Αδειος από δώρα ήταν φέτος ο σάκος του Αϊ-Βασίλη για τους εμπόρους. Οι καταναλωτές γύρισαν την πλάτη στις γιορτινές αγορές και περιορίστηκαν σε δώρα μικρής αξίας αφού προτίμησαν να καλύψουν πάγιες υποχρεώσεις σε φόρους και δάνεια. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις του εμπορικού κόσμου, οι απώλειες στον εορταστικό τζίρο των εμπορικών καταστημάτων το διάστημα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς υπολογίζεται στα 100 εκατ. ενώ ακόμα και από το βοήθημα που δόθηκε στους χαμηλοσυνταξιούχους, συνολικά 650 εκατ. ευρώ, δεν έφτασε στα ταμεία των εμπορικών επιχειρήσεων ούτε σεντ.

Οι πρώτες εκτιμήσεις του τζίρου για τον φετινό Δεκέμβριο, σύμφωνα με το ΙΝΕΜΥ της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας φαίνεται τελικά να διαμορφώνεται σε επίπεδα χαμηλότερα των 4 δισ. έναντι 4,1 δισ. ευρώ το 2015 και 6,43 δισ. το 2009.

Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΤΖΙΡΟΥ. Συμφώνα με τους εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου, η σωρευτική μείωση του τζίρου φτάνει στο 38% και οι απώλειες σε διάστημα εξαετίας ξεπερνούν τα 2,43 δισ., με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους σε αυτές. Μάλιστα, λένε, η φετινή πτωτική πορεία του τζίρου στα καταστήματα λιανικής οφείλεται εν πολλοίς στην πληθώρα φορολογικών υποχρεώσεων ύψους 4 δισ. ευρώ που έπρεπε να διευθετηθούν μέχρι το τέλος του έτους, και κυρίως την τελευταία δόση του φόρου εισοδήματος, την προτελευταία του ΕΝΦΙΑ, την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας 2017, την όποια δόση στο πλαίσιο ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, την καταβολή παρακρατούμενων φόρων από τις επιχειρήσεις, ΦΠΑ και ΦΜΥ –όλα όσα δηλαδή συνιστούν παράγοντες περιορισμού της καταναλωτικής δαπάνης και απομύζησης δυνητικών πόρων που θα κατευθύνονταν στην πραγματική οικονομία.

Οπως επισημαίνουν έμποροι, τις φετινές γιορτές κατάφεραν να δουλέψουν ικανοποιητικά μόνο τις ημέρες των Χριστουγέννων αφού εκτός των μικρών εισοδημάτων εχθρός ήταν και ο καιρός που απέτρεψε τους καταναλωτές να πραγματοποιήσουν τις καθιερωμένες βόλτες στην αγορά. Αν κάποτε ο Δεκέμβριος ήταν ο μήνας που για τις περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις πραγματοποιούνταν το 35% και πλέον του ετήσιου τζίρου αυτό πλέον δεν ισχύει και ο Δεκέμβριος του 2016 ήταν ο φτωχότερος των τελευταίων ετών.

ΠΟΥ ΞΟΔΕΨΑΝ. Την αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών στις γιορτές κατέγραψε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Σύμφωνα με την έρευνα, τo 85% δήλωσε ότι πραγματοποίησε αγορές για τις ημέρες των Χριστουγέννων, ενώ το 15% ότι δεν πραγματοποίησε αγορές προσθέτοντας ως κυριότερο λόγο την έλλειψη χρημάτων σε ποσοστό 43%. Από το σύνολο των ερωτηθέντων περισσότεροι από τους επτά στους δέκα δήλωσαν ότι ξόδεψαν έως 200 ευρώ για τις αγορές τους την περίοδο των Χριστουγέννων, το 20% από 201 έως 500 ευρώ και το υπόλοιπο 4% περισσότερα από 501 ευρώ. Για τα ψώνια της Πρωτοχρονιάς περισσότεροι από 9 στους 10 καταναλωτές δήλωσαν ότι ξόδεψαν λιγότερα από 200 ευρώ.

Αναφορικά με τις επιλογές των αγορών τα τρόφιμα ήταν πρώτα στην λίστα. Συγκεκριμένα, για την αγορά τροφίμων το 54% ξόδεψε το 15%-30% των χρημάτων του, ενώ το 37% δαπάνησε το 15% των χρημάτων του για αγορά οικιακών συσκευών. Για την αγορά ειδών ένδυσης και υπόδησης το 25% των καταναλωτών διέθεσε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του, ενώ το 40% δαπάνησε το 30%-60% των χρημάτων του

Στην αγορά προϊόντων τεχνολογίας το 28% των καταναλωτών διέθεσε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του, μόλις το 16% ξόδεψε το 30% σε κοσμήματα και αξεσουάρ. Στην αγορά παιχνιδιών κατευθύνθηκε το 30% των χρημάτων για το 11% των καταναλωτών ενώ το 38% απάντησε ότι διέθεσε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του για ένα ταξίδι τις ημέρες των γιορτών. Τέλος, το 3% διέθεσε το 30% για την αγορά επίπλων, τo 5% έδωσε το 30% για την αγορά βιβλίων και ένα 26% ξόδεψε το 30% των χρημάτων του για διασκέδαση.

«Ο διαρκώς μειούμενος εορταστικός τζίρος των τελευταίων ετών αποτυπώνει τις ολοένα και δυσχερέστερες συνθήκες κάτω από τις οποίες καλούνται να επιβιώσουν επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Η υιοθέτηση προτάσεων που έχουν κατατεθεί από πλευράς παραγωγικών φορέων, οι οποίοι διαθέτουν τόσο την απαιτούμενη εμπειρία όσο και την επιστημονική τεκμηρίωση, αποτελεί την πλέον ρεαλιστική λύση για άρση του αδιεξόδου και επιστροφή στην κανονικότητα» σημειώνει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης.