Το 1924 ο Φριτς Λανγκ και ο παραγωγός του Εριχ Πόμερ έφταναν στη Νέα Υόρκη για να παραστούν στην πρεμιέρα της ταινίας τους «Οι ιππότες της ομίχλης». Οταν το πλοίο έμπαινε στο λιμάνι της πόλης, ο Λανγκ κράτησε για πάντα το φουτουριστικό σκηνικό που δημιουργούσαν οι ουρανοξύστες. Ηταν μια εικόνα που, όπως εξομολογήθηκε σε μεταγενέστερη συνέντευξή του, δεν θα ξεχνούσε για το υπόλοιπο της ζωής του: «Κοίταζα τους δρόμους, τα αναμμένα φώτα και τα πανύψηλα κτίρια και εκεί μου ήρθε η ιδέα για το “Metropolis”». Μια ταινία από τις σπουδαιότερες όλων των εποχών, που με την πανάκριβη υπερπαραγωγή, τις εξπρεσιονιστικές εικόνες αλλά και τα πλάνα μοντέρνας αισθητικής έγινε σημείο αναφοράς για την αρ ντεκό που ανθούσε εκείνη την εποχή κι έγραψε τη δική της ξεχωριστή σελίδα στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Η ταινία – σταθμός του βωβού σινεμά, με ισχυρή επιρροή στους «επιγόνους» όπως οι Στάνλεϊ Κιούμπρικ, Ρίντλεϊ Σκοτ, Στίβεν Σπίλμπεργκ και Τζορτζ Λούκας, αποκτά φωνή στην πρώτη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής. Πρόκειται για τη συνεργασία της ΚΟΑ με το European Film Philharmonic Institute, όπου σε μια ξεχωριστή προβολή θα ακουστεί η πρωτότυπη μουσική που έγραψε ο Γκότφριντ Χούπερτς το 1927. Τη διεύθυνση έχει αναλάβει ο γνώριμος πια στο αθηναϊκό κοινό γερμανός μαέστρος Φρανκ Στρόμπελ.

Η ταινία, που δημιουργήθηκε σε συνθήκες κοινωνικού αναβρασμού, ήταν μια γιγάντια παραγωγή που πήρε δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί και κόστισε 5 εκατομμύρια μάρκα, αστρονομικό ποσό για εκείνη την εποχή, σε μια Γερμανία που βίωνε τις συνέπειες της τεράστιας οικονομικής κρίσης με τον μεγάλο πληθωρισμό. Σε ένα άρθρο του που δημοσιεύτηκε τον Οκτώβριο του 1926, όταν το μοντάζ της ταινίας βρισκόταν στο τελικό του στάδιο, ο ίδιος ο σκηνοθέτης έγραφε: «Ισως δεν έχει υπάρξει άλλη εποχή τόσο αποφασισμένη να βρει νέους τρόπους έκφρασης από τη δική μας. Θεμελιώδεις επαναστάσεις στη ζωγραφική, τη γλυπτική, την αρχιτεκτονική και τη μουσική περιγράφουν εύγλωττα το γεγονός ότι οι άνθρωποι σήμερα αναζητούν και βρίσκουν τους δικούς τους τρόπους να δίνουν καλλιτεχνική φόρμα στα συναισθήματά τους. Ο κινηματογράφος έχει ένα πλεονέκτημα σε σχέση με όλες τις υπόλοιπες εκφραστικές φόρμες: έχει την ελευθερία χώρου, χρόνου και τόπου. Αυτό που τον κάνει πιο πλούσιο από τις άλλες μορφές είναι η φυσική του εκφραστικότητα που είναι έμφυτη στα μορφικά του μέσα. Πιστεύω ότι ο κινηματογράφος μόλις τώρα έχει ανέβει ένα σκαλοπάτι στη σκάλα της εξέλιξής του και ότι θα γίνει ο πιο προσωπικός, δυνατότερος και καλλιτεχνικότερος τρόπος έκφρασης».

INFO

«Metropolis» των Φριτς Λανγκ και Γκότφριντ Χούπερτς. Μουσική διεύθυνση: Φρανκ Στρόμπελ. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, Κυριακή 15 Ιανουαρίου, στις 19.30, τηλ. 210-7282.333.