκάφη ερευνούσαν την περιοχή όπου είχε συντριβεί το αεροσκάφος προσπαθώντας να περισυλλέξουν τα πτώματα, στη χώρα κηρύχθηκε επίσημο πένθος, με κατοίκους της Μόσχας και άλλων πόλεων να αφήνουν λουλούδια σε αυτοσχέδια μνημεία. Εκτός από τα μέλη της δημοφιλούς χορωδίας, στο αεροπλάνο επέβαινε και μια διάσημη ρωσίδα γιατρός και φιλάνθρωπος, η Γελιζαβέτα Γκλίνκα, γνωστή ως «Δρ. Λίζα», η οποία θα παρέδιδε φάρμακα στο πανεπιστημιακό νοσοκομείο της Λατάκιας. «Ελπίζαμε μέχρι το τέλος σε ένα θαύμα, η ίδια η γυναίκα αυτή ήταν άλλωστε ένα θαύμα», είπε ο Μιχαήλ Φεντότοφ, επικεφαλής του προεδρικού συμβουλίου για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Το Τουπόλεφ 154, που σχεδιάστηκε τη δεκαετία του ’60, ήταν το κλασικό αεροσκάφος της πολιτικής αεροπορίας στα τελευταία χρόνια της Σοβιετικής Ενωσης και τα πρώτα χρόνια μετά την κατάρρευσή της. Ενώ η ρωσική κρατική εταιρεία Aeroflot έχει έκτοτε αντικαταστήσει τα περισσότερα Τουπόλεφ με νέα Μπόινγκ ή Αιρμπάς, ο ρωσικός στρατός εξακολουθεί να χρησιμοποιεί αρκετά παλιά Τουπόλεφ. Τα αεροσκάφη όμως δεν είναι αξιόπιστα. Πολλά από αυτά έχουν πέσει τα τελευταία χρόνια, περιλαμβανομένου κι εκείνου στο οποίο επέβαιναν στις 10 Απριλίου του 2010 ο πρόεδρος της Πολωνίας Λεχ Κατσίνσκι και δεκάδες ανώτατοι αξιωματούχοι της χώρας.

Το μοιραίο αεροσκάφος που είχε ξεκινήσει από τη Μόσχα, έκανε στάση στο Σότσι για ανεφοδιασμό και εξαφανίστηκε από τα ραντάρ λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του, ήταν 33 ετών και μετρούσε 6.689 ώρες πτήσης. Σύμφωνα με το υπουργείο Αμύνης, ο πιλότος ήταν έμπειρος και το αεροσκάφος επισκευάστηκε για τελευταία φορά τον Δεκέμβριο του 2014. Μέχρι χθες το βράδυ είχαν περισυλλεγεί 11 πτώματα και πάνω από 150 κομμάτια του αεροσκάφους.

Στο αεροσκάφος επέβαιναν 84 επιβάτες και 8 μέλη του πληρώματος. Ανάμεσα στους πρώτους ήταν 9 δημοσιογράφοι, 8 στρατιώτες και 2 κυβερνητικοί αξιωματούχοι. Τη μεγαλύτερη συγκίνηση στη χώρα, όμως, προκάλεσε ο χαμός των μελών του Μουσικού Συνόλου Αλεξαντρόφ, όπως είναι το επίσημο όνομα της Χορωδίας του Κόκκινου Στρατού, οι οποίοι θα γιόρταζαν την Πρωτοχρονιά μαζί με τους ρώσους στρατιώτες που σταθμεύουν στη Συρία. «Το Σύνολο Αλεξαντρόφ είναι το επισκεπτήριο της Ρωσίας», δήλωσε ο ρώσος πιανίστας Ντένις Ματσούγεφ, μιλώντας για μια «τεράστια αδικία». Το υπουργείο Αμυνας έδωσε εντολή η στρατιωτική μουσική ακαδημία της Μόσχας να πάρει το όνομα του αντιστράτηγου Βαλέρι Χαλίλοφ, ο οποίος ήταν ο διευθυντής της χορωδίας και περιλαμβάνεται στα θύματα του Τουπόλεφ.

200τραγουδιστές, μουσικούς και χορευτές περιλαμβάνει σήμερα η Χορωδία του Κόκκινου Στρατού, η οποία αποτελεί σύμβολο της Ρωσίας που εξυμνείται παντού. Το Μουσικό Σύνολο Αλεξαντρόφ, το οποίο ιδρύθηκε το 1928 και πήρε το όνομά του από τον δημιουργό του Αλεξάντρ Αλεξαντρόφ, έχει ρεπερτόριο που μετρά πάνω από 2.000 έργα.