Για να καταλήξει στους οκτώ ερμηνευτές της παιδικής παράστασης «Τα ταξίδια των Γκιουλ – Ιβέρ» ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μπογδάνος σκανάρισε 300 βιογραφικά τον περασμένο Μάρτιο.
«Η συνεργασία ήταν απρόσμενα ευχάριστη και με τους οκτώ –εξού και η ομάδα Huit που σημαίνει το νούμερο οκτώ στα γαλλικά» λέει στο «Νσυν». «Η αρχική μου ιδέα ήταν τα ταξίδια των Γκιουλ – Ιβέρ σε μια πιο προσφυγική εκδοχή. Δηλαδή πώς θα ήταν ένα παιδί το οποίο ταξιδεύει σε μη ιδανικές συνθήκες και αποφασίζει να μεταφράσει όλους αυτούς τους δύσκολους κόσμους μέσα από την ξέφρενη περιπέτεια που ζει ο Γκιούλιβερ στο μυθιστόρημα του Τζόναθαν Σουίφτ».
Αφορμή υπήρξε ένα βιντεάκι με ένα κορίτσι στη Λέσβο και ένα ντοκιμαντέρ στο Προσφυγικό Φεστιβάλ της Ταινιοθήκη της Ελλάδος, όπου ένα αγοράκι ύστερα από έκρηξη στο σπίτι του άρχισε να τραυλίζει από το σοκ της βόμβας. «Ενα αντίστοιχο σοκ εκμεταλλευόμαστε κι εμείς: ότι ξαφνικά τα πράγματα δεν τα βλέπουμε όπως ακριβώς είναι. Η Γκιουλ, η οποία είναι η ηρωίδα μας, αρχίζει να ταξιδεύει μαζί με το alter ego της, την Ιβέρ, η οποία της λέει: «Θα φτιάξω ένα ζευγάρι γυαλιά με τα οποία θα βλέπεις πολύ καλύτερα»».
Ενώ το ταξίδι πρόκειται να ξεκινήσει από την Ανατολή και να φτάσει στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, τελικά δεν τα καταφέρνει, μέχρι που βρίσκεται στην Ελλάδα και αποφασίζει ότι αυτός θα είναι ο τόπος της.
«Το ταξίδι είναι μεν κυριολεκτικό, αλλά επειδή η κινητήριος δύναμη είναι το φως, τελικά το ταξίδι αποδεικνύεται εσωτερικό. Για την αναζήτηση του φωτός που κρύβουμε μέσα μας». Συνήθως όταν αποφασίζει κάποιος να κάνει παράσταση “Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ” συνήθως μένει στην πρώτη στάση που είναι η χώρα των Λιλιπούτ, ενώ το μυθιστόρημα φαντασίας του ιρλανδού συγγραφέα έχει τέσσερις στάσεις. Η ομάδα Huit έκανε κάτι τολμηρό. «Θα λέγαμε ότι οι τελευταίες είναι και οι πιο ουσιώδεις» συνεχίζει ο σκηνοθέτης. «Η πρώτη είναι στη χώρα των Λιλιπούτ, η δεύτερη εκεί όπου όλοι είναι γίγαντες, ενώ εκείνος είναι μικροσκοπικός, και υπάρχει η τρίτη και η τέταρτη στάση σε δύο πολύ ενδιαφέρουσες χώρες. Η μια είναι του ιπτάμενου νησιού το οποίο κυβερνάται από λόγιους επιστήμονες και διανοούμενους, που όμως δεν βρίσκουν τίποτα χρήσιμο και δεν σκέφτονται τίποτα ουσιαστικό. Είναι σαφώς πολιτικό το σχόλιο του Σουίφτ, και για την εποχή του. Και καταλήγει στη χώρα των έλλογων αλόγων, τα οποία έχουν λογική και χρησιμοποιούν ανθρώπους ως δούλους. Εμείς έχουμε χρησιμοποιήσει αφορμές ουσιαστικά από κάθε στάση του Σουίφτ. Σε κάθε στάση έχουμε χρησιμοποιήσει παραδοσιακές μουσικές του κόσμου με νέους στίχους που έχουν γραφτεί για την παράσταση τους οποίους ενορχηστρώνει η Μαρίνα Σάττι η οποία έχει μια ιδιαίτερη σχέση με το φολκ και την παραδοσιακή μουσική. Από αμερικάνικα γκόσπελ μέχρι ρωμανικά παραδοσιακά και αφρικάνικα».
INFO
Σκηνοθεσία & δραματουργική επιμέλεια: Δημήτρης Μπογδάνος. Σκηνικά & κοστούμια: Πάρις Μέξης. Παίζουν: Γιάννης Δενδρινός, Λήδα Καπνά, Κωνσταντίνος Κουνέλλας, Γιάννης Λατουσάκης, Κατερίνα Λάττα, Ελενα Μεγγρέλη, Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης, Αθηνά Σακαλή. Η παράσταση απευθύνεται σε παιδιά 5 ετών και άνω. Στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (Ηρώων Πολυτεχνείου, τηλ. 210-4143.300), Σάββατο στις 15.00, Κυριακή στις 11.30.