«Ο θάνατός σου, οι πωλήσεις μου». Με αυτή την αυθαίρετη παράφραση το ρητό βρίσκει εφαρμογή στην ολική επαναφορά του βινυλίου. Κι αυτό επειδή, σύμφωνα με τον πρώτο απολογισμό, το ιστορικό ρεκόρ 25ετίας στις πωλήσεις δίσκων το 2016 στη Βρετανία συνδέεται με τον θάνατο καλλιτεχνών διεθνούς ακτινοβολίας και μεγάλης επιδραστικότητας, όπως οι Ντέιβιντ Μπάουι, Πρινς, Λέοναρντ Κοέν, Γκλέιν Φρέι, Πόλ Κάντνερ, Μορίς Γουάιτ, Σάρον Τζόουνς και εσχάτως Τζορτζ Μάικλ. Σύμφωνα με επίσημη καταμέτρηση που φιλοξενείται στη βρετανική «Γκάρντιαν», μέσα στο περασμένο 12μηνο πωλήθηκαν 3,2 εκατ. δίσκοι βινυλίου με αγοραστές όλων των ηλικιών. Είναι δε το μεγαλύτερο νούμερο σε πωλήσεις ύστερα από εκείνο που είχαν κάνει το μακρινό 1991 οι Simply Red με το άλμπουμ τους «Stars» ( σχεδόν 3,3 εκατ. μόνο στη Βρετανία τη χρονιά εκείνη).

Ο αδιαμφισβήτητος σταρ που έδωσε νέα ώθηση στα δισκοπωλεία ήταν ο Ντέιβιντ Μπάουι. Εμελλε να γίνει ο μετά θάνατον πρώτος σε πωλήσεις παραδοσιακών δίσκων καλλιτέχνης το 2016 με πέντε άλμπουμ του να καταλαμβάνουν ισάριθμες θέσεις του ετήσιου top 30. Στην πρώτη θέση των πωλήσεων βρέθηκε το άλμπουμ του «Blackstar» και την πεντάδα συμπλήρωσαν τα «The Rise And Fall of Ziggy Stardust», «Hunky Dory», «Nothing Has Changed» και «Changesonebowie». Αυξητικές τάσεις καταγράφηκαν και σε δισκογραφικές δουλειές του Πρινς, του Μορίς Γουάιτ των Earth, Wind & Fire, του Τζορτζ Μάικλ. Σύμφωνα με την επικρατέστερη εκτίμηση, οι μουσικόφιλοι αγόραζαν τα βινύλια σαν μια μορφή αναμνηστικού των αστέρων που κάποτε αγάπησαν ή ανακάλυπταν για πρώτη φορά στη ζωή τους. Σαν σλόγκαν βγαλμένο από επεισόδιο των «Mad Men» ήταν η νοσταλγία που έδωσε στο βινύλιο μια «δεύτερη νεότητα».

ΒΙΝΥΛΙΟ ΑΝΤΙ CD. Τα στοιχεία της Βρετανικής Φωνογραφικής Βιομηχανίας (British Phonographic Industry- BPI) είναι αδιάσειστα. Σύμφωνα με αυτά, καταγράφεται για ένατη συνεχόμενη χρονιά αύξηση πωλήσεων και χάρη στην ύπαρξη του θεσμού Record Store day (Μέρα δισκοπωλείων), που έλαβε διαστάσεις εθνικού φαινόμενου στη Βρετανία και συνέβαλε στην αύξηση πωλήσεων βινυλίων από δισκοπωλεία, σημειώνει η «Γκάρντιαν». Φανταστείτε ότι 30 άλμπουμ πούλησαν από τουλάχιστον 10.000 κομμάτια το καθένα μέσα στο 2016, όταν το 2007, χρονιά που το downloading άρχισε να κερδίζει έδαφος, το σύνολο της δισκογραφικής παραγωγής πούλησε επι βρετανικού εδάφους μόλις 200.000 αντίτυπα. «Αυτό οφείλεται σε δύο λόγους: οι μεγαλύτεροι ηλικιακά επιστρέφουν στο βινύλιο αλλά νομίζω ότι οι νεότερες γενιές το ανακάλυψαν για πρώτη φορά», θεωρεί η Βανέσα Χίγκινς, επιτελικό στέλεχος δισκογραφικών εταιρειών και ανεξάρτητο μέλος της BPI. «Η γενιά του Μillennium που μεγάλωσε στην ψηφιακή εποχή και γαλουχήθηκε στο streaming θέλει κάτι χειροπιαστό και αληθινό, και γι’ αυτό θα δούμε το βινύλιο να παίρνει τη θέση που μέχρι τώρα κατείχε το CD», συνέχισε τη σκέψη της η εκπρόσωπος δισκογραφικών και μέλος της BPI.

«Η ραγδαία αύξηση των υπηρεσιών streaming επέδρασε θετικά για το βινύλιο», επισημαίνει και ο διευθύνων σύμβουλος της BPI και τον βρετανικών βραβείων μουσικής Τζέφ Τέιλορ, υποστηρίζοντας πως «το στριμάρισμα ενθάρρυνε τις μουσικές ανακαλύψεις και οδήγησε τους ανθρώπους πίσω στο βινύλιο ως μέσο για τη δημιουργία μιας χειροπιαστής σχέσης με τη μουσική». Αλλα στελέχη της βρετανικής δισκογραφίας συμπληρώνουν την υπό διαμόρφωση εικόνα θεωρώντας ότι εκτός από τα μεγάλα ονόματα της μουσικής θα ωφεληθούν και μικρότερου βεληνεκούς καλλιτέχνες και ανεξάρτητες δισκογραφικές φίρμες διότι «οι μουσικόφιλοι διαφορετικών ειδών είναι πλέον πρόθυμοι να βγουν έξω και να αγοράσουν δίσκους των αγαπημένων τους καλλιτεχνών και μουσικών σχημάτων».

Η Χίγκινς, εξάλλου, τολμά να προβλέψει ότι το downloading θα εκλείψει μέσα στα επόμενα χρόνια καθώς θα είναι πλέον περιττό. «Είμαστε μπροστά σε μια πολιτιστική αλλαγή», παρατηρεί ο Τζέιμι Ομπορν, μάνατζερ της μπάντας The 1975, το παρθενικό άλμπουμ «Urban Outfitters» της οποίας ήταν το καλύτερο σε πωλήσεις βινυλίου το 2015. «Ο κόσμος είναι πρόθυμος να δώσει χρήματα στη μουσική και αυτό είναι θαυμάσιο. Πουλάμε τόνους βινυλίου και το μερίδιο που του αναλογεί είναι τεράστιο. Είναι μια σημαντική πηγή εσόδων για μας, τον κόσμο της δισκογραφικής δημιουργίας».

Η ΕΞΑΙΡΕΣΗ «ΝΤΙΛΑΝ». Με μια άλλη αφορμή, αύξηση των πωλήσεων σημειώθηκε και για τους δίσκους ενός επίσης κορυφαίου καλλιτέχνη, του Μπομπ Ντίλαν, μετά την ανακοίνωση για την απονομή του Νομπέλ Λογοτεχνίας (13 Οκτωβρίου). Δύο από τα άλμπουμ του μάλιστα, το «Βob Dylan’s Greatest Hits» και το «Blonde on Blonde» σκαρφάλωσαν επί ημέρες στο top 25 του Amazon σε πωλήσεις CD και βινυλίου.