Διέξοδο σε συγχωνεύσεις και εξαγορές ψάχνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις. Μπορεί τόσο η διεθνής αγορά όσο και η εγχώρια να διανύουν μια περίοδο γεωπολιτικής αβεβαιότητας και ραγδαίων αλλαγών, ωστόσο οι παγκόσμιες προοπτικές για συγχωνεύσεις και εξαγορές επιχειρήσεων παραμένουν ιδιαίτερα αισιόδοξες. Αυτό καταγράφει η 15η έκδοση της έρευνας της Enest & Young (ΥΕ), Global Capital Confidence Barometer (CCB), η οποία διεξήχθη μεταξύ 1.700 στελεχών σε 45 χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον ότι το 57% των επιχειρήσεων θα επιδιώξει ενεργά συμφωνίες κατά τους επόμενους 12 μήνες, ενώ 9 στις 10 πιστεύουν ότι το περιβάλλον των συγχωνεύσεων και των εξαγορών θα βελτιωθεί ή θα παραμείνει σταθερό κατά το 2017.

Σύμφωνα με τα στελέχη των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα, οι κοινοπραξίες, οι συμμαχίες, καθώς και άλλες μορφές επενδύσεων μειοψηφίας αναμένεται να αποτελέσουν μοχλό σταδιακής ανάπτυξης των επιχειρήσεων μαζί με τις εξαγορές.

Η νέα τάση θέλει μικρότερες στοχευμένες εξαγορές ή συγχωνεύσεις και εστιάζει σε μικρότερες, πιο έξυπνες συμφωνίες, καθώς οι επιχειρήσεις διευρύνουν τις αναζητήσεις τους για startups και ταχείας ανάπτυξης εταιρείες καινοτόμου τεχνολογίας, αν και οι μεγάλες συμφωνίες παραμένουν και αυτές, αλλά ως μια στρατηγική επιλογή για τις επιχειρήσεις. Σύμφωνα με την έρευνα, το 49% των επιχειρήσεων έχει κατά μέσο όρο περισσότερες από πέντε συμφωνίες σε εξέλιξη, ενώ πάνω από τις μισές επιχειρήσεις αναμένουν να ολοκληρώσουν συμφωνίες μεταξύ 250 εκατομμυρίων και ενός δισ. δολαρίων την τρέχουσα χρονιά. Παράλληλα, τα ολοένα και πιο ασαφή όρια μεταξύ των τομέων της οικονομίας και η μείξη των κλάδων αποτελούν έναν αυξανόμενα σημαντικό καταλύτη του τοπίου εξαγορών και των συγχωνεύσεων, καθώς οι επιχειρήσεις διεισδύουν σε παραπλήσιους ή και ανεξάρτητους κλάδους.

Δύο στα δέκα στελέχη επιχειρήσεων σημειώνουν ότι οι διακλαδικές εξαγορές είναι η αντίδραση στις κινήσεις του ανταγωνισμού, η επιθυμία απόκτησης νέων πελατών και η επέκταση των προσφερόμενων προϊόντων και υπηρεσιών. Ενώ ως τομείς με την ισχυρότερη διάθεση για εξαγορές είναι αυτοί των καταναλωτικών προϊόντων και του λιανεμπορίου (71% των επιχειρήσεων σχεδιάζουν μία συμφωνία), των προϊόντων μεταποιητικής βιομηχανίας (60%), της υγείας (56%), της τεχνολογίας (54%), της αυτοκινητοβιομηχανίας (54%) και του πετρελαίου και του φυσικού αερίου (52%).

Ειδικότερα στην Ελλάδα μπορεί τα στελέχη των επιχειρήσεων να δηλώνουν απαισιόδοξα για την πορεία της οικονομίας της χώρας μας, ταυτόχρονα όμως θεωρούν ότι οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές είναι για τις ελληνικές επιχειρήσεις μια διέξοδος και αντιδρούν στο δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, αναζητώντας ευκαιρίες για την προώθηση των αναπτυξιακών τους στρατηγικών μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων. Μάλιστα, το 76% των ελλήνων συμμετεχόντων εκτιμά ότι οι ευκαιρίες εξαγορών βελτιώνονται ή παραμένουν σταθερές, ενώ το 79% εξετάζει τουλάχιστον τρεις πιθανές συμφωνίες.

Ωστόσο, οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν εμφανίζονται το ίδιο αισιόδοξες ως προς τις προοπτικές επιτυχούς ολοκλήρωσης των συμφωνιών αυτών, ενώ το ποσοστό όσων εκτιμούν ότι θα επιδιώξουν ενεργά εξαγορά ή συγχώνευση είναι μόλις 26%.