Είναι υφασμένο στον αργαλειό, έχει πλούσιες πτυχώσεις που αρχίζουν κάτω από το στήθος και ξεχωρίζει για το κέντημά του στον ποδόγυρο. Οι πτυχώσεις του δηλώνουν σπατάλη υφάσματος. Ισως λοιπόν είναι κάποιο νυφικό από αγροτική και όχι αστική περιοχή της Κρήτης. Χρονικά ανήκει σε μια μικρή συλλογή παρόμοιων φορεμάτων από τα τέλη του 17ου ή τις αρχές του 18ου αιώνα, σκορπισμένων στις μουσειακές συλλογές του Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης και του Μουσείου Βικτωρίας και Αλβέρτου στο Λονδίνο τα οποία αποτελούν τεκμήρια του υλικού πολιτισμού της κρητικής αναγέννησης την εποχή της Ενετοκρατίας του νησιού.
«Ανάμεσα στα δείγματα των σχεδίων που έχει το συγκεκριμένο φόρεμα του Μουσείου Μπενάκη εντοπίζεται η βενετσιάνικη κληρονομιά» λέει η Ξένια Πολίτου, Επιμελήτρια της Συλλογής Νεοελληνικού Πολιτισμού και Νεοελληνικής Τέχνης στο Μπενάκη. Η ίδια πρόκειται να υποδεχτεί τους θεατές της παράστασης του Εθνικού Θεάτρου «Ερωφίλης κέντημα» στον εκθεσιακό χώρο του μουσείου εξηγώντας στο κοινό τη σύνδεση μεταξύ ενδύματος και λογοτεχνικού έργου.
ΟΙ ΚΕΝΤΗΣΤΡΕΣ. Στο κέντημα του ποδόγυρου λοιπόν αποτυπώνονται σχέδια που εντοπίζονται σε βενετσιάνικα βελούδα καθώς και σε ιταλικά βιβλία σχεδίων δαντέλας που προωθούσαν τη μόδα εκείνης της εποχής και η οποία έφτανε με καθυστέρηση χρόνων στις βενετοκρατούμενες περιοχές. Δεν θα ήταν άστοχο λοιπόν να συμπεράνουμε ότι το σχέδιο για δαντέλα μετατοπίζεται στο πολύχρωμο κρητικό κέντημα από κάποια κεντήστρα. Η οποία είναι είτε η κάτοχος του ρούχου είτε επαγγελματίας που εκτελεί εργασία κατά παραγγελία και πιθανόν να αντέγραψε το σχέδιο από κάποιο βιβλίο δαντέλας
Η κατάκτηση της Κρήτης από τους Βενετούς συντελείται στα 1211 και κρατάει έως τα 1669. Η πολιτισμική επαφή τεσσεράμισι αιώνων προκάλεσε βαθιές και γόνιμες ανταλλαγές, των οποίων καρπός είναι το άνθισμα της κρητικής λογοτεχνίας ύστερα από εντατική πνευματική προεργασία.
info
«Ερωφίλης κέντημα» 24 και 31 Ιανουαρίου, 7, 14, 21 Φεβρουαρίου στο Μουσείο Μπενάκη, Κουμπάρη 1