Καίνε τα καύσιμα από το εκρηκτικό μείγμα φόρων και ανόδου των διεθνών τιμών του αργού, ενώ την ίδια στιγμή και παρά τις χαμηλές θερμοκρασίες παγωνιά επικρατεί και στις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι η κυβέρνηση επέλεξε να αυξήσει τους φόρους στα καύσιμα στη χειρότερη δυνατή συγκυρία, δηλαδή πάνω σε μια ανοδική από πλευράς διεθνών τιμών αγορά, ιδανικό μείγμα για να ενισχύσει σε ακραίες περιπτώσεις κρούσματα σπέκουλας.
Τα στοιχεία που συγκέντρωσαν «ΤΑ ΝΕΑ» δείχνουν ότι μία εβδομάδα μετά την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, συνυπολογιζομένου και του ΦΠΑ, τα καύσιμα έχουν πάρει παντού φωτιά. Τέσσερα με πέντε λεπτά υπολογίζεται ότι έχει αυξηθεί πανελλαδικά η τιμή της βενζίνης (από 1,49 στα 1,54 ευρώ), έντεκα ολόκληρα λεπτά το ντίζελ κίνησης (από 1,19 στα 1,30 ευρώ) και δέκα λεπτά το υγραέριο κίνησης (από 0,72 σε 0,82 ευρώ).
Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση ρίχνει την ευθύνη για τις αυξήσεις στην άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου, όπως έκανε προ ημερών ο υπουργός Οικονομίας Δημήτρης Παπαδημητρίου, παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι αυτές οι τελευταίες επηρεάζουν μόνο την τιμή διυλιστηρίου. Δηλαδή μόνο το 28% έως 30% της τελικής αξίας της βενζίνης. Το 72% της λιανικής τιμής της βενζίνης στην Ελλάδα διαμορφώνεται πλέον με βάση τους φόρους, έναντι 66% που είναι ο μέσος όρος στην ΕΕ, όπου η μέση αγοραστική δύναμη είναι υψηλότερη της ελληνικής. Με άλλα λόγια, επτά με δέκα ευρώ της τελικής τιμής της βενζίνης είναι πλέον φόροι.
Το πλήγμα που προκάλεσε η επιβολή φόρων σε μια ανοδική συγκυρία από πλευράς διεθνών τιμών φαίνεται από τα στοιχεία για τη νησιωτική Ελλάδα, περιοχές όπου παραδοσιακά ο ανταγωνισμός υστερεί και όπου εκτός των ειδικών φόρων κατανάλωσης αυξήθηκε και ο ΦΠΑ από 17% σε 24%. Σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται πλέον μεταξύ 1,66 και 1,91 ευρώ. Το ντίζελ κίνησης πωλείται μεταξύ 1,30 και 1,53 ευρώ και το πετρέλαιο θέρμανσης ανάμεσα σε 1,04 και 1,15 ευρώ.
Ενώ δηλαδή την τελευταία διετία τα καύσιμα επενεργούσαν θετικά στο ΑΕΠ της χώρας, δίνοντας ανάσες σε κατανάλωση και παραγωγή, τώρα φαίνεται ότι έχουμε μπει σε μια περίοδο αυξήσεων, μέσω των φόρων και των διεθνών τιμών (οι αναλυτές μιλούν για τιμές πετρελαίου φέτος σταθερά πάνω από τα 50 δολάρια).
ΠΛΗΓΜΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ. Οσο για την κυβέρνηση, προκειμένου να πετύχει τους στόχους για τα πλεονάσματα, επιλέγει να υπερφορολογήσει τα καύσιμα, διακυβεύοντας όμως την ίδια στιγμή τους στόχους για την ανάπτυξη. Κατά πόσο ο συνδυασμός αυτός (φόροι – τιμές πετρελαίου) θα έχει επίπτωση στο στοίχημα για ρυθμό ανάπτυξης 2,7% –ποσοστό ούτως ή άλλως πρωτοφανές για την ελληνική οικονομία αφού έχει να επιτευχθεί πάνω από δεκαετία –μένει να φανεί.
Η αγορά πάντως εκτιμά ότι οι φόροι θα πλήξουν οπωσδήποτε την κατανάλωση. Δεν είναι τυχαίο ότι παρά τις χαμηλές θερμοκρασίες και τη βροχή αιτήσεων για επίδομα θέρμανσης τα στοιχεία μεγάλων εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών δείχνουν πτώση συγκριτικά με πέρυσι έως και 40% στις πωλήσεις πετρελαίου κατά το τρίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου. Το επιβεβαιώνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Γιώργος Ασμάτογλου, αλλά και στελέχη μεγάλων εταιρειών.
Η αγορά εκτιμά ότι αργά ή γρήγορα η υστέρηση στις πωλήσεις θα αποτυπωθεί και στις βενζίνες, που ούτως ή άλλως τον Δεκέμβριο έκλεισαν στο -2% συγκριτικά με τον ίδιο μήνα πέρυσι.